Administracions

Fusionar-se, cooperar..., sortir-se'n

Els municipis de menys de 5.000 habitants són “inviables administrativament”, segons un estudi que en proposa la fusió

Retallar competències i fer una reforma fiscal ajudaria a millorar-ne el finançament

La difícil situ­ació econòmica de molts ajun­ta­ments ha posat en relleu el que experts i alcal­des fa anys que adver­tei­xen: cal can­viar-ne el model de finançament. Ofe­gats pels crèdits, amb poques pos­si­bi­li­tats de cap­tació pròpia de fons –impos­tos i taxes són el 42% dels ingres­sos– són a la diana d'una hipotètica reor­ga­nit­zació ter­ri­to­rial.

Un 85% dels muni­ci­pis espa­nyols tenen menys de 5.000 habi­tants i són “invi­a­bles admi­nis­tra­ti­va­ment”, segons un informe de l'Ins­ti­tut d'Eco­no­mia de Bar­ce­lona. Aquests experts pro­po­sen la fusió per als de menys de 5.000 habi­tants, men­tre con­si­de­ren òptim un volum admi­nis­tra­tiu d'uns 20.000 habi­tants. Ara mateix, aquesta és poc menys la població total de comar­ques com ara la Conca de Bar­berà, amb 22 muni­ci­pis. Els bene­fi­cis serien la reducció dels cos­tos admi­nis­tra­tius, la millora de l'eficiència en les polítiques d'inversió i la faci­li­tació per refor­mar i con­tro­lar les finan­ces locals.

Més auto­no­mia finan­cera

La pro­fes­sora Maite Vilalta pro­posa un nou model de finançament a través d'una reforma fis­cal, enca­mi­nat a dotar-los de major auto­no­mia. Per exem­ple, cal­dria adap­tar al valor de mer­cat l'IBI. Alhora, la cai­guda de l'acti­vi­tat immo­biliària i l'incre­ment de les des­pe­ses per fer front a ser­veis que hau­rien de pres­tar altres admi­nis­tra­ci­ons –3 de cada 10 euros– s'hau­rien de com­pen­sar amb una major injecció de recur­sos de l'Estat. També plan­te­gen que els muni­ci­pis de menys de 75.000 habi­tants rebin una part de l'IRPF. El 2007, Dina­marca va reduir de 271 a 98 el nom­bre de muni­ci­pis a través de fusi­ons, que recap­ten l'impost local de la renda i reben ajuts del govern. També van crear cinc regi­ons que assu­mis­sin els ser­veis de salut.

Als països nòrdics, la coo­pe­ració és habi­tual entre muni­ci­pis. Aquí, s'ha limi­tat gene­ral­ment a la gestió dels resi­dus, que en algu­nes comar­ques es porta a terme a través dels con­sells. El cost s'aba­ra­teix un 22% en els muni­ci­pis de menys de 10.000 habi­tants, men­tre que l'estalvi no és sig­ni­fi­ca­tiu en més grans. Amb una demo­gra­fia con­cen­trada en grans ciu­tats, els experts pro­po­sen dotar les àrees metro­po­li­ta­nes de “cert finançament” i reta­llar les com­petències dels muni­ci­pis petits, que es que­da­rien sols amb els ser­veis bàsics.

L'objec­tiu tant de les fusi­ons com de la coo­pe­ració és “vin­cu­lar els recur­sos amb les capa­ci­tats”. En paral·lel, cal­dria eli­mi­nar estruc­tu­res que “dupli­quen els cos­tos”, com ara les dipu­ta­ci­ons, les enti­tats metro­po­li­ta­nes i els con­sells comar­cals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.