Urbanisme

societat

El túnel impossible

Una iniciativa privada va intentar a finals dels seixanta construir un túnel de peatge per accedir a la zona del monestir

L’elevat cost de les obres i les primeres mesures per protegir l’entorn van frustrar el projecte

Amb l’òptica d’avui dia sem­bla­ria una inno­cen­tada, però el 1968 es va veure via­ble i pos­si­ble fer una car­re­tera i un túnel que tra­vessés el massís de Mont­ser­rat.

Una empresa va ela­bo­rar l’avant­pro­jecte d’una car­re­tera que per­me­tria estal­viar la mei­tat del recor­re­gut per arri­bar al mones­tir. Sor­tint des de l’N-II a l’altura del Bruc, el pro­jecte pre­veia una car­re­tera de doble sen­tit de prop de 6 quilòmetres cap al sud de la mun­ta­nya. Un cop allà, el massís es tra­ves­sa­ria amb un túnel de prop de 3 quilòmetres i un pen­dent del 5,5%, segons referències del pro­jecte a la premsa de l’època, que lla­vors xifrava el cost de l’obra en 425 mili­ons de pes­se­tes.

El pro­jecte no pre­veia ins­tal·lar ven­ti­lació al túnel i reco­ma­nava ampliar l’apar­ca­ment del recinte del mones­tir per evi­tar cues –i fums– a l’inte­rior del túnel.

L’accés des del sud es pre­veia fer per la zona de la Vinya Nova, al Bruc, men­tre que la sor­tida per la zona del mones­tir es volia con­sen­suar amb les auto­ri­tats.

Els impul­sors asse­gu­ra­ven que les 40 pes­se­tes que paga­ria cada turisme serien sufi­ci­ents –amb el pre­vi­si­ble aug­ment del trànsit– per fer via­ble l’obra i per retor­nar diners amb interes­sos als inver­sors.

El bru­quetà Jaume Jorba coneix bé el pro­jecte, perquè el vial havia de pas­sar a prop de la casa fami­liar. Jorba veu lògic que no tirés enda­vant perquè “era una obra faraònica” i perquè “en aque­lla època de cot­xes només hi havia els 600 i els 850, el túnel no es podia pagar de cap manera només amb unes pes­se­tes de peatge”.

El pro­jecte era previ al pri­mer túnel de l’N-II al Bruc, una vari­ant que es va obrir el 1975 després de qua­tre anys d’obres. Jorba remarca les difi­cul­tats del pro­jecte exe­cu­tat pel govern esta­tal per evi­den­ciar la com­ple­xi­tat del pro­jecte de Mont­ser­rat.

Jaume Jorba, que va ser el pri­mer regi­dor d’Urba­nisme dels ajun­ta­ments democràtics al Bruc, sos­pita que el pro­jecte no era més que “una estratègia per urba­nit­zar tota la zona de la falda de la mun­ta­nya”. I així, un cop les màqui­nes hagues­sin arri­bat a la mun­ta­nya, ja es veu­ria.

El pro­jecte va estar alguns anys sobre la taula, però no hi ha constància que hagués tin­gut recor­re­gut admi­nis­tra­tiu en ferm, sigui per la invi­a­bi­li­tat econòmica o per la inci­pi­ent consciència sobre la pro­tecció de Mont­ser­rat.

Al final de la dic­ta­dura, la zona va ser decla­rada pai­satge pin­to­resc, un pri­mer nivell de pro­tecció que va cer­ti­fi­car que era impos­si­ble fora­dar Mont­ser­rat amb un túnel.

Un entorn amb pressió urbanística

La zona on havia d’arrencar el túnel que foradaria Montserrat per estalviar temps als pioners turistes motoritzats és, curiosament, la mateixa que ha estat d’actualitat mig segle després per un projecte d’eco glamping.

Els promotors del projecte han reduït la superfície de l’establiment en un 73% des del primer projecte que van presentar a l’Ajuntament del Bruc, l’any 2013. Tot i que defensen la integració i respecte per l’entorn, el projecte ha trobat el rebuig de molts veïns i entitats del municipi.

La mateixa zona conserva voravies que es perden al mig del bosc. És el rastre d’un frustrat intent d’urbanització a principis de la dècada dels setanta del segle passat.

I és que l’entorn de Montserrat va ser cobejat durant aquella època per promotors que oferien cases i terrenys per als que volien marxar de les grans ciutats a la recerca d’una nova vida en un entorn privilegiat. Un dels casos al mateix municipi del Bruc és Montserrat Park, que encara ara no està regularitzat en el planejament urbanístic.

L’elecció dels primers ajuntaments democràtics el 1979 i l’aprovació del pla especial de la muntanya de Montserrat l’any 1988 van contribuir a posar fre a la pressió per urbanitzar a l’entorn de la muntanya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia