Una avaria a les línies R4 i R7 fa que es torni a qüestionar el sistema de rodalies

Renfe va posar servei de bus per garantir els trajectes afectats però no va poder evitar els retards

L'inci­dent va pas­sar quan un mur, en molt mal estat i afec­tat per la intensa pluja de la nit, va caure sobre una torre d'elec­tri­fi­cació de la catenària, entre la Gra­nada i Sant Sadurní d'Anoia, molt a prop del nucli de la Gar­rofa. Pas­sa­ven deu minuts de dos quarts de vuit del matí i, en aquell moment, hi havia un tren que cir­cu­lava en direcció a Sant Sadurní, uns quilòmetres més amunt i un altre que havia sor­tit de Santa Mar­ga­rida i els Mon­jos. Els fets van dei­xar la catenària sense cor­rent entre Sant Sadurní i Santa Mar­ga­rida i els Mon­jos i Renfe va haver de sus­pen­dre el ser­vei en aquest tram i bus­car alter­na­ti­ves amb autobús per als usu­a­ris que cir­cu­la­ven entre les tres esta­ci­ons afec­ta­des. En el tren que era a l'altura de la Gra­nada només hi havia un pas­sat­ger, però a Santa Mar­ga­rida i els Mon­jos hi va haver prop de 120 usu­a­ris afec­tats. Renfe va tri­gar prop d'una hora i mitja a treure els pas­sat­gers que havien que­dat atra­pats en el tren. L'inci­dent va pro­vo­car greus retards, ja que els pri­mers auto­bu­sos que van suplir els ser­veis entre Vila­franca i Sant Sadurní van començar a fun­ci­o­nar al cap d'una hora d'haver-se produït l'ava­ria i els retards es van man­te­nir durant tot el dia. De fet, els tècnics van acon­se­guir nor­ma­lit­zar la cir­cu­lació en una via cap a les tres de la tarda, però la pre­visió era que el ser­vei no es nor­ma­litzés fins avui mateix. Aquesta, però, no va ser l'única ava­ria del dia. Durant la mati­nada, un pro­blema elèctric a l'estació de Cas­tell­bis­bal va dei­xar la línia R7 sense cor­rent fins a Cor­nellà, i això va obli­gar Renfe a posar un ser­vei d'autobús entre Cas­tell­bis­bal i Rubí. L'inci­dent de la línia R7 va pro­vo­car retards de fins a 25 minuts pràcti­ca­ment durant tot el matí en aquesta línia i també va afec­tar els trens que cir­cu­la­ven per la línia R4, en direcció a Bar­ce­lona. Just quan els tècnics havien acon­se­guit recu­pe­rar el fun­ci­o­na­ment de la línia R7, es va pro­duir l'ava­ria a la línia R4, i els tècnics d'Adif van tri­gar més d'una hora a loca­lit­zar el punt on s'havia produït l'inci­dent.

La caòtica situ­ació de les línies R4 i R7 ahir va pro­vo­car nova­ment les crítiques de l'opo­sició res­pecte a la manera com el govern de la Gene­ra­li­tat va accep­tar la trans­ferència de les com­petències sobre el ser­vei de roda­lies a Cata­lu­nya. Segons el dipu­tat de CiU Josep Rull, la situ­ació d'ahir demos­tra «les limi­ta­ci­ons de la trans­ferència ampu­tada del sis­tema de roda­lies que la Gene­ra­li­tat va accep­tar». Segons Rull, una de les prin­ci­pals fun­ci­ons de la Gene­ra­li­tat ara és tot el que fa referència a la infor­mació i atenció al pas­sat­ger i, «jus­ta­ment s'han tor­nat a come­tre els matei­xos errors que hi havia en l'època de la minis­tra Mag­da­lena Álva­rez: hi ha un buit d'infor­mació cla­morós i fallen els sis­te­mes d'atenció al pas­sat­ger». De fet, la majo­ria dels pas­sat­gers afec­tats per l'ava­ria d'ahir esta­ven poc satis­fets amb Renfe. Alguns es quei­xa­ven dels retards i sobre­tot de les llar­gues espe­res a les esta­ci­ons, i d'altres, de la falta d'infor­mació que havien rebut no només de l'ava­ria, sinó també de les alter­na­ti­ves amb què tre­ba­llava la com­pa­nyia per garan­tir el tra­jecte.

Mal­grat tot, el ser­vei de premsa de Renfe asse­gu­rava ahir que la com­pa­nyia va donar infor­mació als usu­a­ris durant tot el matí mit­jançant el per­so­nal d'atenció al cli­ent, el ser­vei de mega­fo­nia dels trens i les esta­ci­ons, el telèfon d'infor­mació i el lloc web. A més, segons Renfe, també es va donar infor­mació pun­tual de l'estat del ser­vei mit­jançant els ser­veis Trans­met i mis­sat­ges de mòbil.

Rodalia.info, per donar informació «més real»

L'empresa Pimpampum.net i l'usuari de Twitter Roger Melcior van fer públic ahir el naixement del portal web Rodalia.info. Es tracta d'un portal amb què es pretén oferir informació sobre la xarxa de rodalia en tremps real gràcies a la col·laboració dels usuaris del servei de microblogging Twitter. Després que fa dues setmanes la xarxa Twitter va demostrar que era un dels serveis més eficaços per informar de les incidències a la xarxa de transport públic, Rodalia.info pretén aprofitar el flux d'informació que hi ha a la xarxa per garantir la màxima informació sobre l'estat de la xarxa en temps real. Aquesta eina incorpora també la informació de servei que es dóna mitjançant el servei Transmet des de l'ATM. Segons el comunicat que van fer públic ahir, el portal anirà integrant la informació de les diverses operadores per potenciar la informació permanent. Segons els seus creadors, durant el primer dia de funcionament, els usuaris de la xarxa Twitter van elogiar la creació del servei amb frases com aquesta: «Si rodalies no informa els usuaris, els usuaris informen de rodalies», o parlant del «tren de la bruixa».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.