Infraestructures

Ni en tren, ni en cotxe

Acabar el quart cinturó i el viaducte d'enllaç entre l'A-2 i l'AP-7 a Castellbisbal són les obres viàries més reivindicades al Vallès, a l'espera que es recuperi el projecte per ampliar la C-58

Enguany s'acaba la prolongació dels FGC a Terrassa, amb vuit anys de retard, i a Sabadell s'acabarà el 2016

Dècades fa que els muni­cipi del Vallès Occi­den­tal espe­ren unes con­ne­xi­ons viàries i fer­roviàries en con­di­ci­ons que no s'aca­ben de fer rea­li­tat. I el comodí de la crisi no sem­pre n'ha estat la res­pon­sa­ble.

Quart cin­turó

L'obra èpica per excel·lència, ara atu­rada, però en ús par­cial, amb pla­ne­ja­ment cadu­cat, denúncies inter­po­sa­des i que ha gene­rat més dis­cussió i pro­tes­tes és el quart cin­turó, l'antic pro­jecte de la B-40 ja pla­ni­fi­cat als anys sei­xanta per pri­mera vegada per con­nec­tar el Baix Llo­bre­gat amb els dos Vallès. Ara reba­te­jat com a auto­via orbi­tal o ronda Vallès, només hi ha en fun­ci­o­na­ment sis quilòmetres des del 2010 dels 47 que ha de tenir: els trams entre Abrera i Olesa i els de Vila­de­ca­valls a Ter­rassa. A mit­ges ha que­dat el tram entre Olesa i Vila­de­ca­valls, atu­rat aquell mateix any pel govern Zapa­tero, reprès el 2011 i tor­nat a atu­rar poc després, men­tre el Minis­teri de Medi Ambi­ent arxi­vava a prin­cipi del 2013 l'expe­di­ent d'ava­lu­ació ambi­en­tal del tram entre Ter­rassa i Gra­no­llers ini­ciat el 2003 perquè havia cadu­cat dues vega­des.

El govern esta­tal no hi inver­teix res més que par­ti­des per aca­bar l'any 2017 el tram entre Olesa i Vila­de­ca­valls, però no posa data per tor­nar a pro­jec­tar la seva pro­lon­gació fins a con­nec­tar amb l'AP-7 i la C-60 a la Roca, mal­grat els ges­tos fets per la Gene­ra­li­tat i els alcal­des de Ter­rassa i Saba­dell per esce­ni­fi­car que hi ha con­sens i evi­tar, sense èxit, que Foment faci ser­vir-ho d'excusa.

Enllaç de l'A-2 amb l'AP-7

En l'aspecte viari, una altra de les obres que cla­men al cel és l'enllaç de 2,4 quilòmetres de con­nexió amb un via­ducte ele­vat de l'A-2 amb l'AP-7 ini­ciat el 2006 a Cas­tell­bis­bal. Les obres no estan atu­ra­des, però van a pas de tor­tuga des que també van superar la con­ge­lació de Foment del 2010. Tres quar­tes parts del via­ducte de 850 metres estan aca­bats, i l'Estat hi inver­teix uns 5,4 mili­ons enguany i una quan­ti­tat sem­blant l'any que ve fins a com­ple­tar els 68 mili­ons de l'obra. La minis­tra Ana Pas­tor va asse­gu­rar l'octu­bre del 2013, a Sant Cugat, que es posa­ria en fun­ci­o­na­ment a final del 2015.

Ampli­ació de la C-58

I dei­xant de banda rei­vin­di­ca­ci­ons més locals, també hi ha con­sens a la comarca perquè es faci una vegada per totes l'ampli­ació amb un ter­cer car­ril de l'a'uto­pista C-58 entre Cer­da­nyola i Ter­rassa. És una demanda de la soci­e­tat civil també de fa dècades, que ha hagut de veure com abans el govern tri­par­tit apos­tava per fer el faraònic i infrau­ti­lit­zat car­ril bus-VAO des de Ripo­llet fins a Bar­ce­lona, amb un cost supe­rior als 80 mili­ons, men­tre con­ti­nuen les cues diàries i ja han can­viat dues vega­des les con­di­ci­ons per uti­lit­zar que car­ril bus-VAO. El 2005 el govern va fer públic l'estudi infor­ma­tiu per ampliar l'auto­pista C-58 com­bi­nant l'opció d'un ter­cer car­ril i calçades late­rals de doble via per un import de 76,2 mili­ons, ja que la via supor­tava uns 92.000 vehi­cles dia­ris. Però mai més se n'ha sabut res i des de fa anys ja no apa­reix ni a les par­ti­des dels pres­su­pos­tos.

Metro del Vallès

Vuit anys fa que la pro­lon­gació de la línia dels Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya (FGC) hau­rien d'estar fun­ci­o­nant a Ter­rassa. Als retards acu­mu­lats en el calen­dari per aca­bar les obres de l'ano­me­nat “metro del Vallès”, també a Saba­dell el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat hi va afe­gir, el gener del 2012, l'atu­rada dels tre­balls per falta de liqui­di­tat, men­tre nego­ci­a­ven amb les cons­truc­to­res i les enti­tats finan­ce­res nous ter­mi­nis de paga­ment amb anu­a­li­tats fins al 2019 (616 mili­ons). Al cap de nou mesos es van repren­dre els tre­balls que han de per­me­tre que a final d'aquest any entrin en fun­ci­o­na­ment a Ter­rassa tres noves esta­ci­ons. A Saba­dell els tre­balls per fer qua­tre esta­ci­ons i 4,4 quilòmetres han d'aca­bar el 2016.

Tren sub­ter­rani

A Mont­cada van fer al març l'enèsim home­natge a les 159 vícti­mes que han mort atro­pe­lla­des pel tren des de la cons­trucció de les qua­tre línies de Renfe que cre­uen el cen­tre del muni­cipi (R”, R3, R4 i R7). Des del 1989 recla­men el pas sub­ter­rani de la línia R2, unes rei­vin­di­ca­ci­ons que es van inten­si­fi­car per la cons­trucció de la línia d'alta velo­ci­tat. La pressió ciu­ta­dana va arren­car un com­promís de Foment i Adif, i van tenir el pro­jecte fet el 2010, però que encara està pen­dent de dotació pres­su­postària.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia