Catalunya es refà del dèficit de llengua i matemàtiques
L'alumnat català de 15 anys obté els seus millors resultats en comprensió lectora i competència matemàtica de totes les edicions de l'informe PISA
Millora en la prova de ciències però encara està per sota de la mitjana de l'OCDE
El pessimisme que envaïa el sistema educatiu d'ençà de l'informe PISA 2006 –en què Catalunya es va situar per sota de la mitjana de l'OCDE en les tres competències avaluades (llengua, matemàtiques i ciències)– va donar pas ahir a l'optimisme, en fer-se públics els resultats de l'última avaluació. “Hi ha una millora en les tres competències avaluades, que és especialment rellevant en la comprensió lectora”, va afirmar Jorge Calero, president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu a Catalunya.
L'últim estudi mundial de l'alumnat de 15 anys, corresponent al 2009, no només torna a situar Catalunya per sobre de la mitjana de les economies més desenvolupades en l'àmbit de la comprensió lectora i la competència matemàtica; sinó que són els millors resultats mai obtinguts en un informe PISA, que es va començar a elaborar el 2000. En canvi, tot i que s'ha millorat el resultat en la prova de ciències, encara està per sota de la mitjana de l'OCDE i lluny dels resultats obtinguts en els informes dels anys 2000 i 2003, en què es va superar el llindar del 500 punts.
Segons Calero, aquesta millora global es deu “als esforços” de professors i centres, així com a les polítiques educatives per donar més suport als estudiants i als centres amb més dificultats.
També va subratllar la importància d'haver introduït la cultura de l'avaluació –amb proves com la que de sisè de primària– “que permet conèixer els dèficits i realitzar millores en el sistema educatiu”. Tampoc s'ha d'ignorar que gràcies a aquestes proves l'alumnat s'està habituant a respondre qüestionaris amb límit de temps, similars als de l'informe PISA.
Des dels moviments de renovació pedagògica, el mestre i psicòleg Ricard Aymerich destaca que el millor resultat és que “ens treuen el complex i el trauma que teníem de ser molt dolents i ens deixarà treballar tranquils”.
Millor que l'Estat
Els resultats de comprensió lectora situen l'alumnat català al nivell del de Suècia o Alemanya i supera amb escreix, 17 punts, el de l'Estat. No obstant, Madrid i Castella i Lleó passen davant de Catalunya, amb una diferència de només cinc punts.
En les altres competències, els resultats catalans també són millors que la mitjana estatal, però hi ha a davant fins a vuit comunitats autònomes.
Documents relacionats
Publicat a
- El Punt. Barcelonès Nord 08-12-2010, Pàgina 33
- El Punt. Barcelona 08-12-2010, Pàgina 33
- El Punt. Camp de Tarragona 08-12-2010, Pàgina 33
- El Punt. Comarques Gironines 08-12-2010, Pàgina 32
- El Punt. Penedès 08-12-2010, Pàgina 33
- El Punt. Maresme 08-12-2010, Pàgina 33
- El Punt. Vallès Occidental 08-12-2010, Pàgina 33
- Avui 08-12-2010, Pàgina 23