Infraestructures i serveis

ENRIC TICÓ

PRESIDENT DE FERROCARRILS DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA (FGC)

“El monopoli que ostenta Renfe en l’alta velocitat no és lògic”

El darrer any, la línia entre Lleida i la Pobla de Segur ha guanyat un 72% de viatgers. A les estacions d’esquí, FGC instal·larà canons de nova generació per fer front al canvi climàtic

Com valora el resul­tat dels enllaços amb Renfe, implan­tats l’estiu pas­sat a la línia de Lleida a la Pobla de Segur?
Fun­ci­o­nen molt bé i demos­tren que la millor manera d’anar del Pallars a Madrid és en tren. Vull remar­car que, amb Renfe, tot són faci­li­tats i la relació amb aquesta com­pa­nyia és la que cal. També estem con­tents del ser­vei inter­mo­dal amb la com­pa­nyia d’auto­bu­sos Hife. Pel que fa a l’esta­bli­ment de para­des facul­ta­ti­ves –una còpia del model suís–, estal­via cos­tos de parar i enge­gar quan no hi ha pas­sat­gers. Aquest nou sis­tema de 7 para­des s’ha tre­ba­llat en el si de la comissió de segui­ment que for­mem amb les ins­ti­tu­ci­ons del ter­ri­tori. Estem con­tents de com fun­ci­o­nen i estu­diem implan­tar-ho també en altres línies de fer­ro­car­rils.
Quins són els plans a mitjà ter­mini per a aquesta línia?
Estem satis­fets dels resul­tats de la línia, que ha cres­cut un 72% en viat­gers el dar­rer any, fins als 191.000, i aquest gener un 5,2% res­pecte a l’any ante­rior. El que ens fa més il·lusió és la bona valo­ració dels usu­a­ris: ens pun­tuen amb un 79%. El més valo­rat és l’ama­bi­li­tat dels emple­ats i la neteja dels trens. Des que vam assu­mir aquesta línia, el 2005, s’hi han inver­tit 71 mili­ons. No és ni molt ni poc. Enguany man­tin­drem la inversió, de 5,7 mili­ons, simi­lar a la del 2017. L’objec­tiu és millo­rar la comu­ni­cació amb els viat­gers i també resol­dre la situ­ació d’ins­tal·laci­ons i edi­fi­cis obso­lets que hi ha al vol­tant de les esta­ci­ons. Ho farem mit­jançant acords de cessió amb ins­ti­tu­ci­ons i agents del ter­ri­tori.
Si fos pos­si­ble, FGC està a punt per subs­ti­tuir Renfe com a ope­ra­dor prin­ci­pal de la xarxa?
Fa anys que tenim plans de negoci i estu­diem amb ope­ra­dors euro­peus poder ofe­rir línies de viat­gers a través de l’alta velo­ci­tat. No sem­bla lògic que les línies d’AVE esti­guin mono­po­lit­za­des per Renfe, quan a Europa la tendència és libe­ra­lit­zar-les, i ara toca­ria fer-ho. Qual­se­vol empresa hau­ria de tenir dret a ofe­rir ser­veis i pro­duc­tes. Aquest mono­poli que ostenta Renfe va con­tra la història, però men­tre l’Estat no obri aquesta porta, tota la resta d’ope­ra­dors hem d’espe­rar.
L’ocu­pació del tren turístic dels Llacs és pràcti­ca­ment total. Hi haurà nove­tats?
Volem impli­car-nos no sols en la venda de bit­llets, sinó també en la pro­moció turística del ter­ri­tori. Quan arribi el ter­cer tren de la línia, encar­re­gat el setem­bre pas­sat i que ens lliu­ra­ran a finals del 2019, millo­ra­rem la fia­bi­li­tat i podrem fer front al ritme de crei­xe­ment gene­ral de la línia, tot podent plan­te­jar nous ser­veis i hora­ris. Ales­ho­res, reforçarem el tren panoràmic. Una dada remar­ca­ble sobre aquest tren: el 59% de les per­so­nes que l’aga­fen també par­ti­ci­pen en acti­vi­tats com­ple­mentàries al ter­ri­tori.
FGC ges­ti­ona totes les esta­ci­ons d’esquí del país excepte Baqueira, l’única de pro­pi­e­tat pri­vada i que s’amplia cap al Pallars, a prop d’Espot. Com ho valora?
És una magnífica notícia. Baqueira està molt ben ges­ti­o­nada i no com­pe­tim en abso­lut, sinó que tenim pro­duc­tes con­junts. Tot suma. El nos­tre pro­ducte està rela­ci­o­nat amb els valors natu­rals de l’entorn, els parcs natu­rals. I així ho defen­sem i pro­mo­ci­o­nem en els mer­cats inter­na­ci­o­nals.
En què tre­ba­llen per garan­tir el futur de les esta­ci­ons?
Redac­tem un pla estratègic per detec­tar nous nego­cis que s’hi puguin gene­rar. Tot i ser una com­pa­nyia pública, que en garan­tim l’ober­tura i el man­te­ni­ment, estem dis­po­sats a arris­car i fer nego­cis amb el sec­tor pri­vat. A La Molina ja n’hi ha més de 80, la majo­ria de gent del ter­ri­tori. D’altra banda, la capa­ci­tat de fer coses en una estació de mun­ta­nya és limi­tada. No pen­sem en ampli­a­ci­ons, perquè estem als límits dels parcs natu­rals i això és una riquesa que hem de fer valer. Ara bé, a Espot, per exem­ple, es podria fer un parc lúdic més impor­tant del que hi ha ara, i ja ho estem tre­ba­llant amb Urba­nisme.
Com està el con­flicte amb la plan­ti­lla d’Espot i Port Ainé?
La vaga ens va estra­nyar. Tenim uns tre­ba­lla­dors magnífics, que havíem incor­po­rat al con­veni de FGC i van pas­sar a cobrar el que és just. Crec que va ser un malentès, però si hi ha algun tema que cal tre­ba­llar perquè hi hagi pau i se sen­tin més còmodes, ho farem.
Aquest cap de set­mana és de nevada històrica, però com faran front al canvi climàtic?
Enguany, inver­ti­rem un milió en canons de neu de nova gene­ració. Són fills del canvi climàtic: per­me­ten gene­rar-ne amb menys humi­tat, a més graus de tem­pe­ra­tura i amb menys ener­gia. N’hem fet una prova pilot a La Molina i ani­rem intro­duint-los, al ritme de reno­vació dels més antics, a totes les esta­ci­ons. La nos­tra obsessió és man­te­nir l’acti­vi­tat de les esta­ci­ons fent els can­vis neces­sa­ris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia