Art
Pere Noguera inaugura ‘Accions, empremtes, terres, imatges i derives’ al Bòlit
Aquesta mostra, que s’inaugura divendres, aplega una àmplia selecció de les accions de l’artista, així com altres obres noves i inèdites
El Bòlit La Rambla inaugurarà divendres l’exposició Accions, empremtes, terres, imatges i derives de Pere Noguera, comissariada per Manuel Guerrero Brullet. Aquesta mostra aplega una àmplia selecció de les accions de l’artista, mitjançant documentació i vídeos, amb algunes de les obres, instal·lacions i imatges que se’n deriven, així com altres obres noves i inèdites, juntament amb obres emblemàtiques i representatives de la seva trajectòria artística.
L’obra artística de Pere Noguera (La Bisbal d’Empordà, 1941) s’ha caracteritzat sempre per la seva performativitat, pel seu interès per l’acció i pel procés de creació. Noguera pertany a la generació d’artistes catalans i internacionals que els anys seixanta i setanta van transformar i capgirar el discurs de l’art.
Als seus inicis, Pere Noguera s’interessa per l’escultura i estudia a l’escola Massana, a Barcelona, on coneix l’escultor Eudald Serra, que esdevingué un dels seus mestres. La pràctica de l’escultura porta Pere Noguera a la investigació, l’acció, l’escultura expandida i la instal·lació. La seva obra, propera a l’art conceptual i a l’art pobre, sintonitza amb l’art internacional i amb els corrents més experimentals, i alhora se singularitza per la seva vinculació amb la cultura i les pràctiques ultralocals.
La seva obra s’ha distingit per l’ús de materials pobres, com la terrissa, els plàstics, el paper, les fotografies, objectes quotidians que resignifica o fragmenta a partir del reciclatge, el collage i la manipulació o la transformació dels processos habituals de creació i fabricació.
L’obra de Noguera, que s’inicia a la Bisbal, s’arrela en el seu interès per la cultura popular i és fruit d’una pràctica artística radical que prové de la tradició de l’avantguarda i que es veu influïda pel joc, l’humor i la ironia. De fet, l’humor i la ironia són fonamentals en l’obra de Noguera, amb referents com Marcel Duchamp o el poeta Joan Brossa.
Habitualment, en les obres i accions de Pere Noguera es tracta simplement de deixar actuar l’aigua, el fang, el temps o d’altres elements naturals o procediments inesperats. Sovint treballa amb materials trobats, que esdevenen objectes readymade o parteix de documents d’arxius que troba de manera fortuïta o que col·lecciona interessat per algun element particular.
D’una manera exemplar, Pere Noguera esdevé un artista del seu temps, de dimensió i projecció internacional i local, que trenca amb el discurs de la tradició artística i s’avança, amb la seva trajectòria personal, als discursos ecològics i sostenibles actuals, amb noves pràctiques artístiques singulars.
“La meva pràctica de l’acció té a veure amb la sensibilitat de la vida. L’acció és la culminació d’un acte temporal que flueix de l’experiència. No és un acte improvisat ni espontani. És fruit d’una reflexió sobre la dimensió existencial de la quotidianitat i d’un procés que relaciona directament art i vida. No es tracta d’una interpretació sinó d’una nova realitat que es manifesta en el llenguatge, en temps real i en un lloc determinat”, ha afirmat Pere Noguera.
Per bé que l’acció i l’interès pels processos de creació se situen en l’origen de la pràctica artística de Pere Noguera, es dona el cas que no s’ha fet mai fins ara cap exposició o mostra retrospectiva del seu treball específic en el camp de l’acció al llarg de la seva llarga trajectòria de més de cinquanta anys.
Al Bòlit La Rambla es concentra a el material vinculat amb les accions: vídeos, imatges i objectes. Les accions permeten de veure com l’artista treballa amb diversos materials en un procés que activa el temps i l’espai. Hi veiem exemples de diverses tècniques particulars que ha realitzat al llarg dels anys: l’acció de la pressió damunt la superfície del fang o el paper, o de l’aigua, deixen la seva empremta, o el rovell, damunt les obres. L’enfangada, una de les seves tècniques més celebrades i singulars, cobreix els objectes de fang que en assecar-se unifica la superfície de tots els artefactes que formen part de la instal·lació. L’atzar i la sorpresa formen part del resultat de moltes de les accions que Noguera realitza al llarg dels anys.
Al Bòlit de Sant Nicolau es mostra dues obres ben representatives de la trajectòria artística de Pere Noguera. L’absis està ocupat per Tetrabrics, instal·lació de lloc (1994), una obra formada per brics oberts que contenen una imatge mida postal, que ocupa la mida del paquet, enganxada sobre el paper platejat de l’interior.