Política

Un Salou per als 365 dies

El turisme esportiu i la gastronomia, punta de llança per desestacionalitzar la temporada

Salou demana destinar la taxa turística a finançar els serveis i el manteniment dels municipis

L’alcalde lamenta que la primera fase del tramvia no connecti la Costa Daurada amb l’Aeroport de Reus

A diferència de l’alcalde de Vila-seca, Granados creu que el Hard Rock “està més a prop que mai”

El nomenament de Salou com a Capital de la Cultura Catalana de l’any 2025 ha estat una bona oportunitat per donar a conèixer les tradicions culturals i populars salouenques i per reivindicar la importància de la cultura com a element de cohesió social. Al mateix temps, aquest reconeixement permet a Salou mostrar al món tot el seu patrimoni cultural, històric i artístic, sovint desconegut o amagat sota l’etiqueta de municipi turístic de “sol i platja”.

L’any de la capitalitat cultural, Salou presenta novetats importants, com la reobertura del Museu de l’Esmalt Contemporani, el nou espectacle de les fonts ornamentals basat en la història de Salou, la remodelació del Centre Cultural Torre Vella o l’estrena d’una ruta del modernisme i el noucentisme. Tot plegat es completa amb una programació de més d’un centenar d’activitats al llarg del 2025.

Desestacionalitzar la temporada

A principis d’any, l’alcalde de Salou, Pere Granados, va presentar a Belfast (Irlanda del Nord) la campanya Salou 365 dies, un projecte que presenta el municipi com a destinació turística de qualitat al llarg de tot l’any. Durant la seva intervenció, Granados subratllava: “Salou no és només sol i platja, també compta amb una exquisida gastronomia, cultura, patrimoni natural i històric. Salou ofereix experiències úniques, com rutes pels nostres miradors del litoral, degustacions de vins de les denominacions d’origen i una àmplia oferta esportiva. Tot això, amb una clara vocació per la sostenibilitat, que ens permet ser una destinació per gaudir tot l’any.”

Des de fa temps, l’Ajuntament de Salou treballa per la desestacionalització de la temporada amb la creació de nous productes turístics. En l’àmbit gastronòmic, el xef Pep Moreno, que regenta el restaurant Deliranto (Estrella Michelin) a Salou, ha estat clau perquè l’Ajuntament i el sector de la restauració hagin consolidat una agenda gastronòmica que era impensable fa quinze o vint anys. Tant és així, que Salou presenta cada any el seu calendari d’experiències gastronòmiques a Barcelona.

Salou va obtenir el 2013 el segell de Destí de Turisme Esportiu, atorgat per l’Agència Catalana de Turisme. Des d’aleshores, el municipi s’ha consolidat en l’àmbit del turisme esportiu i cada any atrau milers d’esportistes professionals i amateurs d’arreu del món, com el Mare Nostrum Cup Easter, que va reunir el mes d’abril passat 9.500 esportistes provinents de 19 països. Salou també és seu de grans esdeveniments esportius, com la Triatló Challenge Salou, el RallyRACC Catalunya-Costa Daurada i la Cycling Mussara Salou. El turisme esportiu, juntament amb la gastronomia, s’han convertit en l’altra punta de llança d’aquest Salou 365 dies.

Hard Rock, més a prop que mai?

L’alcalde de Salou sempre s’ha mostrat un ferm defensor del projecte del macrocomplex Hard Rock, ja que el considera fonamental per allargar la temporada turística tot l’any. Granados creu que el Hard Rock “està més a prop que mai” i recorda que la voluntat de la Generalitat és aprovar el pla director urbanístic (PDU) i que s’ha demanat un nou informe ambiental per tal de desbloquejar el projecte. A diferència de l’alcalde de Vila-seca, Pere Segura, que veu el Hard Rock “més lluny que mai”, Granados considera positiu que no hi hagi cap notícia sobre el complex.

En el terreny polític, els comuns i la CUP s’han erigit com les forces detractores del projecte. Granados acusa els comuns “d’enganyar la gent” i la CUP de “fer soroll antisistema”. La Plataforma Aturem Hard Rock ha aglutinat les entitats contràries a un projecte que titllen d“insostenible”. Recentment, Aturem Hard Rock i el Gepec-EdC han presentat dos recursos administratius contra la llicència de casino que la Generalitat va atorgar a Hard Rock per construir un complex d’oci als terrenys del Complex Recreatiu i Turístic (CRT) situat a Vila-seca i a Salou. Les entitats consideren que l’empresa nord-americana incompleix un dels requisits de les bases del concurs per accedir a la llicència, el que fa referència a la condició que la promotora ha d’acreditar el dret d’accés a la propietat de sòl. Les organitzacions asseguren que la via administrativa no prosperarà, però avancen que després aniran als jutjats, on creuen que els donaran la raó, un fet que segons la seva opinió donaria “l’estocada definitiva” al complex.

El resident i el turista

Com a municipi turístic, Salou es troba enmig del debat sobre quina ha de ser la destinació de la taxa turística. Salou, amb una població de prop de 31.000 habitants, també ha de donar serveis als més de 2 milions de turistes que visiten cada any la capital de la Costa Daurada. L’alcalde Granados recorda que aquests serveis es paguen amb l’IBI dels residents i dels ciutadans que tenen una segona residència al municipi i reclama buscar l’equilibri amb la “solidaritat” dels visitants. És per això que el batlle considera que la taxa turística, que es destina a fer promoció de les destinacions, hauria d’anar adreçada especialment a finançar els serveis i al manteniment del municipi. Pel que fa al recàrrec municipal de la taxa, l’alcalde és partidari que s’apliqui de manera idèntica a tots els municipis, en comptes que cada ajuntament decideixi aplicar-lo o no.

Tramvia i aeroport

La Generalitat preveu que el tramvia del Camp de Tarragona s’estreni el 2028. Les obres de la primera fase del TramCamp, que ha d’unir Cambrils, Salou i Vila-seca, haurien de començar aquest estiu. En total, s’han de fer 14 quilòmetres de vies i hi haurà 14 parades: tres com a intercanviadors ferroviaris. L’objectiu és que la freqüència de pas sigui d’un tramvia cada quart d’hora i que el recorregut sencer, de Cambrils Nord a Vila-seca Estació, es faci en 30 minuts. Des de Salou, l’alcalde celebra l’arribada del tramvia, tot i que lamenta que la Costa Daurada no quedi connectada amb l’Aeroport de Reus en aquesta fase inicial. La segona fase del tramvia, entre Tarragona i Reus, sí que tindrà accés a l’aeroport.

Empúries, Roses i Salou
Salou es troba en un procés de retrobament amb la seva pròpia història. La carta de poblament de Salou dictada per Alfons II (1194), una rèplica de la qual s’exposa a l’ajuntament; la recreació de la sortida del rei Jaume I des del port natural de Salou per a la conquesta de Mallorca (1229) –que se celebra a la Festa del Rei Jaume– o el possible origen grec del poblat de la Cella, són exemples de la voluntat de l’Ajuntament de Salou de treballar per difondre el seu patrimoni històric amb rigor. El consistori confia a poder obrir el poblat de la Cella al públic de manera regular a partir de l’octubre. Aquest jaciment es creia inicialment que era iber, però les investigacions del Departament d’Història de la URV han obert la porta a la possibilitat que es tracti de l’antiga ciutat grega de Kal·lipolis. Els estudis dels materials trobats acabaran de determinar-ne l’origen amb precisió. Si es confirmés la hipòtesi, seria la tercera ciutat grega de Catalunya, després d’Empúries i Roses, i dataria aproximadament del 400 aC. La traducció del nom grec Kal·lipolis és “ciutat bonica” i el fet que el poblat es trobi dalt d’un turó, just davant del mar i emmurallat, dona motiu que els investigadors estableixin aquesta hipòtesi. Amb tot, ja el consideren un centre comercial de primer ordre de la Mediterrània.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia