Administracions

LLUÍS AMAT

ALCALDE DE LA VALL D’EN BAS

“La variant no és com posar un Scalextric”

“No la volem. Ens fa molt de mal i hem influït tot el que hem pogut perquè el que es faci sigui el mínim mal possible”

“El nostre segell és que tot s’ha de fer per un perquè”

“Hi ha gent jove, amb nom i cognoms, que no poden quedar-se, per l’habitatge assequible”
“El sector primari és molt important, ajuda a posar senderi al territori”

“Ben­vin­guts a la ruta del coles­te­rol.” Així ens rep l’alcalde de la Vall d’en Bas, Lluís Amat. Ens deta­lla que és el nom popu­lar de la car­re­tera de Can Renyina, on molts veïns de la Vall d’en Bas van a esti­rar les cames, a fer un tomb amb bici­cleta i a soci­a­lit­zar. Ini­ciem la pas­se­jada, doncs, fent salut i soci­a­lit­zant. De fet, no pas­sen ni cinc minuts i ens cre­uem amb una pare­lla del muni­cipi: encai­xada, salu­tació i pre­gunta de clixé per saber si ells i els res­pec­tius estan tots bé. “Soc molt pas­si­o­nal i, en gene­ral, faig la cami­nada fins als Hos­ta­lets amb la meva dona. És el moment en què em puc dei­xar anar”, afirma com si donés detalls d’una teràpia. De fet, el tra­jecte dis­corre per un esce­nari màgic, i ho deu ser, perquè l’alcalde entra en un pla molt per­so­nal. I s’agra­eix per tren­car el gel i no enca­llar-nos en qüesti­ons massa tècni­ques o polítiques.

Ens endin­sem en un cor­riol entre con­reus perquè ens vol mos­trar l’sky­line –així ho qua­li­fica ell– del poble de Sant Esteve. Som forans, però reco­nei­xem que la vista és de luxe: el poble sobre un petit turó amb el Puig­sa­calm i Santa Mag­da­lena de teló de fons. “En un dia asso­le­llat, és encara més espec­ta­cu­lar”, ens diu real­ment entu­si­as­mat, tot remar­cant que el con­junt de Sant Esteve amb una xeme­neia indus­trial d’obra vista de les d’abans fa pen­sar en un vai­xell. “Aquesta vista em dona pau. Me l’estimo molt. M’ho estimo molt”, diu, i se’l veu un pèl emo­ci­o­nat. Aquesta afir­mació ens crida l’atenció. Intuïm, ja camí cap als Hos­ta­lets d’en Bas, que no deu haver estat fàcil per a un bar­ce­loní esta­blert a la Gar­rotxa des del 2003 esde­ve­nir un veí més. No li cal jus­ti­fi­car-se, però, pre­gun­tat sobre això, deta­lla que, des de petit, ha fet esta­des de colònies o de vacan­ces fami­li­ars a la Gar­rotxa, i sen­ten­cia: “A la vall, sem­pre he estat vin­cu­lat a mol­tes enti­tats. No és cap mèrit, és ego­isme. Em fa feliç.” D’aquesta vin­cu­lació al tei­xit asso­ci­a­tiu de la vall en va sor­tir La Vall Plu­ral, el grup muni­ci­pal d’inde­pen­dents que lidera i que com­puta per ERC a través de la marca blanca Acord Muni­ci­pal.

A Lluís Amat li ha estat difícil esco­llir els cinc indrets del muni­cipi per on ha de discórrer la pas­se­jada. Vol­dria que als docu­ments gràfics que acom­pa­nyen aquest text hi sor­tis­sin els set pobles que con­for­men el muni­cipi de la Vall d’en Bas. Cal recor­dar que és fruit de la unió, l’any 1968, dels antics pobles de Sant Esteve, Sant Pri­vat, Joa­ne­tes i la Pinya i cal afe­gir-hi les enti­tats de població de Puig­par­di­nes, el Mallol i els Hos­ta­lets. No en va, l’alcalde emfa­titza aquesta diver­si­tat i es mos­tra espe­ci­al­ment orgullós del trans­port a demanda que han posat en marxa amb la impli­cació de Teisa. “Quan ens deien que la Vall d’en Bas ja tenia trans­port públic, no era ben bé així. Sant Esteve tenia i té trans­port públic, però no la resta dels pobles i nuclis del muni­cipi”, diu. Es tracta d’un trans­port de Teisa amb accés a través d’una apli­cació de mòbil o d’una tru­cada telefònica que faci­lita la con­nexió entre nuclis i amb Olot i amb una tren­tena de para­des repar­ti­des per tot el muni­cipi.

Arri­bem als Hos­ta­lets d’en Bas, al car­rer Tei­xeda, una de les postals típiques del país, amb els bal­cons amb gera­nis –l’Ajun­ta­ment en regala cada pri­ma­vera– i les eres, amb Sant Miquel i el racó del Grau al fons. És un dels punts que rep més visi­tants del muni­cipi i Amat jus­ti­fica la visita per donar detalls del pla de mobi­li­tat sos­te­ni­ble que estan redac­tant i que inclou la cre­ació d’apar­ca­ments dis­su­as­so­ris –el dels Hos­ta­lets s’ha ampliat–, la paci­fi­cació d’entorns com ara el car­rer Tei­xeda, la cre­ació o ampli­ació d’infra­es­truc­tu­res que faci­li­tin i con­vi­din els veïns i els forans a anar a peu o en bici­cleta, la gestió de punts amb sobre­freqüentació com ara l’àrea recre­a­tiva dels Pins de Sant Pri­vat, Sal­va­te­lla o el coll de Bra­cons...

Després, fem cap a Sant Pri­vat d’en Bas. Arri­bats a la impres­si­o­nant plaça por­xada domi­nada per l’església i Cal Monjo, cedit per la família de Badia i Mar­ga­rit per al cotre­ball, l’alcalde ens dona detalls de l’ope­ració d’habi­tat­ges de pro­tecció social que, jun­ta­ment amb el Patro­nat de la Santa Creu, estan pla­ni­fi­cat rere l’església i que per­metrà crear un accés més directe als habi­tat­ges que ja hi ha en una zona pro­pera. “Els temes urbanístics són molt com­pli­cats”, es lamenta. I hi afe­geix: “Hi ha gent jove, amb nom i cognoms, que no poden que­dar-se a la vall, perquè no hi ha habi­tatge o el que hi ha és molt car.” Ara, doncs, avança el pro­jecte de Sant Pri­vat i es mos­tra espe­rançat que pros­pe­ra­ran d’altres en què tre­ba­llen, a par­tir d’una radi­o­gra­fia de pisos buits que han dut a terme.

Després de Sant Pri­vat, ens diri­gim cap al Mallol, un poble de pes­se­bre. Dalt del mira­dor, amb la nota­ria històrica i l’església a l’esquena i amb bona part de la plana de la vall als nos­tres peus, no podem pas­sar per alt la polèmica per la vari­ant que tot­hom coneix com la vari­ant de les Pre­ses, però, que, a la pràctica, afecta majo­ritària­ment ter­ri­tori del seu muni­cipi. “No la volem. Ens fa molt de mal i hem influït tot el que hem pogut perquè el que es faci sigui el mínim mal pos­si­ble”, diu. I hi afe­geix: “Puc enten­dre les molèsties pel trànsit que patei­xen els veïns de les Pre­ses i els del vial Sant Jordi d’Olot, però també han d’enten­dre que ens fan malbé casa nos­tra.” Lamenta que, en gene­ral, es faci èmfasi en el pes que la indústria, un dels prin­ci­pals argu­ments dels defen­sors d’aquesta infra­es­truc­tura, té en el PIB comar­cal. “El pagès també és impor­tant i també és empre­sari. El sec­tor pri­mari és molt impor­tant, ajuda a posar sen­deri al ter­ri­tori i tots neces­si­tem men­jar.” I remarca que cal cen­trar-se en el men­tres­tant. “La vari­ant no és posar un Sca­lex­tric; tri­garà molt de temps a fer-se. Mol­tes vega­des, s’han creat expec­ta­ti­ves inne­cessàries, com ara el recent anunci de la lici­tació del pro­jecte cons­truc­tiu sense el retorn de les al·lega­ci­ons i sense l’estudi d’impacte ambi­en­tal”, sen­ten­cia.

Lluís Amat, a més, apro­fita per remar­car que les polítiques ambi­en­tals són un dels eixos capi­tals i trans­ver­sals de tota l’acció del seu govern. Diu que tenen un muni­cipi pri­vi­le­giat amb els millors sòls agra­ris del país i amb un pòsit històric –fet remença i jaci­ment arqueològic de la Dou– i cul­tu­ral, que fins i tot els ha val­gut ser el cen­tre d’un estudi del pres­tigiós Ins­ti­tut Smith­so­nian, i que això, jun­ta­ment amb les per­so­nes, és l’eix sobre què pivota tot allò que fan i que es mate­ri­a­litza en l’acti­vi­tat del cen­tre de natura i cul­tura de Can Trona. “El nos­tre segell és que tot s’ha de fer per un perquè; tot té con­seqüències. Els pro­jec­tes con­junts amb uni­ver­si­tats i enti­tats, el ja citat trans­port a demanda, l’ampli­ació de la xarxa de car­rils bici, la rede­fi­nició del geriàtric cap a un ser­vei més per­so­na­lit­zat, etc. no són bolets aïllats”, diu.

Final­ment, enfi­lem cap un altre poble de pes­se­bre, Joa­ne­tes, on pre­ci­sa­ment se cele­bra un dels pes­se­bres vivents més històrics i popu­lars, amb la repre­sen­tació d’ofi­cis i sota l’estel de Nadal més gran del món, un títol que recull el Lli­bre dels Rècords Gui­ness. Visi­tem una zona d’esbarjo infan­til. A l’alcalde li surt la vena de docent –és mes­tre i ha estat rere un munt d’ini­ci­a­ti­ves pedagògiques i edu­ca­ti­ves, com ara l’escola taller d’Olot– i diu que és un bon exem­ple de la importància que donen als infants. “Volem que facin de ciu­ta­dans des de petits. A part que són el futur, ens aju­den a crear entorns més lògics i agra­da­bles”, sen­ten­cia. Això no obs­tant, matisa que paren molta cura també en les per­so­nes grans i posa d’exem­ple les acci­ons per aju­dar-los a superar la bretxa digi­tal, la recu­pe­ració de la Festa de la Vellesa i el nou camp de petanca, un ver­ta­der cen­tre de rela­ci­ons soci­als del col·lec­tiu.

Es aco­mi­a­dem al davant d’un altre parc infan­til, el de l’antiga estació. “Han deci­dit com el volem els infants del par­vu­lari”, hi insis­teix orgullós, minuts després de remar­car la difi­cul­tat de ges­ti­o­nar un muni­cipi que ocupa una àrea com tota la ciu­tat de Bar­ce­lona, sense els dos ports.

Per una terra de pessebre

No en va el municipi de la Vall d’en Bas ha estat considerat la Suïssa catalana. Qui no l’ha visitat, no pot copsar la profunditat del paisatge, però entès en el sentit ampli: els conreus, les granges, els pobles, les persones... I, després de la passejada, s’entén millor l’interès, quasi l’obsessió, de l’alcalde per remarcar que la Vall d’en Bas és un municipi de pobles, la suma de les idiosincràsies dels pobles i els nuclis que l’integren. I també s’entén que el desenvolupament que promou el seu equip s’emmarqui en el respecte per aquest entorn.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia