Dimecres10 de febrer del 2010
Opinió
Joan B. Culla
Diàleg
Joan B. Culla i Clarà
Historiador
Icona opinions 98 opinions
22votsVota
No hi ha feixismes bons
Girona, 28 de febrer de 2009. Un grapat d’individus que actuen en nom de la Plataforma Aturem la Guerra porten a terme una manifestació per tal de reclamar el boicot a l’Estat d’Israel, arran de l’aleshores recent i sagnant campanya militar a Gaza. La protesta, però, no té lloc davant de cap representació consular, comercial o turística del país que volen reprovar, sinó davant de la Llibreria Sefarad, un comerç particular al cor del Barri Vell gironí que ven llibres i altres objectes relacionats amb la història i la tradició jueves.

En les octavilles que els manifestants reparteixen per tal de justificar la seva acció s’hi “denuncia” que l’esmentat comerç té llibres “que són propaganda sionista” i s’hi diu, comminatòriament, que “cal clarificar l’oferta cultural de la Llibreria Sefarad”. Deixebles tal vegada inconscients del doctor Joseph Goebbels, els joves activistes (que no porten camises brunes i corretjams, sinó kúfies palestines) es consideren, doncs, amb autoritat ideològica i moral per decidir quins llibres són d’història i quins de propaganda, quins són bons i quins dolents. I proposen de forma oberta censurar, expurgar (cremar al carrer encara no...) els productes culturals que, dins la més estricta legalitat democràtica, ofereix un establiment privat, a fi d’eliminar-ne aquells que contradiguin la seva dogmàtica veritat. És exactament allò que feien els nazis a l’Alemanya dels anys 30, abans de començar a fer coses pitjors.

Madrid, campus de Somosaguas de la Universidad Complutense
, 30 d’abril de 2009. Professors de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia hi han organitzat una taula rodona sobre “Racismo y antisemitismo en España”. Els ponents que hi acudeixen, però, són rebuts per un important grup d’estudiants amb mostres d’hostilitat i crits de “¡Judíos fuera!” o “¡Estamos hartos de los judíos!”. Un pamflet que els protestataris distribueixen i enganxen per les parets desqualifica el president de la Federació de Comunitats Jueves d’Espanya per “adicto a la usura” i “presidente de varias empresas” (sic), i denuncia “al lobby hebreo, auténtica élite financiera especializada en la manipulación y el victimismo”. Val la pena de subratllar que els qui arboren aquestes actituds i paraules genuïnament antisemites, idèntiques a les de les esquadres nazis en vigílies de la presa del poder, s’autodenominen antifeixistes i es consideren adscrits a l’esquerra revolucionària.

Per descomptat que els dos episodis ressenyats van merèixer la condemna dels col·lectius directament concernits. A Girona, setmanes després dels fets, es va publicar un enèrgic article-manifest “en defensa de la cultura i contra el nou antisemitisme” que subscrivien tots els llibreters de la ciutat i algunes altres persones. A Madrid, desenes de professors de la Complutense van signar un text de rebuig de les accions i expressions de caire antisemita, i en defensa del debat lliure. Tot plegat, però, ha quedat molt circumscrit a l’àmbit local, com si es tractés de dues anècdotes desagradables. Quan, a parer meu, són dues puntes d’un iceberg.

El tema és delicat i, per tant, voldria ser curós i precís
a l’hora de descriure’l, al mateix temps que voldria fer-ho sense eufemismes ni embuts. D’un cert temps ençà són perceptibles, en el si de moviments, plataformes i mobilitzacions per altra banda ben legítims –contra la guerra, a favor del poble palestí, contra el pla Bolonya, etcètera– actituds i conductes obertament totalitàries, si bé disfressades amb un embolcall, amb una retòrica d’esquerra antisistema. A les universitats catalanes, durant aquest curs que ara finalitza, n’hem tingut exemples abundants: ocupacions de facultats i vagues estudiantils imposades de manera coactiva per piquets que no representaven ni l’1% de l’alumnat afectat; votacions assembleàries manipulades de manera flagrant; pasquins anònims plens d’insults i calúmnies contra professors o estudiants que havien comès el crim de defensar idees diferents; brots de violència...

Els casos que he recollit al començament d’aquest article
resulten força impactants perquè, amb l’excusa de criticar o denunciar l’Estat d’Israel, cauen en la judeofòbia explícita, en l’antisemitisme de manual. Però el problema és més extens: els atacs contra el pensament lliure, la criminalització del discrepant, el rebuig de la llibertat d’expressió si aquesta no es posa al servei del dogma progre o esquerranós de torn, la tendència a organitzar actes de repudio per l’estil dels que s’escenifiquen a la Cuba castrista contra els dissidents, totes aquestes coses han començat a adquirir entre nosaltres carta de naturalesa, a ser acceptades, disculpades o minimitzades per sectors considerables de l’opinió publicada. I això hauria d’inquietar qualsevol demòcrata conseqüent.

No, no es tracta de fer alarmisme
al voltant de l’ou de la serp. Simplement convé subratllar, a la llum de la història, que les èpoques de crisi econòmica i social engreixen tant els reflexos i els discursos totalitaris com el seu poder de seducció. I que l’Europa dels anys 1930 i 1940 va veure com podia ser-ne, de fluida, la frontera entre totalitaris d’esquerres i totalitaris de dretes. N’hi ha prou de recordar Jacques Doriot, un obrer genuí, alt dirigent del comunisme francès, diputat i alcalde roig de Saint-Denis..., que el 1936 fundà el feixista Parti Populaire Français, quatre anys després abraçà fervorosament la col·laboració amb els nazis, i acabà convertit en un dels més fanàtics esbirros estrangers de Hitler.
La TafaneraRemoumeIndependènciaDelicious
Opinió del lector

Entrar. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.

Registrar-se. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.

Nota: l'AVUI.cat adverteix que no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusiva de llurs autors. Per això, cada comentari es publicarà sempre amb el nom i els cognoms de l'autor i amb la població de residència.
Per afegir comentaris a qualsevol informació és necessari que us doneu d'alta en el registre de l'AVUI.cat. No s'admetran insults ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones. L'AVUI.cat es reverva el dret de no publicar els que vulnerin aquesta norma.

Icona opinions 98 opinions
98. Jo no crec que aquesta gent sigui feixista,però sí totalitària. El feixisme és una ideologia política amb uns programes concrets que no coincideixen amb el que defensa l'esquerra antisemita. Són, això sí, totalitaris, intolerants, gent que vol imposar la seva amb els mitjans que calgui.
Nihaur 12.11.09, 13:22
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
97. L´antisemitisme forma part de la cultura espanyola, inquissició, franquisme, etc. El negacionisme historiogràfic del poble hebreu a l´Estat espanyol s´instalà fa molts segles a les cátedres de les Universitats i continua allí instal.lat, formant noves generacions d´intransigència i oblit de la propia historia. http://hebreoiberico.blogspot.com/
Toni 15.06.09, 19:39
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
96. ÉS UN BON ARTICLE!, PERÒ UNA PREGUNTA: PER QUÈ DIMONIS ELS HISTORIADORS ESPANYOLS (I CATALANS, CLAR) TENEN LA REFOTUDA MANIA DE FER TEXTOS LLARGUÍSSIMS ALLÀ ON VAN???, NO SERÀ PER QUE, A DIFERÈNCIA DEL QUE FAN ELS EUROPEUS I NORDAMERICANS, AQUÍ A LES TESIS I LES RECERQUES ES DEMANEN TEXTS QUANT MÉS LLARGS MILLOR???, SI, COM AL SEGLE xix: + LLARG ÉS MILLOR...SOM PATÈTICS!!
Pere, historiador. 09.06.09, 14:19
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
95. Sr. Gombau, jo no he dit res de qui va començar a atacar primer, només dic que el qualificatiu de "semita" no és aplicable únicament al poble jueu, si no que semites o descendents de Sem, ho són molts del pobles de l'Orient Mitjà, per tant, és un error aplicar-lo únicament als israelians. En quan al establiment de l'estat d'Israel en terres palestines (ocupades per palestins des de 2 mil anys enrere) per "dret diví" i amb la benedicció de la ONU i del poderós lobby jueu americà, em podriem parlar fins que sortís el sol i no ens posariem d'acord.
Rosa 08.06.09, 00:46
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
94. Gombau 08.06.09, 00:04 .......Joan B. Culla....No sabia jo que utilitzessis el nom de "Gombau" oer defecar la vostra merda en aquest fòrums......Gombau-Culla, Culla o Gumbau, m'és igual, defensant criminals ( sionistes ) insultant els estudiants més conscients, manipulat i mentint ja no engaye´s ningú.....MISERABLE...!!!!
Josep de Castelló 08.06.09, 00:11
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
93. Josep de Castelló 07.06.09, 23:50 Doncs sí, jo també crec que els anti-Bolonya són, eren, uns manipuladors i uns poca-vegonyes, que manipularen llurs companys amb assemblees dirigides i controlades per fidels, utilitzaren la coacció i la força i crearen un descontent artificial entre els estudiants amb l'únic motiu de lluitar contra el capitalisme. Bona prova de tot això és que ENLLOC D'EUROPA es mobilitzaren els estudiants, i mireu si a Europa hi ha centenars d'universitats afectades per Bolonya. Que curiós, només la púrria antisistema de Barcelona és la que protesta, igual com solament la púrria progre de Barcelona tingué els ous de sortir al carrer a defensar el dictador Saddam Hussein quan la coalició internacional es disposava a enderrocar-lo.
Gombau 08.06.09, 00:04
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
92. Rosa 07.06.09, 23:32 Em sembla que us erreu una miqueta en la vostra percepció del problema d'Orient Mitjà. Jo trobo que els qui començaren les agressions foren els àrabs contra l'Estat d'Israel, des del mateix moment de la seva fundació sota manament de l'ONU en 1948. Els estats àrabs circumdants, lluny de cercar la col·laboració amb una gent culta i preparada que tenien la sort que venia a instal·lar-se a llur zona (amb la qual cosa els àrabs mateixos s'haurien enriquit en tots els sentits del mot), lluny de col·laborar-hi econòmicament i culturalment, doncs, llençaren una guerra d'extermini contra Israel, amb la intenció de llençar els jueus al mar. Per sort no reeixiren, ja que vencé Israel contra tot pronòstic. I així la guerra de 1966 o la de 1974. Trobo lògic i normal, doncs, que l'estat d'Isral es defensi i defensi la seva població civil contra l'agressió implacable dels estats àrabs i de llur perpètua punta de llança: els anomentats palestins, una "nacíó" que no ha existit mai ja que ells mateixos es consideren àrabs com els altres de Síria, Egipte, Líban, Jordània... amb la mateixa llengua, cultura, religió i fins i tot famílies i clans que s'estenen a un costat i altre de les fronteres. I el motiu d'aquesta perpètua agressió conta Israel jo trobo que no és altre que l'odi religiós i racial, contra un país manifestament laic, democràtic i culte. Cosa que l'Islam no pot tolerar en allò que ells consideren llur zona d'influència.
Gombau 07.06.09, 23:58
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
91. Joan B. Culla....Em fas fastic, no tens vergonYa ni la coneixes, ets un manipulador i un feixiSta.......Et vaig escoltar a Catalunya Ràdio, fa uns mesos, quan els Mossos es dedicaven a l'esport d'agredir gratuïtament els estudiants anti-Bolonya i de pasada a tothom que hi estigués a prop.......Ets un miserable, vas insultar els estudiants anti-Bolonya, els vas titllar de paràssits, de fills de Papà, que no volien estudiar, vas justificar les agressions i les violaciosn del Mossos, etc.....Jusrifiques els crims de l'Estat Terrorista d'Israel, acuses de racistes ( anti-semites ) a tothom que no accepta els crims del sionisme internacional.......Ets un miseable Jan B. Culla......Et paguen i fas el teu brut paper d'intoxicador i manipulador......I tu ho saps......MISERABLE...!!!!
Josep de Castelló 07.06.09, 23:50
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
90. Em sorpren que un historiador com el Sr. Culla,caigui en l'error, tan comú, d'anomenar antisemites a tot aquell que no està d'acord amb la nefasta política de l'Estat d'Israel respecte al massacrat poble palestí. Semites ho són tots aquells pobles que parlen idiomes anomenats "semites", és a dir, la majoria de del estats de l'Orient Mitjà, excepte Aràbia.
Rosa 07.06.09, 23:32
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
89. Totalment d'acord amb l'article. És trist de veure com a molts catalans els resulta difícil de veure que, en el conflicte d'Orient Mitjà, Israel és la víctima i els àrabs, els agressors implacables. I com els "palestins", tan àrabs com la resta dels que viuen als estats àrabs circumdants, són, en realitat, la punta de llança de l'agressió islàmica contra una nació democràtica, culta i progressista. I que el motiu d'aquesta agressió (lluny dels falsos motius "socials" i de "pobresa") no és altre que l'odi racista i religiós contra un estat d'Orient Mitjà on són tolerades totes les religions i on la majoria de la població, segons les enquestes, és indiferent en matèria religiosa. És una llàstima que molts catalans d'esquerres siguin presa tan fàcil per al victimisme programat i l'hàbil propaganda d'aquest feixisme impresentable dit Islam.
Gombau 07.06.09, 23:27
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
Paraules clau
Feixisme, Estat d'Israel, Joseph Goebbels, Sefarad, Joan B. Culla i Clarà
Altres articles del mateix autor
>> 04/02/2010 Quan manca el coratge polític
>> 07/01/2010 L’esquerra cega
>> 10/12/2009 Tots els vots han de valer igual?
>> 11/11/2009 El Mur i la vergonya
>> 14/10/2009 La cartera i la bandera
>> 18/07/2009 Avançant en cercle
corner head left
Especials
corner head right
Cooperació
corner head left
Suplements
corner head right
El 9
Suplement Cultura
Sortim
Plaers d'AVUI
Suplement A  més a més
Medicina i salut
corner head left
Edicions locals
corner head right
AVUI Sabadell
AVUI Terrassa
Suplement B30