editorials
L’editorial Raig Verd fa públics els problemes econòmics
Se sol parlar molt de com va de bé el mercat editorial català, sobretot per Sant Jordi, que se superen, any rere any, les xifres de vendes. Com sempre passa, però, no plou a gust de tothom ni els repartiments compensen.
Els grans grups editorials poden inundar el mercat i solen acabar l’any amb bons beneficis. Les editorials mitjanes i petites ho tenen molt més complicat. De vegades pitjor que complicat, com ara és el cas de Raig Verd, que va néixer com a editorial l’any 2012 “amb la intenció de donar més espai a obres inquisitives, compromeses, valentes, inconformistes i exigents a les llibreries i a les biblioteques”, comenta l’editora Laura Huerga en un comunicat.
“El capitalisme està provocant una deriva d’invisibilització de projectes com el nostre. A llibreries i biblioteques depenem d’activistes que defensin la bibliodiversitat i que creguin fermament que un sector editorial més plural es tradueix en una societat més democràtica i una millor salut de la llibertat d’expressió, creació i edició”, afegeix.
“Els canvis en l’entorn digital acompanyen aquesta deriva homogeneïtzadora, amb algorismes que eviten la denúncia i que silencien la part més compromesa del nostre projecte amb el feminisme i l’antiracisme o la denúncia de l’emergència climàtica, la transfòbia, el colonialisme i l’imperialisme.”
Asseguren que, tot i la tasca constant de promoció pels mitjans que poden, que en no tenir el poder dels grans grups és limitada, aquest any han patit cada mes una facturació a llibreries d’un 30% per sota de l’any anterior, i últim mes d’un 35%.
“És per tots aquests motius que ara Raig Verd es troba en una situació delicada; ens hi va la supervivència del projecte”, asseguren. Fa algunes setmanes van haver de reduir l’equip. Ara preveuen tancar el segell juvenil, Indòmita. I és que Raig Verd no és una empresa que reparteixi beneficis, tot el que generen els llibres es reinverteix en altres llibres i els sous de les persones que hi treballen són equitatius. “Ens preocupem perquè els nostres processos siguin el més sostenibles possible, des de la producció dels llibres fins al seu transport, passant per tots els materials que utilitzem al despatx.”
Per tot plegat, han llançat una campanya de suport a l’editorial que, com el comunicat íntegre, es pot consultar al web: www.capsesdellibres.com/campanya-de-suport