Canals

Mig litre menys

Volkswagen tindrà enllestit a principi de l'any que ve el sistema de desconnexió selectiva de cilindres, un nou avenç en eficiència aplicat per primera vegada en un motor produït en sèrie

Com es pot estal­viar mig litre de gaso­lina en un recor­re­gut de 100 quilòmetres sense haver de recórrer a la pro­pulsió híbrida? La res­posta fàcil a aquesta pre­gunta la tindríem fent un sim­ple repàs a les xifres de con­sum habi­tu­als de pocs anys enrere i, a igual­tat o equi­valència de cilin­drada i potència del motor, com­pa­rar-les amb les actu­als i fixar-nos amb els avenços tec­nològics apli­cats fins arri­bar als valors vigents. Però la pre­gunta en qüestió no és retro­ac­tiva sinó actual. És a dir, com podem estal­viar mig litre de gaso­lina ara que les xifres de con­sum són espec­ta­cu­lar­ment bai­xes?

Doncs bé, Volkswa­gen hi dóna res­posta i ha dotat el motor TSI de qua­tre cilin­dres de la tec­no­lo­gia de des­con­nexió selec­tiva de cilin­dres. La marca ale­ma­nya serà la pri­mera del món d'apli­car-la en un pro­pul­sor de pro­ducció en sèrie i l'estre­narà a prin­cipi de l'any que ve amb el nou 1.4 TSI que, d'aquesta manera, com­plirà la futura nor­ma­tiva d'emis­si­ons Euro 6. El sis­tema des­con­necta tem­po­ral­ment dos dels qua­tre cilin­dres quan el motor fun­ci­ona a règims mit­jans o bai­xos, amb la qual cosa s'obté una reducció del con­sum xifrada en 0,4 litres/100 km en cicle de con­ducció contínua i de 0,6 litres en les con­di­ci­ons en què intervé la funció d'enge­gada i parada; és a dir, en recor­re­guts urbans.

La des­con­nexió selec­tiva dels cilin­dres intervé quan el motor 1.4 TSI gira entre 1.400 i 4.000 rpm i la corba de parell oscil·la entre 25 i 75 Nm, unes con­di­ci­ons que solen ser les habi­tu­als durant apro­xi­ma­da­ment el 70% de les distàncies recor­re­gu­des. I en el moment en què el con­duc­tor prem amb prou decisió l'acce­le­ra­dor, el segon i ter­cer cilin­dres es reac­ti­ven de manera total­ment imper­cep­ti­ble.

Els bene­fi­cis més pal­pa­bles d'aquesta nova tec­no­lo­gia d'alta eficiència –que no per­torba per res l'equi­li­bri d'un motor silenciós i de bai­xes vibra­ci­ons– es mate­ri­a­lit­zen quan es manté de manera cons­tant una velo­ci­tat mode­rada. Segons Volkswa­gen, cir­cu­lant a 50 km/h de manera sos­tin­guda i en ter­cera o quarta velo­ci­tat, l'estalvi de gaso­lina arriba a ser d'un litre per cada 100 quilòmetres. Quan les con­di­ci­ons de la via difi­cul­ten man­te­nir una cadència cons­tant, com en les car­re­te­res de mun­ta­nya, o el tipus de con­ducció és tem­pe­ra­men­tal o incons­tant, el sis­tema es desac­tiva automàtica­ment.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.