Diumenge21 de març del 2010
Opinió
Salvador Cardús
Diàleg
Salvador Cardús
Icona opinions 80 opinions
36votsVota
La ruptura democràtica
Som a tocar d’unes eleccions que tothom considera transcendentals per al futur del país. El cas és que no tan sols elegirem govern per a quatre anys més sinó que amb el vot apuntarem molt més enllà. En aquest context, és lògic que es temi que el mapa polític quedi alterat per les conseqüències d’aquests anys de desafecció cap als ciutadans per part dels polítics. Però això és poc comparat amb la il·lusió –potser exagerada– amb què altres esperen l’expressió electoral dels darrers senyals públics d’una més gran ambició nacional. En conseqüència, els resultats són més incerts que mai. I és per això que cada partit busca apressadament la seva nova posició en funció de la lectura que fa de l’actual realitat social i política catalana. Perquè, si en alguna cosa hi ha acord, també, és que els tradicionals eixos de la política catalana –el nacional i l’ideològic– han mogut el seu punt de creuament: l’abscissa nacional ha posat el seu punt zero més a prop de la independència, i l’ordenada ideològica, a causa de la crisi econòmica, presenta més disgregació que mai. La centralitat política del 2010 ja no és on era el 2006, i saber llegir bé la realitat els determinarà els resultats.

Tanmateix, en aquestes eleccions
hi haurà un nou desafiament que complicarà molt les estratègies electorals dels partits. Aquests, a més a més de situar-se en les coordenades nacionals i ideològiques, hauran de dir si dibuixen l’horitzó de plenitud nacional dels catalans dins del marc constitucional espanyol vigent o si el situen més enllà d’aquesta frontera. Davant d’aquest envit, ja sabem que la posició més conservadora serà la del PSC, que, tal com va anunciar el president Montilla en el seu discurs de Cap d’Any, es pensa mantenir estrictament dins dels compromisos del que quedi de l’Estatut del 2006 després de la sentència del Tribunal Constitucional. Per la seva banda, ICV segueix sortint per la tangent en insistir en la proposta d’un model federal i plurinacional que Espanya, ara i adés, s’ha cansat de fer-nos saber que no pensa acceptar i que, de totes maneres, la Constitució no permet. Deixem de banda el PP, a qui l’Estatut del 2006 va gran i, per tant, només pot fer una proposta nacionalment reaccionària. Queda ERC, que sota la direcció sòlida de Puigcercós sembla disposada a esmenar errors del passat recent en relació amb les expectatives que havia creat el 2003. I, finalment, tenim CiU, que, ara que té la victòria a les mans, s’haurà d’encarar sense escapatòria possible amb el dramàtic dilema que sempre ha anat ajornant: a més de tornar al govern, ¿aspira a portar Catalunya a la independència, o no?

Dit en altres paraules, l’agenda electoral del 2010,
a més de la crisi de confiança en els partits, de la crisi econòmica i de la crisi de la gestió d’un Estatut que amb tres anys de vida ja presenta senyals de fatiga en els seus materials, haurà d’incloure el debat sobre la necessitat d’una imprescindible ruptura democràtica amb l’ordre constitucional espanyol en el cas de voler atendre les demandes d’una via cap a la independència. La novetat, des del meu punt de vista, és l’ampli convenciment que dins de l’actual marc constitucional espanyol ja no hi ha més camí per recórrer. L’Estatut no és “un horitzó per a tota una generació de catalans”, com ens deia el president Montilla, sinó una cotilla i, per a molts, el pou on s’ofegaran totes les ambicions.

Les ambigüitats que se sostenien en la confiança
d’un possible avenç en l’autogovern sense haver d’esmentar el nom de l’estació final, no es podran mantenir per més temps. I això val, en primer lloc, per als partits sobiranistes. Per a ERC, perquè si vol plantejar seriosament una consulta formal sobre la independència, haurà de dir com pensa produir la ruptura amb una llei de referèndums les preguntes dels quals han de tenir el vistiplau de Madrid. Per a CiU, perquè si surt amb la promesa del concert econòmic, també caldrà que digui com produirà la ruptura necessària amb el recent pacte estatutari, la Lofca, la Constitució o, en darrer terme, el Tribunal Constitucional, que el fan impossible. Però també val per al PSC o per a ICV, perquè hauran de dir ben clarament si pensen posar límits a la mera possibilitat de deixar expressar unes aspiracions democràticament legítimes, ni que no les comparteixin o fins i tot les combatin. ¿Fins on arribarà la responsabilitat democràtica del seu compromís amb Catalunya? ¿Sabran ser tan democràticament rigorosos com ho són els partits laborista o conservador a Escòcia, que no volen la independència però respecten el referèndum que proposa el SNP?

És en aquest marc que és necessari que a les properes eleccions
hi hagi ofertes polítiques electorals que plantegin, amb tota claredat, la via d’una futura ruptura radicalment democràtica amb el marc constitucional espanyol. Perquè ara ja sabem –i el Tribunal Constitucional no tardarà a certificar-ho– que dins de la Constitució de 1978 no es pot parlar democràticament de tot. I per tant, no ens podem enganyar: sense ruptura no hi ha més futur que el present d’ara, que l’anar tirant de sempre, que la instal·lació en la nostàlgia de la nació que mai no arribaríem a ser. Es pot entendre que hi hagi partits que sentin l’arribada de noves ofertes rupturistes com una amenaça i que se’n defensin amb arguments tan capciosos com els d’una perniciosa fragmentació del vot sobiranista o amb la banalitat que la política és massa complicada per a novells. Perquè és notori que es tracta d’excuses: que revisin críticament qui va dividir el vot sobiranista quan més falta feia la unitat, o que recordin quantes vegades –tots– han demanat de fer-se una foto amb el líder que ha sabut gestionar amb èxit empresarial i amb resultats esportius un món tan complex i global com el del futbol.

Els fàstics a les ambicions polítiques de Carretero o Laporta
, des del meu punt de vista, són més resultat de la resistència a haver-se d’encarar a les propostes rupturistes que anuncien que no pas del temor a la pèrdua de vots. Per dir-ho clar: el recurs a la imatge de les “falses dreceres” per desqualificar l’independentisme no és gaire menys ètic que les acusacions de “messianisme” o de presumpta incompetència a un ciutadà que expressa el desig de dedicar-se a la política després d’haver demostrat un alt compromís, en situacions ben delicades, per la llibertat del país. Torna el vell dilema de la ruptura democràtica, doncs, i aquesta vegada no hauríem d’acceptar més transicions fraudulentes.
La TafaneraRemoumeIndependènciaDelicious
Opinió del lector

Entrar. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.

Registrar-se. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.

Nota: l'AVUI.cat adverteix que no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusiva de llurs autors. Per això, cada comentari es publicarà sempre amb el nom i els cognoms de l'autor i amb la població de residència.
Per afegir comentaris a qualsevol informació és necessari que us doneu d'alta en el registre de l'AVUI.cat. No s'admetran insults ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones. L'AVUI.cat es reverva el dret de no publicar els que vulnerin aquesta norma.

Icona opinions 80 opinions
80. D'acord, com sempre, amb els plantejament de S. Cardús. Però voldria fer una precisió a l'article. En parlar dels partits els veu com si realment no hi hagués una distància abismal entre allò que proposen, és adir, el seu ideari, i allò que fan a la pràctica. Aquesta imprecisió fa que, per exemple, CDC no ens hagi aclarit encara quin model del país vol. O que ERC passés de la independència a la "pluja fina". Salvador Cardús creu que, entre els partits actuals, tant del govern com de l'oposició n'hi ha UN DE SOL capaç de "plantar-se" enfront de Madrid i plantejar la ruptura democràtica? És aquest un dels motius més importants del desengany de bona part de la població envers els partits tradicionals i per això és tan engrescadora la iniciativa de les consultes populars sobre la independència. Amb la política actual d'anar tirant i qui dia passa anys empeny, l'únic que aconsegueixen és reforçar la sensació (real o falsa, no ho sé) de voler mantenir el poder encara que sigui renunciant als plantejaments pels quals varen néixer. Han canviat les coordenades i per tant, han de canviar els sistemes i les actuacions (i possiblement les persones). Josep M. Carreras i Tarragó
Josep M. Carreras 12.01.10, 19:35
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
79. Fixeu-vos que els espanyolots no fan gairebé comentaris d'aquest article: el troben incomprensible i no saben com fer-li mal....es massa intel·ligent i profund per ells.....no l'entenen i per tant no el poden criticar.
Ectopic 11.01.10, 02:51
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
78. AVUI+. només t'he llegit Salvador. Deixo per una altra estona el rellegir-te. Prou que m'hi esmerço. Val a dir: en comprendre't i, copsar l'intenció del gruix. El contingut dins el continent. A l'hora de Plutó i, amb la discreció d'una amantis. Religiosa, esclar. No voldria "precipitar-me", -aquest verb se m'ha endollat i, endolat- i, em bull, i, em vol en excès. Talment, arterioesclerosis vers segons quin tipus de tipus. Ras i curt: -quin fustre, podria ser més llarg- Reflexiono vers el darrer paràgraf del teu article Cardús. No tothom que refusa de displaença vers Laporta, -parlo per mi- vol dir que sigui per por a perdre vots, o en una més desmembrada democràcia. Ara pla. Penso en d'altres valors i, interessos. Òn és l'aprenent d'ofici?... Per cert, m'encanten les carxofes i, de les cançons que millor canta Mary Black una: "only a womans's heart" (amb Emmylou Harris)a dues veus. Si no recordo malament la va composar Noel Brazil. Tot i que, pels afers polítics próxims, potser s'escau millor: "Summer sent you". Res que, aviat farem un duet ambdós. Jo els lleus eh!. Ara recordo que la seducció confón. Llavors, no es mostra autoritat. Però, no va per mi, oi? Una abraçada!
fa-dos 11.01.10, 02:08
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
77. Dir "volem" potser és massa! Dic, assumint-ne totes les consequéncies,vull una futura ruptura radicalment democràtica amb el marc constitucional espanryol.
rossell i clivillers 11.01.10, 01:15
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
76. TT, sobre el tema d'Escòcia de moment no hi ha cap partit a nivell britànic que estigui a favor del referèndum (ja que al Parlament d'Escòcia només hi dóna suport l'SNP i els Verds). El que diu el Salvador Cardús és com a demòcrates, tant els conservadors com els laboristes respectarien la decisió dels escocesos si es fes el referèndum (malgrat que ni conservadors ni laboristes estan d'acord amb que es faci, almenys per ara). Aquí ni PP ni PSOE han dit que respectessin la decisió dels catalans.
Xavi 11.01.10, 00:40
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
75. Reagrupament!
PROU TRIPARTIT 11.01.10, 00:17
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
74. Independència es lo que importa i estic segur que s'hi arribarà, encara que els espanyolets no vulguin
modest 10.01.10, 23:55
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
73. Albert (71), un referendum d'independencia "internacionalitza el cas" perque es el pas previ a la presentacio de credencials a la resta d'estats (el final del cami), pero ara per ara, el referendum que s'hauria de fer a Catalunya -com he insinuat abans- no es aquest. Primer s'ha de preguntar al poble si 'esta d'acord en que el govern de Catalunya negocii amb el d'Espanya per a fer de Catalunya un Estat sobira, amb la condicio que el resultat de les negociacions no suposara cap canvi d'status quo sense un altre referendum'. I aquest segon referendum si que es el d'independencia. Es a dir: primer s'ha de preguntar al poble si vol que es negocii, i un cop conegut el resultat de la negociacio (avantatges i inconvenients), preguntar-li si vol la independencia. Per cert, si l'Estat es negues a negociar, si que la comunitat internacional podria pressionar Espanya (segons opina el TS del Canada en el seu famos Dictamen).
TT 10.01.10, 23:42
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
72. EXCEL·LENT ARTICLE I EXCEL·LENT RADIOGRAFIA DE LA POLÍTICA A CATALUNYA.
David 10.01.10, 23:39
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
71. TT, tot referèndum d'independència internacionalitza el cas. Estic d'acord que tenir el suport internacional ja és un altre tema però només pel fet que Espanya està sobrerepresantada políticament als òrgans de govern de la UE ja seria un bon motiu pels altres països de la UE canvia l'status quo. Ara, que un referèndum d'independència internacionalitza el cas és un fet innegable. Sobre perquè el referèndum a l'escocesa no crec que sigui vàlid ja ho he exposat anteriorment i sembla que tampoc ho contradius. M'agrada trobar gent amb qui es pot enraonar tot i no compartir certs pensaments. Salut!
Albert 10.01.10, 23:15
puntua'l Voteu el comentari Voteu el comentari
Paraules clau
PSC, Cap d'Any, Estatut, Tribunal Constitucional, Salvador Cardús i Ros
Altres articles del mateix autor
>> 14/03/2010 Sociologia d'una nevada
>> 07/03/2010 Esquerdes
>> 28/02/2010 El dit i la Lluna
>> 21/02/2010 Amenaces i oportunitats
>> 14/02/2010 De fugides i horitzons
>> 07/02/2010 Contra el desagrupament
corner head left
Especials
corner head right
Cooperació
corner head left
Suplements
corner head right
El 9
Logo presencia bo
Suplement Cultura
Sortim
Plaers d'AVUI
Suplement A  més a més
Medicina i salut
corner head left
Edicions locals
corner head right
AVUI Sabadell
AVUI Terrassa
Suplement B30