trànsit
La Gran Bretanya i Holanda apugen la velocitat màxima
El govern de Cameron permetrà conduir fins a 128 km/h per afavorir la productivitat
Els Països Baixos autoritzaran anar a 130 km/h a les autopistes i ja ho han començat a provar en alguns trams
L'anunci del vicepresident del govern espanyol, Alfredo Pérez Rubalcaba, que s'abaixaria el límit de velocitat a les autopistes de l'Estat, de 120 a 110 km/h amb la finalitat d'estalviar un petroli cada vegada més car per la crisi que viu el món àrab, gairebé ha coincidit en el temps amb el que va fer diumenge el ministre de Transports britànic, Philip Hammond, en el sentit que n'està estudiant l'augment, de les actuals 70 milles per hora (112,65 km/h) a les 80 (128,75 km/h), per tal d'afavorir un increment de la productivitat.
Els 112,65 km/h actuals es van implantar a tot el territori del Regne Unit el 1965. Des d'aleshores no hi ha hagut gairebé cap modificació. Aquest màxim en les vies de gran velocitat és, fins ara, un dels més baixos d'Europa: a França i Itàlia el límit se situa en els 130 km/h, mentre que a Portugal i Irlanda impera el mateix que hi havia, fins ara, a l'Estat.
Trànsit dens
La raó sostinguda pels responsables tècnics de la Highway Agency és que la gran densitat de trànsit que registren les autopistes britàniques, especialment les de la rodalia de Londres i les que connecten la capital amb les grans ciutats del nord d'Anglaterra, aconsella una desplaçament a ritme moderat. En algunes rutes, però, ja funcionen programes de velocitat variable, regulat electrònicament en funció del volum de trànsit.
També els Països Baixos estudien apujar la velocitat màxima a les seves autopistes, en aquest cas, de 120 a 130 km/h, com a França i Itàlia, i des d'ahir ho estan provant en alguns trams. L'autopista A-7, entre Wognum i Zurich (no la ciutat suïssa, sinó la localitat holandesa), és la primera en fase de proves i des d'aquesta setmana ja s'hi pot circular més de pressa del que és habitual.
Els plans de la ministra holandesa d'Infraestructures i Medi Ambient, Melanie Schultz, són d'anar estenent aquesta mesura a altres zones del país a partir d'aquest maig i que al final de la legislatura, d'aquí a quatre anys, ja es pugui circular a 130 km/h en una tercera part de les autopistes.
El govern holandès no només ha incrementat el límit de velocitat de l'autopista sinó també el de la resta de carreteres no urbanes: els senyals de 100 s'han canviat pels de 120 i els de 80, pels de 100. Schultz, però, s'ha compromès a castigar “amb fermesa” els conductors que infringeixin els nous límits ampliats.