Societat

El cotxe elèctric del Cobi

Un Toledo amb bateries del 1992 forma part de la mostra de l’Automobile Barcelona que commemora els 75 anys de Seat

La renascuda marca Ebro presenta al saló el tercer model que produirà a la Zona Franca, a l’antiga fàbrica de Nissan

Els vehicles híbrids i elèctrics i les marques xineses són els grans protagonistes del saló

El 1992, el Seat Toledo, l’aleshores flamant nou model de la marca, es va convertir en el cotxe oficial dels Jocs Olímpics. Per encàrrec del comitè organitzador, el Centre Tècnic de Martorell va desenvolupar un model elèctric que va acompanyar els rellevistes de la torxa olímpica fins a l’estadi de Montjuïc i també els participants de la prova de la marató. Funcionava amb 16 bateries que feien pesar al vehicle 500 quilos més i la seva autonomia –d’entre 55 i 80 quilòmetres– avui ens semblaria irrisòria, però va suposar un gran repte tecnològic que la firma, que avui està en plena transició energètica –com la majoria del sector–, va superar amb nota. El Toledo elèctric és un dels vehicles històrics que es poden veure des d’avui i fins diumenge de la setmana que ve a l’exposició amb la qual Seat celebra al saló Automobile Barcelona el seu 75è aniversari. La fira que cada dos anys reuneix a la capital catalana amants del motor i professionals de tot el món farà d’aparador d’una trentena de marques i espera reunir més de 350.000 visitants.

En aquesta edició del saló i com a mostra de l’aposta del sector per la mobilitat sostenible, els models híbrids i elèctrics són uns dels grans protagonistes. Alguns es poden provar a la zona Test Drive, que permet conduir pel traçat de l’històric circuit de Montjuïc. També es podrà veure un espectacle immersiu amb els vehicles més icònics de la història del cinema i una exposició de vehicles de ral·lis i circuits. Pel que fa a les primícies, n’hi ha una de mundial i precisament la presenta una firma de casa nostra, el nou model que la renascuda marca Ebro produirà a l’antiga fàbrica de Nissan, que va ocupar tres anys després del tancament de la firma japonesa gràcies a una aliança amb la marca xinesa Chery. Es tracta de l’s400, un tot camí compacte amb tecnologia híbrida que se sumarà als dos que ja es fan a la Zona Franca, l’s700 i l’s800. El conseller delegat d’Ebro, Pedro Calef, va detallar ahir que amb aquesta incorporació la producció passarà l’any que ve de les 20.000 a les 30.000 unitats. Rafael Ruiz, president de la matriu EV Motors, va remarcar que cada cotxe venut significa donar suport a la reindustrialització del país i la creació de llocs de treball locals, fins al moment 2.000, entre directes i indirectes. En una entrevista a l’agència Efe, el vicepresident de Chery, Charlie Zhang, va assegurar ahir que l’objectiu és que Ebro Factory arribi als 3.000 empleats el 2030 i portar la seva capacitat de producció al màxim, fins als 200.000 vehicles, incloent els cotxes de les diferents marques de Chery i Ebro.

Ajudes per fer el canvi

Els fabricants de cotxe presumeixen aquests dies de les seves novetats i la seva aposta per la mobilitat sostenible, però el sector viu moments incerts per la batalla dels aranzels iniciada per Donald Trump i també la força de les marques xineses, que de fet han doblat la seva presència al saló de Barcelona i ja representen un terç del total de marques representades. Durant la presentació de la mostra, els responsables de l’Automobile van aprofitar per reclamar, de nou, més ajudes per impulsar la compra de vehicles electrificats per poder complir amb els objectius de descarbonització i rejovenir el parc automobilístic. Pel que fa a la presència de firmes xineses al mercat, el president del saló, Enric Lacalle, va assegurar ahir que és positiva perquè “l’han abaratit”, especialment en el cas del vehicle elèctric. “Això és bo, és bona la competència”, va reblar Lacalle, informa l’ACN.

Seat va inaugurar ahir la seva exposició de 75 models emblemàtics en un acte institucional en què va anunciar que pagarà 575 euros a cada treballador per celebrar els seus tres quarts de segle d’història. Després de la sobtada marxa de Wayne Griffiths, que poc abans de plegar havia assegurat que volia jubilar-se a la casa, el mestre de cerimònies va ser Markus Haupt, president interí del grup. Haupt va assegurar que Seat es vol convertir en “un referent europeu de mobilitat, des de Martorell fins a la resta del món”. Quan va fer 25 anys, la companyia ho va celebrar abonant 25.000 pessetes als seus empleats i 50.000 pessetes un quart de segle després.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia