Patrimoni

patrimoni

A subhasta dues talles romàniques d’origen pirinenc català

La sala La Suite de Barcelona subhastarà demà dimecres dues talles romàniques catalanes “dignes de pertànyer a un catàleg museístic”, sostenen els seus responsables, que estan de celebració: l’espai del carrer del Comte de Salvatierra, 8 compleix el vintè aniversari sent un dels referents del mercat en art medieval. A propòsit d’aquesta efemèride, han organitzat una subhasta amb una seixantena d’obres “especials”, dues de les quals són el tàndem escultòric que procedeix d’una mateixa col·lecció particular espanyola. D’aquest propietari, el nom del qual es manté ocult, La Suite en destaca que ara s’ha decidit a desprendre’s “d’algunes de les peces més significatives que ha anat atresorant durant dècades.”

Una és una Mare de Déu policromada que apareix publicada a Catalunya romànica, amb un estudi de Jaume Barrachina, el director del Museu de Peralada mort el 2020. Quan es va editar el volum, els experts desconeixien el parador d’aquesta obra i, de fet, només tenien constància de la seva existència per una imatge antiga de l’arxiu Mas. Geogràficament, Barrachina va situar-la al Pirineu occidental, probablement a l’entorn de la Vall de Boí, i la va datar a la segona meitat del segle XII o inicis del XIII. De peu, vestida amb túnica, vel i mantell, i les mans creuades, tot apunta que es tractaria d’una imatge que originalment formava part d’un calvari. El seu estudiós li va trobar forts paral·lelismes d’estil amb la Mare de Déu del calvari de Tragó de Noguera que conserva el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). Té un preu estimat d’entre 35.000 i 45.000 euros.

L’altra talla és un Crist en Majestat, dels voltants del 1175 i que també conserva la policromia original, que correspon a la part central de la màndorla d’un altar. La semblança amb la Maiestas Domini del frontal d’altar de Santa Maria de Taüll, que exposa el MNAC, és clara. Així ho va considerar Gerardo Boto, professor de la universitat de Girona, en l’estudi que va publicar a la Enciclopedia del románico español. Ambdues peces, raona Boto, “presenten cabell en el centre del front, barba i bigotis que sobresurt, túnica talar [...], capa que cobreix l’espatlla dreta i que cau fins al ventre pel cantó de l’espatlla esquerra [i] els mateixos plecs paral·lels i concèntrics en les cames, si bé amb una sobrecàrrega gràfica en el cas de la talla del MNAC”. Aquest historiador de l’art no dubta del seu origen pirinenc i a més l’acota en la diòcesi d’Urgell. Té un preu estimat d’entre 40.000 i 60.000 euros.

A la mateixa subhasta de demà La Suite també oferirà una Crucifixió del Mestre de Belmonte, amb un preu estimat d’entre 20.000 i 25.000 euros. Es tracta d’una peça descoberta pel professor de la universitat de Lleida Alberto Velasco, que d’aquesta manera incorpora una obra inèdita al catàleg del pintor, un dels més rellevants del segle XV en terres aragoneses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia