PREMIS
Els intèrprets dels Max enguany són catalans: Auquer, Roca, i els ballarins de ‘Natural order of things’
‘Afanador’ acapara els Max com a espectacle de dansa, direcció (Marcos Morau), vestuari (Sílvia Delagnau), il·luminació (Bernat Jansà) i composició per a escena
Víctor Peralta guanya la poma de’n Brossa per l’espai de ‘Thauma’
Kamchatka s’endú el Max de teatre de carrer per ‘Fugit’
Aquest any, els actors dels Premis Max han estat 100% catalans. Enric Auquer (únic premi per El día del Watusi); Àgata Roca (únic premi per a Imperatiu categòric); però també els dos ballarins de Natural order of things, de Guy Nader/ Maria Campos, que també han rebut el reconeixement a millor coreografia. La gala, que convoca la SGAE, s’ha fet aquesta nit al Teatre Gayarre de Pamplona. En bona part de les presentacions s’ha alternat el castellà amb el basc.
Àgata Roca, que ja ha rebut el premi Margarita Xirgu i el del Premi de la Crítica per a aquest paper admetia que “el seu personatge no és heroïna; només prova de sobreviure”. I recordava la família (“que estimo més que el teatre”) i alhora a les companyes de T de Teatre, que hem tingut el premi d’estar a escena des de fa 30 anys.
Com a actor, Enric Auquer amb una samarreta que li havien pintat els seus fills, va ser incapaç de llegir les notes que s’havia escrit en un tovalló, ben rebregat. Agraïa tot el que ha après amb el protagonista de Francisco Casavella i criticava com la transició política va arraconar els personatges que vivien al marge com el seu Fernando Atienza. L’obra es tornarà a programa al Lliure amb una nova companyia i també farà temporada el 2027 a Madrid.
En dansa, Afanador ha fet repòquer premis: a més de ser el millor espectacle de dansa, també ha rebut el reconeixement de Marcos Morau (a la direcció), així com composició per a escena (Juan Cristóbal Saavedra, Enrique Bermúdez, Jonnathan Bermúdez, Gabriel Georgio González y Roberto Vozmediano), que van recordar que el 9 de juliol hi haurà un concert per recaptar diners per a donar suport a les campanyes d’ONU a Palestina. Sílvia Delagnau, Max al vestuari,es plany perquè no desapareguin els tallers de costura. També ha rebut el Max a la il·luminació (Bernat Jansà). L’únic premi tècnic que no va guanyar aquesta peça (que estava nominat) va ser la d’espai escènic, que va rebre Víctor Peralta gràcies al treball de Thauma, de La Mula (format per Magda Puig Torres i Andreu Martínez Cost). La companyia prepara un nou treball que estrenarà aquest Grec: Manual per éssers vius.
Una peça, molt més humil, Natural order of things, va mantenir el duel a Afanador gràcies a guanyar el Max a la coreografia, a càrrec de Guy Nader i Maria Campos. Nader, en un missatge llegit per una companya, advertia que el premi que “no és per a nosaltres si no per a tots els ballarins i col·laboradors. La dansa no és entreteniment sinó que forma esperit crític”. Maria Campos, premi a millor ballarina, (es disculpava no ser-hi perquè “estem en gira, que és un altre premi”) reclama més programació de dansa als teatres “molt necessari per a les companyies que seguim picant pedra”. També Alfonso Aguilar s’ha endut el premi a millor dansa, per la mateixa peça.
Ester Guntín ha guanyat l’autoria de revelació per Quiso negro, que va guanyar el Premi de Dansa de l’Institut del Teatre 2023. De fet, la coreògrafa agraia el suport del Grec, l’Institut del Teatre i el Mercat de les Flors la possibilitat de crear el seu primer treball de mig format.
Kamchatka
Kamchtaka s’ha doctorat amb els Max de carrer amb l’espectacle Fugit, estrenat el 2014 a Fira Tàrrega. “A l’exili que ha passat, passa i passarà, cal que no se li tanquin les vies d’escapament, que ha passat, passa, i no volem que passi més”, deien els components de la companyia, alhora que enviaven un record a una companya que, des d’Egipte, treballa per recuperar la pau a Gaza. De fet, molts dels artistes que van sortir a rebre el premi duien xapes amb la bandera Palestina i s’hi van adherir solidàriament.
El del públic, a Dagoll Dagom
El Max al públic (el que es dona a la companyia amb més atenció a taquilla) ha celebrat Dagoll Dagom a partir de l’espectacle L’alegria que passa. Anna Rosa Cisquella, celebrava que en la gala se sentissin totes les llengües, mostra la diversitat. Per a la membre del triumvirat de la companyia, aclaria que, per a ells, el públic sempre ha estat fonamental en els seus 50 anys de carrera, que acaben amb la darrera reposició de ‘Mar i Cel’, al Victòria. Agraeix que es reconegui el premi pel darrer musical de creació que van liderar Andreu Gallén, Marc Rosich, Ariadna Peya i David Pintó, amb un repartiment molt jove. Cisquella celebra que el públic hagi acceptat el musical en català i demana que es recolzin els musicals de creació del país: “Hi ha molt potencial i cal donar-li suport.”