La Torre de Fontaubella i Pradell, enfrontats per la construcció d'un vial

Els alcaldes de les dues poblacions veïnes coincideixen en la «necessitat» de la millora, però no en el traçat

Les obres d'ade­quació de la TV-3223, que passa per la Torre de Fon­tau­be­lla i Pra­dell de la Tei­xeta i comu­nica els dos muni­ci­pis amb l'N-420, no con­venç de la mateixa manera els seus alcal­des, Jaume Rofes i Marta Amorós, res­pec­ti­va­ment. Tot i coin­ci­dir que la millora de la car­re­tera és «necessària perquè és un vial estret i ple de revolts peri­llo­sos», es dis­crepa pel que fa al traçat i no s'arriba al con­sens per les min­ses inten­ci­ons.

L'enre­nou per aquest pro­jecte, que ha estat llar­ga­ment rei­vin­di­cat pels dos muni­ci­pis i que és com­petència de la Dipu­tació de Tar­ra­gona, ha tor­nat a aflo­rar perquè l'Ajun­ta­ment de la Torre ha deci­dit moure fitxa tra­mi­tant la part de l'avant­pro­jecte que afecta el seu terme muni­ci­pal. Les actu­a­ci­ons inclo­uen l'ade­quació dels 250 metres de vial i la cons­trucció d'una rotonda a l'entrada prin­ci­pal del poble, a l'avin­guda Pri­o­rat, que per les grans dimen­si­ons pre­vis­tes ha pro­vo­cat l'opo­sició d'un sec­tor del veïnat. L'alcalde de la Torre, Jaume Rofes, diu que es tracta de fer un pri­mer pas «per acon­se­guir man­te­nir viu el pro­jecte de la vari­ant i poder con­tras­tar la pre­vi­si­ble millora». Amb tot, Rofes asse­gura que encara «s'ha d'adju­di­car el pres­su­post assig­nat per a aquest tram i veure la dis­po­ni­bi­li­tat de la Dipu­tació a l'hora d'exe­cu­tar-lo». I és que la millora de la car­re­tera que comu­nica els dos pobles i desem­boca a l'N-420 es fa impres­cin­di­ble, segons Rofes, perquè «la gent es des­placi diària­ment a Fal­set, Reus o Tar­ra­gona i pugui fer-ho amb les màximes garan­ties de segu­re­tat». Les qüesti­ons tècni­ques del traçat i altres ele­ments que incor­pora l'avant­pro­jecte, segons explica l'alcalde de la Torre, «s'han de dei­xar a les mans dels engi­nyers, que són els que hi ente­nen». El màxim res­pon­sa­ble muni­ci­pal afirma que «als pobles rurals actu­al­ment s'han de pri­o­rit­zar uns bons mit­jans de comu­ni­cació», i pre­gunta: «D'aquí a 20 anys, si a la gent jove no se li dóna pos­si­bi­li­tats de venir a viure-hi, qui hi que­darà, aquí?»

Per la seva banda, Marta Amorós, alcal­dessa de Pra­dell, tot i que sor­presa per les inten­ci­ons del seu homòleg, pensa que cada poble té les seves pròpies neces­si­tats. Con­si­dera pri­mor­dial aquesta infra­es­truc­tura, però es mos­tra reti­cent a donar-hi el vis­ti­plau perquè «tam­poc no hi ha un pro­jecte». Des d'un pri­mer moment, i pel que fa a l'avant­pro­jecte, va sol·lici­tar a la Dipu­tació que fes les modi­fi­ca­ci­ons per­ti­nents i estudiés altres pos­si­bi­li­tats, per tal de no incloure-hi les dues roton­des d'entrada i sor­tida al poble i l'amplada del vial que afecta el terme en un 95%. «No podem per­me­tre que facin malbé la vall pro­duc­tiva», afirma, ja que en el pro­jecte es pre­veu divi­dir el poble en dos, «dei­xant a un cos­tat de car­re­tera les ins­tal·laci­ons espor­ti­ves i altres ser­veis». N'exi­geix el mínim d'impacte, entre altres coses perquè aviat es con­nec­ta­ran a la xarxa del gaso­ducte Tivissa-Paterna.

«Rotonda? No, gràcies»

En veure que l'Ajuntament de la Torre mou fils, veus contràries a la construcció de la rotonda situada a l'entrada del poble, no han trigat a fer-se sentir i han creat un bloc a internet. La trentena de veïns que s'emparen sota l'eslògan «Rotonda a la Torre? No, gràcies» es defineixen com un grup d'informació i demanen a través de la xarxa el suport dels convilatans per evitar la «macrorotonda» de 40 metres de diàmetre, que consideren «desproporcionada» i «innecessària» pel volum de trànsit, que no arriba a la cinquantena de cotxes diaris. Segons l'administrador del bloc, volen pronunciar-se «perquè no els han donat l'oportunitat de fer-ho abans, i encara menys de sospesar les alternatives». Per conscienciar la gent de l'impacte que suposaria per al «petit i pintoresc» poble, es convida a la participació ciutadana al Facebook.