Articles

la xenofòbia emergent ve de

no plantejar-se la immigració de manera racional

Preguntes incòmodes

Cap país de la vella Europa no s'escapa de l'avanç d'un popu­lisme tenyit de xenofòbia, que qüesti­ona la mas­siva immi­gració resi­dent en el ter­ri­tori naci­o­nal; popu­lisme que adopta for­mes més o menys radi­cals, segons el país i segons els grups estran­gers als quals apunta, però que és com­par­tit de manera implícita i a vega­des mani­festa des dels demo­cra­ta­cris­ti­ans fins a for­ma­ci­ons libe­rals i de cen­tre, i –per què negar-ho– també per gent d'esquer­res, encara que sigui dient-ho amb mitja boca.

Vene­ra­bles democràcies com Suècia, Finlàndia, Dina­marca, Països Bai­xos... han vist l'apa­rició i el crei­xe­ment de par­tits decla­ra­da­ment xenòfobs que han acon­se­guit entrar als Par­la­ments esta­tals o locals, o que­dar-se'n a les por­tes per pocs vots. Val a dir que pot­ser s'hau­ria d'encu­nyar un terme periodístic per iden­ti­fi­car aquesta mena de par­tits, per exem­ple, demo­xenòfobs, ja que no són neo­fei­xis­tes, no pro­pug­nen for­mes d'acció vio­lenta en els seus pro­gra­mes i es decla­ren res­pec­tu­o­sos amb la democràcia, sense que, d'altra banda, cate­go­rit­zar-los els faci res­pec­ta­bles. Enca­se­llar-los en esque­mes polítics del pas­sat no aju­darà a com­pren­dre aquests movi­ments.

Nico­las Sarkozy ha escan­da­lit­zat i alhora com­pla­gut sec­tors de la població amb les expul­si­ons de gita­nos roma­ne­sos; expul­si­ons que ja havia prac­ti­cat Sil­vio Ber­lus­coni més en gran i no sols de grups d'ètnia gitana. La con­tin­guda Ale­ma­nya en matèria de xenofòbia i racisme, a causa del pes bru­tal de la seva història recent, ha vis­cut l'epi­sodi ampla­ment esbom­bat dels propòsits isla­mofòbics del soci­al­demòcrata Thilo Sar­ra­zin, mem­bre de la junta direc­tiva del banc fede­ral ale­many. Més simp­tomàtic encara, el diari molt pon­de­rat Frank­fur­ter All­ge­meine Zei­tung, mitjà pròxim tant als cer­cles tra­di­ci­o­nals de nego­cis com a un cen­tre social il·lus­trat, acaba de publi­car un dens arti­cle de Karl Doeh­ring, antic direc­tor del Max Planck Ins­ti­tut, sobre si la pràctica reli­gi­osa islàmica, que tanta influència té en la vida civil dels cre­ients, és com­pa­ti­ble amb els prin­ci­pis, drets i deu­res de la Cons­ti­tució ale­ma­nya.

La crisi, en rea­li­tat, el que ha fet és fer aflo­rar la satu­ració d'immi­grants. Quan el crei­xe­ment rut­llava i era pre­sen­tat pels seus ideòlegs com con­tinu i il·limi­tat, les elits diri­gents no es van plan­te­jar la pre­gunta raci­o­nal de quanta –i quina– immi­gració neces­si­tava i podria inte­grar Europa. El cas espa­nyol és para­digmàtic. Per seguir inflant les bom­bo­lles immo­biliària, hote­lera, res­tau­ra­dora, agrícola... només calia mà d'obra poc o gens qua­li­fi­cada. El resul­tat fou una immi­gració mas­siva: aero­ports, fron­te­res marítimes i ter­res­tres eren un cola­dor. La situ­ació anava bé als gover­nants de torn per man­te­nir la bonança econòmica, per arro­do­nir els comp­tes de la Segu­re­tat Social i per ado­bar les estadísti­ques; als empre­sa­ris, grans, petits i boti­guers, per la con­tenció sala­rial, el con­sum inte­rior i la doci­li­tat de tre­ba­lla­dors ate­mo­rits. Quan la crisi ja era evi­dent, res­pec­tats eco­no­mis­tes, més mediàtics que científics, pre­te­nien que Espa­nya neces­si­ta­ria d'aquí al 2020 entre 4 i 7 mili­ons més d'immi­grants.

I ara què? Segons les esti­ma­ci­ons més opti­mis­tes, si el crei­xe­ment gene­ral s'activa com abans, cosa poc pro­ba­ble perquè ja hem topat amb els límits mate­ri­als i ecològics d'un pla­neta sobre­ex­plo­tat, reab­sor­bir el 90% de l'atur actual, sense tenir en compte les incor­po­ra­ci­ons dels joves al mer­cat de tre­ball, cos­ta­ria entre 4 i 7 anys. La majo­ria dels immi­grants, molts dels quals han optat pel rea­gru­pa­ment fami­liar, no se'n tor­na­ran. Ve a tomb esmen­tar el fracàs de la política d'incen­ti­vació del retorn que ha inten­tat el govern cen­tral. Aquí, tot i atu­rats, dis­po­sen de més cober­tura i pos­si­bi­li­tats que als seus països d'ori­gen: sani­tat pública, ense­nya­ment gratuït i altres bene­fi­cis de l'estat de benes­tar, que si és inci­pi­ent a casa nos­tra, per a ells és un paradís com­pa­rat amb el desert social inhòspit del qual pro­ve­nen, i, a més, tenen l'eco­no­mia sub­mer­gida per sobre­viure.

Al no haver fet les pre­gun­tes cor­rec­tes a temps, ara les res­pos­tes seran ine­vi­ta­ble­ment incor­rec­tes, des de la xenofòbia eixorca fins al cost social de dei­xar podrir el pro­blema.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.