Infraestructures

mobilitat

Tusgsal perd 4,5 milions de viatgers per la crisi i el metro

És l'únic aspirant al contracte d'autobús a la comarca per als propers deu anys i confia que la xarxa resultant, d'un milió de quilòmetres menys però “adaptada” a les necessitats, millori les quantitats

Tusgsal, l'empresa concessionària del transport públic en superfície del Barcelonès Nord i del servei nocturn del Nit Bus, no ha tingut un bon any 2010. Almenys pel que fa al nombre de passatgers que han pujat a alguns dels seus combois, que circulen des de fa anys per la comarca i, en part, per Barcelona. I és que, segons va reconèixer ahir el president de la companyia, Fermín Casquete, el servei ha perdut enguany uns 4,5 milions de passatgers, un fet que l'empresa atribueix a l'impacte d'un altre any de crisi econòmica i, sobretot, al “transvasament” d'usuaris a altres mitjans de transport, bàsicament a les noves línies de metro: l'L9 i l'L10. Aquest descens de passatgers continua la pèrdua de viatgers que l'empresa ja havia notat al llarg de l'any passat, que va tancar amb 1 milió de validacions menys que al 2008. Només ha resistit l'Aerobús, el servei que presta per connectar el centre de Barcelona amb l'aeroport, amb un 25% més de passatgers que els previstos inicialment per la companyia, tot i els episodis que van fer tancar l'espai aeri com el núvol de cendra a la primavera i la recent vaga de controladors aeris.

La pèrdua d'usuaris, però, no preocupa Casquete, que confia tornar als nivell d'usuaris anterior “quan s'acabi la crisi” i, sobretot, amb la nova redistribució de la xarxa que la companyia ha dissenyat per aspirar a la nova concessió del servei, que l'entitat Metropolitana del Transport (EMT) ha d'adjudicar a una empresa l'any que ve i que durarà els sis anys vinents, prorrogables una sola vegada per quatre anys més.

Els únics al nou concurs

En aquest sentit, Tusgsal ha resultat ser l'única companyia que s'ha presentat al concurs de licitació d'aquest contracte, de manera que si l'oferta que ha presentat s'avé amb el que exigeix l'EMT, els busos grocs de la companyia tornaran a circular en els propers anys per la comarca. “A diferència de nosaltres, moltes companyies no han pogut presentar-se a un concurs duríssim”, va dir Casquete, en referència a alguns dels requisits que l'administració demana per renovar una concessió que ja té 12 anys d'antiguitat.

Així, i entre altres condicions, el nou model de gestió d'aquest servei s'haurà d'adaptar a les necessitats dels usuaris, que han canviat decisivament amb l'entrada en funcionament de les noves parades de metro. En aquest sentit, el nou contracte exigeix que es faci un volum de servei de 9 milions de quilòmetres útils anuals, un menys que el que s'està fent amb el contracte d'ara, que hauria d'expirar el 31 de desembre però que s'allargarà fins ben entrat l'any que ve per retards en alguns tràmits. Aquesta circumstància obligarà Tusgsal a modificar algunes línies, prioritzant aquelles per on no passen altres mitjans de transport –bàsicament el metro– i les que ajudin a dur els viatgers als punts on conflueixen els nous mitjans de transport. “Sense el bus, que ha de traslladar els passatgers a aquests nous punts de transport, l'intercanvi modal no té sentit ni oferirem una mobilitat de qualitat”, va reivindicar Casquete abans d'assegurar que la “redistribució” que obliga aquesta retallada de quilòmetres motivarà un “reajustament de personal no traumàtic” que “no necessàriament implicarà acomiadaments”. “No serà qüestió de treballar menys, sinó millor”, va puntualitzar.

LA XIFRA

10
anys
és el temps que regirà el nou contracte d'autobús, sis inicials prorrogables una sola vegada per quatre anys més.

LA FRASE

Sense el bus, l'intercanvi modal no tindrà sentit i no hi haurà una mobilitat dequalitat
Fermín Casquete
president de tusgsal
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.