Sense - Avui

La Cambra de Comerç demana una frenada en la velocitat variable

El vicepresident primer de l'entitat, Joan Manuel Basáñez, adverteix que cal "perfeccionar el sistema" abans de portar-lo a més carreteres

La Cam­bra de Comerç de Bar­ce­lona ha recla­mat aquest dilluns a la Gene­ra­li­tat que la velo­ci­tat vari­a­ble no s'apli­qui a altres vies ràpides d'accés a la capi­tal cata­lana fins d'aquí a un any, perquè s'ha de "per­fec­ci­o­nar el sis­tema". També creu que han de recon­si­de­rar la seva actual apli­cació a la C-31 i a la C-32 com a pro­ves pilot.

A par­tir dels resul­tats d'un estudi de la Uni­ver­si­tat Politècnica de València (UPV), la Cam­bra con­si­dera també que la velo­ci­tat màxima es podria ampliar a 90 quilòmetres per hora i la mínima senya­lit­zar-la a 50. En cas de donar-se una velo­ci­tat menor, diuen que ja s'hau­ria de con­si­de­rar que és una retenció.

De fet, quan els cot­xes esti­guin atu­rats, reco­mana que els pla­fons llu­mi­no­sos s'apa­guin perquè quan els vehi­cles ja hagin sobre­pas­sat el coll d'ampo­lla sur­tin al més ràpida­ment pos­si­ble de la retenció.

El vice­pre­si­dent pri­mer de la Cam­bra, Josep Manuel Basáñez, ha pre­sen­tat l'estudi aquest dilluns i ha feli­ci­tat el Ser­vei Català de Trànsit (SCT) per pren­dre mesu­res per ges­ti­o­nar les cues als acces­sos i les sor­ti­des de Bar­ce­lona, a més de bus­car l'estalvi energètic, la millora de la segu­re­tat viària i la reducció de la con­ta­mi­nació.

Tot i això, creu que cal apro­fun­dir en l'estudi de les con­seqüències de la gestió dinàmica de la velo­ci­tat abans d'apli­car-la a altres vies pre­vis­tes, com ara l'AP-2 i l'AP-7 –pre­vist per a final d'any–, la B-23 o la B-30.

L'estudi de la UPV adver­teix que la Gene­ra­li­tat no ha estu­diat a fons ni ha demos­trat que la velo­ci­tat vari­a­ble hagi reduït les reten­ci­ons ni tam­poc la con­ta­mi­nació. A més, aporta dades d'altres estu­dis que situen la velo­ci­tat mit­jana més efi­ci­ent energètica­ment entre els 70 i els 90 quilòmetres per hora.

Més recla­ma­ci­ons
La Cam­bra també ha reco­ma­nat que s'intro­du­ei­xin vari­a­bles mete­o­rològiques a la gestió del trànsit, que s'estudiïn els nivells de soroll i que s'informi millor els con­duc­tors sobre les cau­ses de la reducció del límit de velo­ci­tat. Alhora, insta a ges­ti­o­nar també la velo­ci­tat als ramals d'accés i sor­tida del tronc cen­tral de les vies ràpides.

Segons Alfredo García, del Grup d'Inves­ti­gació en Engi­nye­ria de Car­re­te­res de l'UPV, Bar­ce­lona s'ha con­ver­tit en la ciu­tat del món que ha apli­cat el sis­tema en una àrea més gran.

Per la Cam­bra el sis­tema ha de ser "creïble" per als con­duc­tors i s'els ha de convèncer que "no és un dogma" per reduir les cues i la con­ta­mi­nació. Per aquesta raó, insta a pren­dre mesu­res con­cre­tes com l'estre­nyi­ment dels car­rils perquè els con­duc­tors "no tin­guin la sen­sació que cir­cu­len a velo­ci­tat lenta per una via ràpida". Això també faci­li­ta­ria, opi­nen, que es pogues­sin crear més car­rils a la mateixa via.

Basáñez ha expli­cat que la Cam­bra ha par­lat de la qüestió amb el Ser­vei Català de Trànsit, però encara no ha rebut res­posta ofi­cial. Aques­tes pro­pos­tes de la Cam­bra volen ser, segons el seu vice­pre­si­dent, no una con­fron­tació sinó un ele­ment de "reflexió".

No hi haurà marxa enrere
El direc­tor del SCT, Josep Pérez Moya, ha expli­cat que la lici­tació per implan­tar el sis­tema entre Molins de Rei i Mar­to­rell ja està en marxa i, per tant, no es pararà. Tot i això, se seguirà estu­di­ant el fun­ci­o­na­ment de la velo­ci­tat vari­a­ble.

Segons Moya, s'està tre­ba­llant amb "prudència" i ha con­fir­mat que la C-32 i la C-31 fun­ci­o­nen com a prova pilot per a futu­res ampli­a­ci­ons.

Res­pecte les dades de con­ta­mi­nació, ha dit que els seus estu­dis sí que demos­tren una dis­mi­nució. Sobre­tot, per la reducció de les reten­ci­ons. També ha agraït que la Cam­bra de Comerç doni suport a l'estre­nyi­ment de car­rils, com Pérez Moya havia sug­ge­rit feia mesos.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.