Art

exposició

John Morrison explora com destruir un quadre a la Valvi

L’artista anglès establert a la Pera inaugura avui la nova Exposició de Maduresa de la fundació gironina

La mostra revisa la seva obra dels anys vuitanta a noranta, i tindrà continuïtat el 2019

La Fun­dació Valvi dedica l’Expo­sició de Madu­resa de la nova tem­po­rada, que inau­gura avui (19.30 h), a John Mor­ri­son (Wood­ford, Essex, 1942), un artista anglès esta­blert a la Pera des del 2003, després d’una llarga estada a Andorra, que con­ti­nua sent un gran des­co­ne­gut tot i la seva extensa tra­jectòria i el reco­nei­xe­ment de què ha estat objecte per bona part de la crítica.

Enqua­drat tot sovint en un con­cep­tu­a­lisme líric en la línia de Tom Carr, Mor­ri­son es mou amb como­di­tat entre unes obres que són, com diu ell mateix, “mei­tat escul­tu­res, mei­tat pin­tu­res”, pel fet que ni renun­cien al tacte ni al color, ni al volum ni al marc, però sobre­tot perquè ni una cosa ni l’altra no tenen rellevància si no són por­ta­do­res d’un esclat, un sen­tit, una emoció. Una obra, per a aquest artista que té una cura meti­cu­losa pels mate­ri­als que empra, com un artesà pels seus estris de tre­ball, no és el resul­tat d’una teo­ria, sinó pri­mer de tot un objecte, una cosa. La his­to­ri­a­dora de l’art Leti­cia Martín, autora del text del catàleg, ho apunta de manera diàfana: el pri­mer que veiem d’una obra és el llenç, la fusta, la pedra, i això també és el pri­mer que obli­dem quan par­lem de pin­tura, escul­tura o arqui­tec­tura; li neguem, ben mirat, tot allò que és en si mateixa per assi­mi­lar-la exclu­si­va­ment com un pro­ducte cul­tu­ral. Tan­ma­teix, diu Martín, “tota obra d’art neces­sita aquest estrat per sub­sis­tir”.

John Mor­ri­son fa, en certa manera, que les seves peces res­pi­rin a través d’aquesta evidència de rea­li­tat pro­funda que trans­por­ten, a través de “les tex­tu­res are­no­ses, gela­ti­no­ses o gra­nu­lo­ses” que invi­ten els dits a tocar, com li va pas­sar a Leti­cia Martín durant la seva visita al taller de la Pera. No és, per tant, per cap ansi­e­tat geni­a­loide que Mor­ri­son hagi cap­gi­rat la noció de qua­dre per tre­ba­llar damunt el bas­ti­dor, el seu revers, sinó per l’alta estima que li sug­ge­reix fins i tot aquesta part apa­rent­ment sub­sidiària de l’obra que n’és en el fons la seva estruc­tura fona­men­tal. El crític Jaume Fàbrega va escriure al seu dia que Mor­ri­son s’havia endin­sat en una inves­ti­gació en què els con­cep­tes de tela o qua­dre, ente­sos com a objec­tes estètics, havien per­dut sig­ni­fi­cació, i el que pro­po­sava, per con­tra, era una explo­ració de “totes les pos­si­bi­li­tats de la des­trucció del marc”. El con­junt de peces que pre­senta a la Fun­dació Valvi fins al 31 d’octu­bre, data­des dels anys vui­tanta i noranta, reme­ten cer­ta­ment a una volun­tat de des­cons­trucció de la pin­tura a través d’un trac­ta­ment quasi sub­ver­siu de la superfície, pin­tant la fusta, enco­lant la fusta, intro­duint-hi el collage, l’objecte tro­bat, el cor­dill de pen­jar, la firma d’autor, però l’obra que en neix no és dis­cur­siva en el sen­tit que es pro­posi alliçonar de res. L’acció a què ha estat sot­mesa res­pon a una poètica i fins i tot a una moral, una moral que té molt a veure amb l’obs­ti­nació de l’artesà de Ric­hard Sen­nett, que pensa amb les mans i que amb el seu tre­ball coha­bita tem­po­ral­ment amb la con­fusió, hi va a l’encon­tre, hi coha­bita per com­pren­dre des de dins tots els pro­ce­di­ments que con­du­ei­xen a una forma.

John Mor­ri­son o l’ober­tura a la intuïció, que inau­gu­ren avui la seva filla, la també pin­tora i fotògrafa Fiona Mor­ri­son, a més de Leti­cia Martín i el mateix artista, tindrà con­tinuïtat amb una segona expo­sició pre­vista per a l’any 2019 que explo­rarà els orígens i la con­tinuïtat de la seva tra­jectòria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia