Economia

Aena relega la Generalitat a un òrgan testimonial al Prat

S'integrarà en un ens de “seguiment” de la gestió amb un paper que Salgado rebaixa ara de “determinant” a “important”

La societat privatitzada en un 49% naixerà abans del 18 de febrer i tindrà filials o concessions

Els grups catalans aspiren a reescriure el decret quan es tramiti al Congrés

La Generalitat descendeix en pes decisori en la gestió de l'aeroport del Prat en cada nova concreció de la nova i semiprivada Aena. Si la promesa inicial de José Luis Rodríguez Zapatero era concedir a Catalunya un paper “determinant” en l'eventual consell d'administració del Prat, el decret aprovat ahir pel consell de ministres relega la Generalitat a seure en un simple “òrgan de seguiment” de la gestió aeroportuària i amb un paper que la vicepresidenta Elena Salgado no oculta que ja no serà “determinant”, sinó tan sols “important”.

El decret que liberalitza la xarxa de 47 aeroports d'Aena autoritza el govern central a crear abans del 18 de febrer la societat Aena Aeroports, que donarà entrada al capital privat fins al 49%. Una porció xifrada en 9.000 milions –el valor d'Aena és de 30.000 milions, menys 12.000 de dèficit– a la qual aspiren Abertis i Ferrovial.

Si bé la navegació aèria continuarà plenament en mans de l'Estat, la nova societat semiprivada assumirà la gestió i explotació de serveis aeroportuaris. La gestió diferenciada s'obre als 47 aeroports, però el caràcter deficitari de quasi tots excepte el Prat, Barajas o Palma n'acota el radi. Mentre els deficitaris continuaran controlats per Aena com des del 1990, els altres seran gestionats de forma descentralitzada per filials o per concessió aprovada en concurs públic amb un temps d'explotació, com les autopistes. En els dos últims casos es crearia “l'òrgan de seguiment” amb Estat, comunitats i ajuntaments.

La redacció del decret és prou ambigua perquè la Moncloa la convalidi al Congrés el 14 de desembre. Els grups catalans, però, aspiren a reescriure'l quan es tramiti com a projecte de llei i cristal·litzi el 2012.

Les claus

El soroll d'avions emmudeix la promesa de Zapatero a Montilla

d.p

El president espanyol va visitar l'aeroport del Prat el 16 de juny del 2009 per inaugurar la terminal 1. Davant el president José Montilla, que li va reiterar l'exigència de tenir un pes “decisiu” en la gestió del Prat, Rodríguez Zapatero va prometre que el nou model aeroportuari, que tindria enllestit “abans d'acabar l'any”, satisfaria les “necessitats i ambicions que legítimament té Catalunya”. Era l'afegitó a la promesa primigènia del paper “determinant” català.

Ni data ni pes decisiu

Un any i mig després que el silenci regnant a l'estrenada T1 permetés oir la promesa de Zapatero, el soroll d'avions l'ha emmudit fins a l'incompliment de dates i de continguts.

L'alegria d'Aguirre

Mentre la concreció en el cas del Prat dista d'acontentar el PSC i, fins i tot el socialista madrileny Tomás Gómez no oculta que “no li agraden les privatitzacions”, la veu més satisfeta per la nova Aena amb un 49% privat i amb la gestió individualitzada de Barajas és Esperanza Aguirre, presidenta de Madrid. Aguirre “se n'alegra moltíssim” i fins i tot presumia que el mer anunci fet dimecres per Zapatero havia servit perquè “la borsa pugés més que en tota la setmana”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.