Art

ART

El Castell de Vila-seca reivindica l’aportació del Camp de Tarragona al modernisme

S’hi exposen fins al setembre obres de Gaudí, Jujol, Rusiñol, Casas o Mir

El Castell de Vila-seca dedica l’exposició d’estiu a l’aportació artística del Camp de Tarragona al modernisme amb una cinquantena d’obres de Gaudí, Jujol, Rusiñol, Casas o Llimona. El comissari de l’exposició, Damià Amorós, en declaracions a l’ACN, explica que la proposta és una “celebració” d’aquest corrent artístic europeu i alhora una reivindicació del talent tarragoní.

Oberta fins al 14 de setembre, l’exposició es divideix en cinc àmbits que destaquen diverses facetes del modernisme: des dels “tòtems” de l’arquitectura de l’època, com Antoni Gaudí i Josep Maria Jujol, fins al modernisme més “social”, que va copsar escenes quotidianes de la societat catalana, com Ramon Casas, fill de família torrenca, com remarca el comissari per assenyalar que el modernisme és un camí “d’anada i de tornada”, amb artistes que surten de la comarca i d’altres que hi venen de fora a treballar i hi deixen la seva empremta. és el cas, per exemple, de Joaquim Mir, que va estar ingressat a l’institut psiquiàtric Pere Mata, des d’on “va descobrir” el Camp de Tarragona. “Se li obre una finestra al nostre món, al món del camp”, comenta Amorós. A l’exposició, s’hi poden veure diverses pintures inspirades en paisatges de Siurana, l’Aleixar i Alforja, o en la Catedral de Tarragona.

Amb el propòsit de mostrar el “dinamisme” del Camp de Tarragona, enfront de la preeminència que s’ha donat sempre a Barcelona o Sitges pel que fa a aquest període de l’art, al Castell de Vila-seca s’hi podran trobar també mostres de pintura, escultura, mobiliari o cartellisme.

Gaudí hi és representat amb un fragment del denominat “panot Gaudí”, i Jujol, amb un conjunt de cinc gerros de ceràmica fins ara mai exposats i que va pintar per a ús propi. Havien estat a la casa de la família, als Pallaresos (Tarragonès). També és inèdita una escultura de Josep Montserrat i Portella del personatge Manelic, creat per Àngel Guimerà, i uns dibuixos d’Eveli Torent i de Francesc Sardà. El mateix Castell de Vila-seca s’ha de considerar com una peça més de la mostra, subratlla Amorós. Aquest edifici documentat des del segle XII va ser adquirit el 1899 per Isidre de Sicart, que va encarregar-ne la reforma a l’arquitecte Enric Fatjó. D’aquesta manera, el castell esdevé un exemple més del modernisme tarragoní. De fet, Amorós reivindica Fatjó posant-lo al nivell de Gaudí i de Jujol, “aquest modernisme fort i potent que hi va haver a casa nostra” i que entén com un fenomen cultural: “Hi ha un canvi en el disseny de les cadires, la pintura de les parets, com s’afaiten els homes, com es pentinen les dones, fins i tot canvia el carrer amb la il·luminació, que passa del gas a l’electricitat”.

L’exposició ha estat possible gràcies a la cessió d’obres de diverses col·leccions privades i institucions com ara el Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona, el Museu del Cau Ferrat de Sitges, el Museu Deu del Vendrell i el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), entre altres. Es tracta de la primera mostra fruit d’un acord de col·laboració signat entre el MNAC i l’Ajuntament de Vila-seca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia