Raça humana
Els tracten d’albercocs
Els alumnes catalans tenen seriosos problemes amb les matemàtiques i amb les llengües, i la desfeta anava en baixada i sense frens, si fem cas de les conclusions que s’obtenen a partir d’informes com el PISA o les competències bàsiques. Les alarmes fa un temps que donen senyals preocupants i no hi ha govern que no s’hagi marcat com a objectiu revertir aquesta situació, que ja se sap que després s’han de rendir comptes a la ciutadania i que els números, ben maquillats, ajuden a fer passar bou per bèstia grossa. I quina sembla que és la drecera menys costeruda per millorar les puntuacions obtingudes? Doncs rebaixar el nivell dels exàmens i després celebrar amb focs d’artifici que fins i tot els que no en pescaven ni una ara són capaços de fer un salt qualitatiu. Aquesta és l’única conclusió que es pot extreure després d’analitzar un dels problemes matemàtics que les darreres competències bàsiques (l’examen que es fa a tot l’alumnat a sisè de primària i a quart de l’ESO) han incorporat en l’examen del darrer curs de l’educació secundària obligatòria: “A en Mario li han receptat un xarop per fer-li baixar la febre. L’ha de prendre cada 8 hores durant tres dies. En total, quantes vegades haurà de prendre el medicament?” I tot seguit podem triar entre 5, 9, 11 o 24. Estem parlant de plantejar a estudiants de 15 o 16 anys un problema que poden resoldre la majoria de nens i nenes del darrer tram de primària –els asseguro que ho he comprovat–. O algú que es vol penjar una gran medalla ja sigui per la via civil o per la criminal ha tingut la brillant idea de rebaixar el nivell dels exàmens i presentar així uns resultats que milloren les proves anteriors o, no sé si és encara pitjor, hi ha suposats experts darrere aquestes proves que no tenen ni la més remota idea del que tenen entre mans i ja els està bé anar contra l’exigència.