Èxit de participació a la I edició del campionat CatSkills de Tecnologia del Vehicle Pesat a Figueres
L’Institut Narcís Monturiol ha estat l’escenari del nou repte formatiu, amb la participació de nou centres d’arreu de Catalunya i una taula rodona amb la presència de representants dels docents, dels patrocinadors, de l’organització del CatSkills, dels empresaris i de CORVE.
Del 4 al 6 de juny, Figueres ha estat la seu de la primera edició del campionat CatsSkills en la modalitat de Tecnologia del Vehicle Pesat (Skill 49), una competició de Formació Professional que ha posat en valor el talent tècnic i la capacitat dels futurs professionals del sector del vehicle industrial.
L’esdeveniment, celebrat a l’Institut Narcís Monturiol, es fruit de la col·laboració amb l’Institut Les Vinyes de Santa Coloma de Gramenet i ha reunit nou alumnes de diferents centres educatius de tot Catalunya, acompanyats pels seus tutors. Durant tres jornades, els participants han realitzat proves tècniques exigents amb equips d’última generació i han demostrat un alt nivell de competència i professionalitat.
El divendres 4 de juny es va celebrar una taula rodona amb la participació amb la presència de representants dels docents, dels patrocinadors, de l’organització del CatSkills, dels empresaris i de CORVE, representada pel Sr. Ernest Plana, , qui va compartir la seva visió sobre els reptes i oportunitats del sector del vehicle pesat i va destacar la necessitat de continuar enfortint els vincles entre el món empresarial i l’àmbit educatiu per tal de garantir un futur laboral sòlid per a les noves generacions.
Prèviament, el director de l’Institut Narcís Monturiol, Albert Masoliver, en l’acte d’obertura previ, ha destacat la importància de la competició pel centre i també la presència d’empreses i de l’associació CORVE i FOEG, així com la bona predisposició d’empresaris i tècnics de les marques a donar-hi suport per que sigui una realitat.
També ha expressat la seva decepció per que en una competició tant important, ja que és d’àmbit autonòmic, la representació institucional d’ensenyament gironina sigui absent, posant de manifest que la situació geogràfica dels centres que es troben a l’extraradi de les comarques, es senten una mica desemparats.
El divendres 6 de juny, a la tarda, després d’un dinar per a tots els participants i col·laboradors, va tenir lloc l’acte d’entrega de premis i diplomes en reconeixement del talent, esforç i treball de tots els participants. L’acte va comptar amb la presència dels representants oficials de CatSkills, centres formatius, docents, patrocinadors, empreses col·laboradores i de l’associació CORVE, representada per la Secretària General.
Es va destacar la vàlua dels 10 alumnes competidors, que van rebre un diploma de participació. Però varen destacar els 3 primers classificats:
“ 1r Héctor Soriano Godinho de l’Institut Pere Martell de Tarragona
“ 2n Daniel Rojas Martínez de l’Institut La Caparrella de Lleida
“ 3r Àlex Llorente Masmartí de l’Institut Narcís Monturiol de Figueres
El campionat ha estat possible gràcies al suport de destacades empreses del sector de l’automoció, com CORVE, AdBosch, Boadella Man Truck&Bus Center, Case Agriculture, Daf, Daimler Truck, Eectude, Finanzauto, Garatge Plana, Grup Eina, IVECO ZFAS, Lluis Pagès, McCormick, New Holland, Radsa, Rectificadora Molar Salleras, Camion Grup SA, Cojali, Jaltest, Terramaq i Texa, que han contribuït amb recursos tecnològics i humans per fer realitat aquesta iniciativa pionera.
La Taula Rodona
La taula rodona ha creat un profitós debat entre els assistents, del que se n’extreuen les següents conclusions:
“ Cal escoltar les empreses. Elles poden aportar informació sobre quina és la formació que esperen dels alumnes.
“ Cal cercar fórmules que faciliten la difusió dels oficis entre els joves i els seus progenitors, per que coneguin el potencial com a professió de futur tant per la seva sostenibilitat com pel seu creixement personal
“ És imprescindible iniciar la difusió i impuls de la formació professional des de l’etapa primària. Els nens han de saber que és un ofici i que és una via professional tan digne com la universitària. I, posteriorment a l’ESO, centrar l’orientació en les preferències dels alumnes, no per la seva capacitat intel·lectual. Deixar el clixé de la capacitat intel·lectual per derivar els alumnes cap a la formació professional. L’exercici d’un ofici passa per tenir talent, compromís i passió.
“ Cal que l’administració compti amb les patronals que representen els sectors d’activitat i coneixen les casuístiques i necessitats concretes de cadascun.
“ Cal que es revisi el model de formació dual. A comarques, les empreses són de dimensions reduïdes i acollir un alumne menor, té una càrrega legal molt important. Mentre que als centres, els alumnes menors poden assumir operacions amb risc, a les empreses, la pressió i la legislació els obliga a no permetre moltes de les operacions necessàries per aprendre i només poden sere mers observadors de les tasques professionals. Per tant, les pràctiques efectives són molt limitades. En aquests casos, una empresa petita no pot destinar una persona a fer el seguiment i acompanyament continuat de l’alumne, ja que no poden destinar un lloc de treball a fer exclusivament de formador.
“ I, finalment s’ha posat de manifest també la participació dels fabricants i els empresaris en facilitar als formadors l’accés a la seva informació tècnica. Les estades a les empreses són una via molt necessària, però la manca de docents dificulta poder fer-ho.
Amb aquesta primera edició, el CatsSkills 49 de Tecnologia del Vehicle Pesat consolida les bases d’un projecte formatiu de futur, que vol continuar creixent i enfortint la col·laboració entre formació i indústria en un sector clau per a l’economia i la mobilitat sostenible.
Per a més informació:
972 21 08 92 / [email protected]