Opinió

Opinió

Primer els de casa?

Ser català i musulmà ha de ser tan legítim com ser cristià, agnòstic, evangelista o, simplement, no creient

Tot i no haver acon­se­guit repre­sen­tació par­la­mentària, els resul­tats obtin­guts per Pla­ta­forma per Cata­lu­nya (PxC) el 28-N pas­sat han fet sonar algu­nes alar­mes. La quan­ti­tat de pape­re­tes aple­ga­des per J. Anglada ha estat objecte d'un bon nom­bre de refle­xi­ons. Ensurt? Anècdota? Lliçó? Avís? Mol­tes veus s'han pre­gun­tat per què el seu mis­satge ober­ta­ment xenòfob i islamòfob ha pogut convèncer 75.321 elec­tors. En paral·lel, la web del par­tit cele­bra el resul­tat, i PxC ja es pre­para per esten­dre la seva cro­ada con­tra la immi­gració al con­junt de la geo­gra­fia muni­ci­pal de Cata­lu­nya.

Una vegada cons­tituïda la nova cam­bra, cal pre­sa­giar que l'espec­tre de l'extrema dreta retor­narà a l'armari muni­ci­pal del qual va sor­tir, i que hi romandrà fins a nova ordre elec­to­ral. Tot seguit ens fixem en un dels pilars del dis­curs polític de PxC: la insistència en el fet que el con­flicte que vivim és un con­flicte d'interes­sos i que, per tant, la pri­ma­cia dels “de casa” davant de la immi­gració ha de ser la força motriu de tota política d'immi­gració.

Pri­mer els de casa: aquest eslògan d'ultra­na­ci­o­na­lisme domèstic encap­sula l'essència dis­cur­siva de la for­mació. El lema es nodreix de la clàssica lògica d'opo­sició entre el nosal­tres i l'ells. Com és sabut, aquesta no cons­ti­tu­eix, ni de bon tros, una lògica estra­nya a la política cata­lana. Tam­poc ho són, òbvi­a­ment, els dis­cur­sos iden­ti­ta­ris. L'explo­tació elec­to­ral de la dico­to­mia entre immi­gració i població autòctona, no obs­tant això, sí que repre­senta, en certa manera, una nove­tat. Remar­cant la diferència entre la immi­gració, cau­sant supo­sada de bona part dels pro­ble­mes que afec­ten Cata­lu­nya, i un nosal­tres, víctima supo­sada d'aquests pro­ble­mes, el dis­curs de PxC legi­tima la dis­cri­mi­nació entre les per­so­nes arri­ba­des des d'altres països i les que ja eren a Cata­lu­nya. És a dir: nodreix la xenofòbia. Aquest dis­curs, pas­sat pel sedàs de l'ultra­na­ci­o­na­lisme domèstic d'Anglada, aporta ele­ments nous al debat polític català.

El dis­curs d'Anglada trans­cen­deix de manera abrupta les dis­jun­ti­ves sem­pi­ter­nes entre cata­la­nisme i espa­nyo­lisme, i entre dreta i esquerra, que han domi­nat tra­di­ci­o­nal­ment l'arena política cata­lana. L'ultra­na­ci­o­na­lisme domèstic de PxC encarna una sor­tida per la tan­gent en tota regla del mapa de cli­ve­lles damunt del qual han tran­si­tat els par­tits cata­lans en les dar­re­res dècades. Ni d'esquer­res ni de dre­tes, ni cata­la­nis­tes ni espa­nyo­lis­tes: pri­mer els de casa. Aquest és el rao­na­ment pres­ti­di­gi­ta­dor de fons de l'ultra­na­ci­o­na­lisme domèstic.

Però el dis­curs de PxC és més com­plex. Va més enllà i rebla el clau de la dis­cri­mi­nació quan fa referència a la població musul­mana. A la decla­ració pro­gramàtica de la for­mació es pot lle­gir que “PxC pro­posa, en qual­se­vol cas, una alter­na­tiva a l'actual política d'immi­gració que fixi quo­tes de pro­cedència i redu­eixi a zero el con­tin­gent islàmic. PxC no per­metrà en cap cas una afluència incon­tro­lada de forans men­tre tin­guem la pos­si­bi­li­tat de cobrir les neces­si­tats amb ciu­ta­dans autòctons, euro­peus comu­ni­ta­ris i dels països de l'est, o en qual­se­vol cas, d'aquells de l'Amèrica Lla­tina amb els quals hem tin­gut rela­ci­ons històriques i als quals hem apor­tat la nos­tra cul­tura, tra­di­ci­ons i prin­ci­pis morals cris­ti­ans [sic]”.

Per a Anglada, els immi­grants que de debò són pro­blemàtics són els musul­mans. La retòrica de la invasió, de la isla­mit­zació de Cata­lu­nya i de la rei­vin­di­cació de les expul­si­ons de musul­mans vin­cula el seu dis­curs direc­ta­ment amb la lògica de la recon­questa. Bona part de l'argu­men­tari de PxC sem­bla edi­fi­cat sobre les runes dels exer­ci­cis de puri­fi­cació simbòlica i reli­gi­osa duts a terme a la península Ibèrica durant els segles en què, pre­ci­sa­ment, van anar for­jant-se les iden­ti­tats naci­o­nals espa­nyola i cata­lana. De manera pro­vo­ca­dora, PxC posa al des­co­bert el vin­cle de la nos­tra història tàcita entre cons­trucció naci­o­nal i opo­sició a l'islam.

Quan encara res­so­nen les decla­ra­ci­ons de Marine le Pen, en què com­pa­rava les pregàries dels musul­mans a l'espai públic francès amb l'ocu­pació nazi durant el règim de Vichy, i amb les maquinàries dels par­tits cata­lans grei­xant els motors per a la cursa cap als ajun­ta­ments, sem­bla impor­tant no per­dre de vista els odis atàvics i les pràcti­ques d'exclusió sobre els quals històrica­ment s'han edi­fi­cat les nos­tres soci­e­tats. Accep­tar la diferència i l'altre com a parts intrínse­ques de la iden­ti­tat pròpia, i reconèixer i fomen­tar la diver­si­tat com a vari­a­ble de riquesa, és impres­cin­di­ble si es volen desac­ti­var les lògiques sub­terrànies de cro­ada domèstica que tran­si­ten per la geo­gra­fia muni­ci­pal de Cata­lu­nya. Ser català i musulmà ha de ser tan legítim com ser cristià, agnòstic, evan­ge­lista o, sim­ple­ment, no cre­ient. No podem dei­xar que aquesta bar­reja que ali­menta el dis­curs xenòfob con­tinuï anco­rant entre els ciu­ta­dans a qui costa enten­dre per què els efec­tes de la crisi econòmica no els patei­xen aquells qui l'han pro­vo­cada, i que s'afer­ren a qual­se­vol des­vi­a­ment emo­ci­o­nal que enfor­teixi i retro­a­li­menti la seva relació de poder davant dels “altres”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.