Opinió

el mar que tinc

Ni deu, ni nou, ni vuit, ni set...

Si ara ens ofereixen un cotxe per 9.999 euros amb l'assegurança
inclosa, per què no ens el venien així fa un parell d'anys?

Un esta­bli­ment d'entre­pans n'ofe­reix un a un euro; en una cabina telefònica se'ns diu que podem tru­car a Amèrica del sud durant una hora per un euro; la segona uni­tat d'un bon flascó de sabó costa un euro; una cadena de super­mer­cats dona una llarga llista de pro­duc­tes que ven a un euro; el res­pon­sa­ble de comu­ni­cació d'una com­pa­nyia aèria de baix cost declara que el dia que s'apro­vin els seients “mig asse­gut mig dret”, podran ofe­rir pas­sat­ges entre un i cinc euros, en vols de menys de dues hores. Mai havíem com­prat tan barat.

És l'herència del “tot a cent”, esti­mu­lada per la cada dia més poruga dinàmica del con­sum. Els pro­duc­tes a la venda esta­ven molt ben acos­tu­mats en èpoques de bonança econòmica i el seu exer­cici de màrque­ting con­sis­tia a anun­ciar-se força i tenir ben ple­nes les pres­tat­ge­ries dels comerços: el com­pra­dor es creia la publi­ci­tat, com­prava, pagava i tan con­tent.

La banca no parava de con­ce­dir hipo­te­ques a bon interès i per quan­ti­tats sovint per sobre del valor real del piset; això nodria d'ale­gria qui dema­nava i qui con­ce­dia. Època d'una soci­e­tat rica, no tant en diners reals com en expec­ta­ti­ves alta­ment opti­mis­tes.

Els efec­tes de la maror econòmica ha tras­to­cat aquesta situ­ació i com­pra­dors i vene­dors s'han tro­bat orfes de la bonança que els tenia tan con­tents.

La feli­ci­tat del màrque­ting ara és pre­o­cu­pació, neguit per acon­se­guir ven­dre unes quan­ti­tats que, si no s'asso­lei­xen, ame­na­cen greu­ment els resul­tats econòmics i, el que és més pre­o­cu­pant, el lloc de tre­ball dels seus res­pon­sa­bles. Així, doncs, “s'ha de ven­dre a qual­se­vol preu!” i el crit pren tota la seva lite­ra­li­tat.

Els com­pra­dors han per­dut també l'ale­gria con­su­mista i ara es pas­se­gen cap­fi­cats per les boti­gues a la recerca del millor preu. Preus que com­pa­ren, més que mai, amb altres mar­ques per veure si hi ha diferència, a la baixa, és clar.

Les ofer­tes dels ope­ra­dors telefònics merei­xen un comen­tari a part. Ens arri­ben via telèfon, natu­ral­ment, i la tru­cada, d'una veu amb melós cas­tellà sud-ame­ricà, ens ofe­reix unes con­di­ci­ons cada vegada més econòmiques, amb més ser­veis i més ges­ti­ons gratuïtes; sem­pre, això sí, amb con­fo­ses con­di­ci­ons que van des de tants minuts sense cost en tru­ca­des a fixos cada ves­pre el pri­mer tri­mes­tre, tru­ca­des boni­fi­ca­des a números deter­mi­nats, con­trac­tació espe­cial sense recàrrec de per­manència i altres com­bi­na­ci­ons sem­pre enre­ves­sa­des, gens fàcils de recor­dar. Però l'essència de la pro­posta és la que avui s'ha gene­ra­lit­zat: ara més barat que abans.

Mai la publi­ci­tat havia emprat amb tanta pro­fusió argu­ments vene­dors com preu sense IVA, emporti-se'n qua­tre i pagui'n tres, ara només per X euros, 0% de comissió, també 0% TAE, la segona uni­tat a mei­tat de preu, pagui ajor­nat sense interès, ulti­mes existències a preu reben­tat... I a vega­des amb expres­si­ons més sofis­ti­cats com: a un preu que ni es pen­sava, si vol pot, a aquest preu no té excusa.

És ine­vi­ta­ble pen­sar que si ara ens ofe­rei­xen un cotxe per 9.999 euros, amb paga­ment ajor­nat sense comissió i amb l'asse­gu­rança inclosa, per què no ens el venien així fa un parell d'anys? El mateix podem dir de tota aquesta oferta tan aba­ra­tida, tan avan­tat­josa, que la publi­ci­tat ens fa arri­bar insis­tent­ment. O ara hi per­den diners o abans n'hi gua­nya­ven molts. L'equació té certa lògica, però la rea­li­tat és que la relació entre l'oferta i la demanda s'ha alte­rat, les but­xa­ques s'han enxi­quit i els fabri­cants no poden renun­ciar a pro­duir i ven­dre unes quan­ti­tats que for­men la seva corba de ren­di­bi­li­tat: si en venen mil gua­nyen dos-cents, però si venen cinc-cents no en gua­nyen cent, sinó cin­quanta. I això és insos­te­ni­ble, perquè les seves cade­nes de pro­ducció estan pre­pa­ra­des per a unes quan­ti­tats i si es redu­ei­xen, els mar­ges ja no són atrac­tius.

El màrque­ting és molt elàstic, i en l'actual situ­ació ho ve demos­trant com mai: pot pas­sar de gene­rar anun­cis tan vani­to­sos com “n'hi ha de més barats, però no són iguals” a dir que només els babaus no apro­fi­ten les seves ofer­tes perquè “jo no sóc tonto!” o amb l'auto­su­ficiència de con­vi­dar-nos a tor­nar el pro­ducte, perquè “si en troba un de més barat li retor­nem la diferència”.

En aque­lla soci­e­tat del benes­tar de què gaudíem, la publi­ci­tat ens podia dir “el torró més car del món” i era un esquer; ara el que és més per­su­a­siu és el car­te­llet sota el pro­ducte de les pres­tat­ge­ries que diu “el més barat”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.