Carpe diem
La núvia era ell
Aquesta bellesa fina i delicada que va tancar dimecres la desfilada de Jean Paul Gaultier vestida de núvia és un noi. Es diu Andrej Pejic i se'l rifen a les passarel·les. Vivim temps d'androgínia i confusió. És el seu moment.
Déjà-vu? L'androgínia no és nova en el món de la moda. És habitual trobar-se models femenines amb trets masculins (com Stella Tenant o la Bimba Bosé dels inicis) i també hi ha hagut creadors molt proclius a mostrar efebs d'aires lànguids, però ara hem anat un pas més enllà amb el triomf de la asexualitat. El bosnià de 19 anys Andrej Pejic s'ha convertit en la sensació del moment. La seva llarga cabellera rossa, els trets delicats del seu rostre i un cos llarg i suficientment ambigu han estat el seu passaport al cim de la modernitat. ‘‘Tinc el millor dels dos sexes”, diu quan li pregunten com es troba dins la seva pell.
Canvi de paradigma. Després d'anys de prevalença del look Kate Moss, en els últims temps semblava que els gurus de la moda s'havien fixat en les dones curvilínies (com Lara Stone), però tot ha tornat a canviar. Fins i tot una brasilera com Gisele Bündchen acaba de fer una campanya per a Balenciaga on Steven Meisel la retrata com si fos un noi. I què podem dir de la icona global Lady Gaga, que no fa gaire va protagonitzar la portada del Vogue Japó reinventada en el seu alter ego masculí, Jo Calderone? ¿Jugar amb el gènere és l'últim divertiment d'una societat confosa on es busca captar l'atenció o un nou intent de sortir dels canons de bellesa burgesa i convencional?
It boy girl. Els abanderats de l'avantguarda aposten per aquest fill d'exiliats de l'ex-Iugoslàvia, criat a Austràlia, i ja li diuen it boy girl (noi-noia de moda). Marc Jacobs ha fet que protagonitzi una campanya al costat d'una model que se li assembla moltíssim, a les recents passarel·les de moda masculina la seva cabellera cridava l'atenció (“és un home o una dona''?) i ara Gaultier hi ha posat la cirereta convertint-lo en una núvia. A l'enfant terrible francès li encanta col·locar en escena éssers humans de tota talla i condició i el jove model es deixa utilitzar perquè “sóc un desitjat llenç en blanc”. Aprofundeix en l'ambigüitat quan parla de sexe (tant li pot agradar un home com una dona), però és conscient que el seu boom pot ser efímer. I és que la voluptuosa passarel·la de llenceria Victoria's Secret continua sent la més vista del món!