Infraestructures

Trànsit

La rotonda de la Parellada, eterna font de problemes viaris a Sant Boi

Mil metres, 20 minuts

Sant Boi reclama des del 1992 que se solucioni la connexió entre la C-32 i l'A-2 perquè a la rotonda actual es barreja trànsit de l'autopista amb trànsit urbà

Els cotxes que hi volen accedir des del nucli urbà s'enfronten a llargues cues –per recórrer un quilòmetre es triga 20 minuts– i a freqüents accidents

El problema de la rotondade la Parellada és que es barreja trànsit de l'autopista amb trànsit urbà

Pre­gun­tar per la rotonda de la Pare­llada és un dels clàssics de Sant Boi, com fer-ho pel tras­llat de la caserna mili­tar i la subes­tació elèctrica. Un d'aquells temes que s'arros­se­guen eter­na­ment i que fan sor­tir de polle­guera els milers de con­duc­tors que cada dia inten­ten sor­tir de Sant Boi per aga­far l'A-2 o la C-32. S'enfron­ten a cues inter­mi­na­bles perquè la rotonda és pràcti­ca­ment l'única via d'accés a les auto­pis­tes i perquè es col·lapsa en hora punta. Tant, que per recórrer un quilòmetre es triga 20 minuts.

“El pro­blema de la rotonda és que es bar­reja el trànsit de l'auto­pista amb el trànsit urbà”, resu­meix el regi­dor de Ter­ri­tori i Ciu­ta­da­nia de Sant Boi, Juan Anto­nio Tamayo. Aquest accés és el resul­tat de la falta de con­nexió directa a Sant Boi entre l'A-2 i la C-32, una obra que s'hau­ria d'haver fet quan es va cons­truir la ronda Lito­ral i que sí que s'ha solu­ci­o­nat al Prat amb la pota sud. A Sant Boi, en canvi, la con­nexió s'ha fet a través d'una rotonda urbana que, a més, comu­nica amb la C-245, la car­re­tera que passa pel nucli urbà. Els que vénen de l'A-2 i entren a la rotonda per aga­far la C-32, que és, a més, l'opció que acon­se­llen els nave­ga­dors per estal­viar temps, ho fan direc­ta­ment, ja que no es tro­bem amb cap senyal de cediu el pas. En canvi, els que vénen de la C-245 sí que han de cedir el pas als vehi­cles que estan dins de la rotonda. I aquí es gene­ren les cues qui­lomètri­ques. “A les hores punta es triga 20 minuts per recórrer un quilòmetre”, asse­nyala Tamayo. “Segons el RACC aquesta és una de les roton­des més difícils de Cata­lu­nya, cosa que es tra­du­eix en sinis­tra­li­tat i cues”, asse­nyala el regi­dor de Ter­ri­tori. L'accés a la C-32, a més, està fet només en direcció a Cas­tell­de­fels, no pas en direcció al Prat.

Els con­duc­tors de Sant Boi bus­quen alter­na­ti­ves per evi­tar aquest punt negre a costa de fer més quilòmetres. Per exem­ple, sur­ten pel car­rer Maria Girona i entren a Cor­nellà. Però si trien aquesta opció, a cer­tes hores es tro­ben amb l'afluència del trànsit pro­vi­nent de la BV-2002, la car­re­tera que enllaça amb Santa Coloma de Cer­velló i Sant Vicenç dels Horts, i l 'accés a les auto­pis­tes també es com­plica.

Recla­mació des del 1992

L'Ajun­ta­ment de Sant Boi reclama que s'arre­gli la rotonda de la Pare­llada des del 1992 i que no es bar­regi el trànsit ràpid amb el local. Segons Jaume Bosch, que ha estat alcalde els últims set anys, “el tros que fal­tava de con­nexió de l'A-2 amb la C-32 és una rotonda ter­rorífica que va que­dar pen­jada fa vint anys”. El pro­jecte per modi­fi­car aquest enllaç va començar “fa qua­tre o cinc anys, però l'any pas­sat va que­dar atu­rat per manca de pres­su­post”, va expli­car Bosch.

El con­sis­tori con­fia que la rotonda deixi de ser un mal­son el 2016, com li va pro­me­tre a l'alcalde el Minis­teri de Foment. L'obra està pres­su­pos­tada en 70 mili­ons d'euros, dels quals se n'han inver­tit 40. S'ha fet una nova sor­tida de la C-32 a Sant Boi, a l'altura del cen­tre comer­cial Alcampo. Ara s'hau­ria de fer una nova rotonda que posi fi al col·lapse de la Pare­llada, i ja s'han començat a cons­truir els talus­sos que han de supor­tar la nova estruc­tura. El pro­jecte pre­veu la cons­trucció d'una “rotonda a doble nivell, un dels quals ele­vat, en què no es bar­re­ja­ria el trànsit urbà amb el trànsit d'auto­pista”, asse­nyala Tamayo. A més, faci­li­ta­ria la con­nexió a les auto­pis­tes des de la car­re­tera BV-2002. Però aquí l'Ajun­ta­ment va al·legar que aquesta car­re­tera, que per­tany a la Gene­ra­li­tat, hau­ria de tenir qua­tre car­rils en comp­tes de dos. La Gene­ra­li­tat va apro­var el des­do­bla­ment d'aquesta car­re­tera, però encara no hi ha data per abor­dar les obres.

Tam­poc no té data l'Ajun­ta­ment per a la represa de la rotonda. “Estem pen­dents que el Minis­teri de Foment ens passi la nova pro­gra­mació. Espe­rem tenir-la l'any vinent”, diu el regi­dor. Si final­ment es fa l'accés a doble nivell, “els con­duc­tors podran acce­dir a l'auto­pista sense fer cues perquè no hau­ran d'espe­rar que pas­sin els que estan dins de la rotonda”. Hi haurà un accés directe en forma de car­ril d'incor­po­ració que hau­ria de supo­sar la fi d'anys de molèsties.

A pams
L'Ajuntament planteja la necessitat de fer els canvis viaris a pams, per evitar el col·lapse que representaria tallar el trànsit a les vies d'entrada i sortida del municipi. En primer lloc, s'haurien d'acabar els accessos a la zona comercial de l'Alcampo. Després s'hauria de fer la rotonda a doble nivell, i un cop estigués acabada seria el moment d'abordar la connexió de la BV-2002 amb l'autopista.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia