Divendres30 de juliol del 2010
Societat i tecnologia
El Mercat del sexe: Prostitució sense consens
ERC i ICV opten per la regulació com una activitat econòmica. CiU i PP volen treure la prostitució de la via pública. Posicions enfrontades a PSC i PSOE
Laura Nicolás
Barcelona
Ult. Act. 23/11/2009 07:59
Icona mida text gran | petit Icona imprimir article Icona enviar article Icona enviï rectificació Icona afegeixi a la seva carpeta Icona opinions 20 opinions
Mentre l'alcalde de Barcelona insta "els poders autonòmics i estatals" a prendre mesures per evitar la prostitució en carrers i places; ni els governs mouen fitxa ni les formacions polítiques troben el camí del consens. Així, l'anomenat ofici més vell del món continua en els llimbs de l'alegalitat, només assotat per batudes policials en aplicació de la llei d'estrangeria, sancions en virtut d'ordenances municipals i operacions contra les màfies que trafiquen amb dones.

L'esborrany que l'anterior consellera d'Interior, Montserrat Tura (PSC), va impulsar per regular la prostitució dorm en un calaix. "S'ha de legislar al Congrés perquè apostem per una regulació econòmica de l'activitat i això és una competència estatal", defensa Dolors Camats, portaveu d'ICV al Parlament. Des d'aquesta formació, que ara encapçala Interior, no es veia bé que el debat envers la prostitució es liderés des d'aquest departament.

Actualment, un grup de treball interdepartamental s'encarrega d'impulsar mesures en àmbits com els de la seguretat ciutadana, els serveis sanitaris i socials, o la inserció laboral. Segons es desprèn d'una resposta parlamentària del conseller d'Interior, Joan Saura, l'actual tripartit concep la prostitució com una forma més de violència contra les dones, en la línia abolicionista. Així, entre les mesures per abordar la prostitució que esmenta Saura hi ha els convenis de col·laboració amb empreses per promoure la contractació de dones en situació de violència masclista.

No obstant això, dos dels partits que formen el govern d'entesa (ERC i ICV) són partidaris de regular la prostitució, tal com s'ha fet a Holanda o Alemanya. "No ens podem permetre tenir un gruix tan important de la població en una situació alegal. Hem de destapar un negoci que mou molts diners", esgrimeix la responsable de l'àrea de la dona d'ERC, Ester Alberich. El PSC no es pronuncia públicament a l'espera que l'executiva consensuï un posicionament. Tant al PSC com al PSOE hi ha un enfrontament entre corrents abolicionistes i regulacionistes.

Des de l'oposició, la diputada de CiU, Elena Ribera, reconeix que també existeixen diferents sensibilitats al si de la federació nacionalista. Això, no significa que estiguin d'acord amb l'immobilisme actual i recorda que quan CiU governava va regular els prostíbuls i que, des de l'oposició, han intentat treure la prostitució de les carreteres. Una iniciativa que "no respon a una doble moral de treure la prostitució de la vista sinó d'iniciar accions senzilles mentre no es legisla", explica Ribera.

El PP també està d'acord a prohibir la prostitució a la via pública però s'oposa a la regulació perquè, segons assegura el diputat Santi Rodríguez, "la prostitució amaga habitualment una situació de tràfic de persones, d'esclavitud".

Aquesta és una de les argumentacions dels moviments abolicionistes. Enrique Javier Díez, president d'Homes per l'Abolició, afirma que "no es pot separar prostitució del tràfic de dones i no es pot acceptar que els proxenetes passin a anomenar-se empresaris". En canvi, des de les entitats que defensen la regulació asseguren que, en la majoria de casos, la prostitució és voluntària. "Estan fent un treball, més enllà d'una qüestió ideològica. Tots els treballs són per necessitat, i són un intercanvi de serveis per diners", explica Marcela Torres, d'Àmbit Dona. L'advocada abolicionista, María José Varela, discrepa: "Si no acceptem que algú pugui vendre un ronyó, per què hem d'acceptar que es vengui el cos de la dona", es pregunta. A més, assegura que tots els informes, incloent-hi els de l'ONU, revelen que més del 97% de les prostitutes són víctimes del tràfic.

Mentrestant, continuen iniciatives en solitari com la de l'Ajuntament de Barcelona de col·locar cartells per dissuadir els clients.
La TafaneraRemoumeIndependènciaDelicious
Opinió del lector

Entrar. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.

Registrar-se. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.

Nota: l'AVUI.cat adverteix que no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusiva de llurs autors. Per això, cada comentari es publicarà sempre amb el nom i els cognoms de l'autor i amb la població de residència.
Per afegir comentaris a qualsevol informació és necessari que us doneu d'alta en el registre de l'AVUI.cat. No s'admetran insults ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones. L'AVUI.cat es reverva el dret de no publicar els que vulnerin aquesta norma.

Icona opinions 20 opinions
20. No soc cap especialista en prostitució. M’enterneix el comentari d’algunes persones que escriuen a aquesta secció. Interessa el tema com totes les coses que afecten al meu país. Fa uns dies vaig assistir a una conferencia com algunes que s’estan fent últimament sobre aquest tema. Prèviament hem vaig documentar una mica per poder estar una mica informat, no em va servir de res. Es va tractar el assumpte amb una superficialitat únicament per lluir la figura dels conferenciants i sense entrar a fons dels molts problemes que hi ha. Als polítics, als periodistes, als diaris, a tots els que tenen una mica de projecció pública, només els preocupa lluir al moment, i passar pàgina i anar a per una altre cosa. Sembla que només sigui important eradicar la prostitució del carrer , de la via pública, que no es vegi, si n’hi ha es igual, no passa res, s’han de cobrir les aparences. Les petites Qüestions que jo portava a l’agenda son entre altres les següents que es van quedar sense contestar; ¿Que s’ha de fer amb la prostitució de luxe? ¿la deixem, perquè quasi no es veu? Als hotels de luxe es poden trobar noies que també s’anuncien als diaris, de un preu superior als 300- 600 euros, que pràcticament totes dirigides per proxenetes, tenen com a clientela el mes corrupte de la nostre societat, ¿que en fan dels diners que roben els corruptes? La prostitució masculina, va en augment, està agafant unes dimensions esfereïdores, ningú s’hi posa, no surt als diaris. Si agafem la prostitució ”popular” la de baix preu, Barcelona està al cap davant de la vergonya, podeu veure als diaris anuncis de dones que es venen per 15-20 euros, però no son elles les que s’anuncien, es l’empresa, que com a mínim va al 50%, això vol dir que la pobra desgraciada fa “el servei” per 8-10 euros. Al diari de mes tirada de Barcelona, en un dia normal hi ha anuncis (ha baixat molt) entre 50-60 insercions que fan unes 500 línies que al preu de tarifa 8-10 euros enriqueix una bona picossada als propietaris. El codi penal vigent a Catalunya no prohibeix la prostitució, però si que prohibeix el proxenetisme, ¿quants proxenetes es detenen cada dia? No es difícil, s’anuncien als diaris. Per mi aquestes dades son cruixents, colpidores, em fan mal, però com la majoria d’injustícies que pateix el meu país, no trobo altre lloc per explaïarme que l’Avui digital, que a les poques hores desapareix i a parlar d’una altre cosa.
Josep de Sarrià 23.11.09, 18:27
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
19. ERC i ICV són gent inconscient i irreflexiva, que no tenen en compte el que suposa reconèixer la Prostitució com una feina, sobretot per als joves i per als pares. A més hi haurà d'haver també móduls formatius i carrera ???? Vostés creuen que aquest ha de ser el futur dels nostres fills ??? i el futur d'aquest país ??
Pensin si us plau 23.11.09, 17:27
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
18. Si, és clar com Catalunya és una Casa de Putes ... !!!
Català emprenyat 23.11.09, 17:21
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
17. Que passa ara que ERC i ICV també volen "sucar" de les prostitutes ????
Per fvor home !! 23.11.09, 17:18
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
16. Aquests d'ERC i ICV no hi veuen més enllà i sempre amb el pretext d'acabar amb les màfies, quan aquestes no tant sols no s'acabarán sino que augmentaràn, per intentar evitar pagar impostos !!!!
Jep 23.11.09, 17:18
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
15. Com sempre els BURROS PROGRES, apostant per la PROSTITUCIO COM UNA FEINA !!! Hi haurà també moduls a la ESO, per enseñarla ??? Seran Imbècils !!!! Com es nota que són gent renegats i ovelles negres de familia que ni tant sols tenen fills !!!!
Mare 23.11.09, 17:16
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
14. Ep, no patiu, ara que marxarà l'inutil de'n Saura ens arribarà el recanvi, l'eco-pijo Herrera, o sigui, que la cosa no té solució, marxa un puta i en ve un altre. I no parlem de les mans netes de l'altres, si no carden cop i només fan de turistes per aquests mons de Deu, repartint pasta gansa......
jordi 23.11.09, 17:15
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
13. Totalment d'acord amb Homes per l'Abolició i Maria José Varela.
quimeta 23.11.09, 16:39
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
12. L'única cosa que els preocupa és que sigui una activitat alegal. Els drets humans de les dones prostituides els importa un colló. Haurien de perseguir els vertaders delinqüents i escòria de la societat: els puteros i els proxenetes. La immensa majoria de prostitutes ho són de manera forçada ja sigui per les màfies o per una situació social extrema. Cap dona es prostitueix per gust. Es pot arribar a acceptar la situació si no veus altres sortides però per gust no ho fa cap. No oblidem mai això.
Estela 23.11.09, 16:38
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
11. Els d'ERC i ICV s'han begut l'enteniment. Aquests es diuen d'esquerres? Si que estem malament...
Pere 23.11.09, 16:33
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
Localització
Paraules clau
Prostitució, Consens, Partits, ICV, ERC, CiU, PP, PSC, PSOE