Cinema

Cinema / documental

Radiografia de Quino, el pare de Mafalda

Ningú no té la fórmula de l’èxit. Molts productors i directors de cinema firmen aquest axioma del món de la cultura. Es pot intentar, però, explicar a posteriori un fenomen. Ho fa el cineasta argentí Mariano Donoso (San Juan de la Frontera, 1974), que ha codirigit amb Federico Cardone el documental Quinografía , sobre l’humorista gràfic i creador de còmics Joaquín Salvador Lavado Quino. “Quina és la clau de l’èxit internacional i al llarg del temps de Mafalda?”, li preguntem. “És molt difícil de dir, perquè el magnetisme que genera és massa global –respon en una entrevista per a Zoom–. Tinc una idea que té a veure amb el poder, en com Quino veu i pot plasmar en la seva obra una ètica del poder i del no-poder. I crec que Mafalda és la part de la seva obra que té una sortida, una resposta. Si un mira les seves pàgines d’humor, veu una tragèdia una mica aclaparadora. En canvi, Mafalda té una sortida una mica més lluminosa.” Aquesta lluminositat té, per al cineasta, una explicació: “Mafalda són cinc o sis amics, nens petits, que tenen una cosa que el món d’avui no té: l’acceptació de la diferència. A Mafalda, aquests cinc o sis amiguets són tots molt diferents, i, tot i això, s’estimen, comparteixen el barri, els jocs, i en cap moment se’ls acut separar-se per aquesta diferència. Hi ha una unitat i una cosa lluminosa a Mafalda que arriba a tothom.”En aquest món infantil, diu Mariano Donoso, les diferències són acceptades: “Les idees que separen són naturals al món dels adults, però en aquest món preservat i de resistència dels nens, això no passa. I ells s’accepten diferents, i juguen, i es diverteixen, i comparteixen. Hi ha una dimensió política en això que és una ètica, n’estic segur, i és un gran descobriment de Quino. I em sembla que això és una cosa que contagia a tothom. A tots ens agradaria acceptar el que és diferent; no tolerar-lo, sinó acceptar-lo, i ser feliç i divertir-se i jugar. I, en canvi, passem els dies afirmant-nos en el que ens constitueix i separant-nos del que no ens constitueix o no ens fa gràcia.”

Arqueologia d’un arxiu

La pel·lícula desgrana la personalitat fascinant de Quino (1932-1920) a partir d’un arxiu que va descobrint un grup de personatges. Quinografía va afegint veus, imatges d’arxius i altres elements per anar descabdellant la personalitat de Quino, un creador fill d’immigrants (la mare era malaguenya) que va créixer a Mendoza, entre altres migrants, sobretot d’origen mediterrani. Un home que sempre manté una actitud crítica amb el poder i s’exilia quan arriba la dictadura militar argentina. “Quino torna a viure a Mendoza, després d’haver-ne marxat als 17 anys –explica el director–, hi torna ja de gran, quan tenia els ulls molt malalts i estava a punt de quedar-se cec. Després de tenir cases a tot arreu (havia viscut a París en la seva última etapa, a Madrid, a Milà, a Buenos Aires...), torna a Mendoza, una mica com diuen que fan els elefants, que van a morir on van néixer. I a través d’uns amics en comú amb la família, ens diuen: ‘Quino ve a viure a Mendoza, podríem fer-li una entrevista.’ Aleshores, nosaltres només vam anar a gravar una conversa, no a fer una pel·lícula. Vam guardar aquell material vuit anys guardat, i després vam emprendre la tasca de fer una pel·lícula.”

L’entrevista era tan fresca que “vam pensar que potser es podia articular amb el seu cercle íntim, les seves amistats, els seus familiars; això ja va transformar la pel·lícula en una cosa coral”. Entre els amics i admiradors que hi apareixen hi ha Joan Manuel Serrat, Milena Busquets, Jorge Valdano, l’humorista i periodista colombià Daniel Samper...

Mariano Donoso diu que ha fet “un documental molt simple, que mostrés que va néixer a Mendoza i va tenir moltes pàtries i moltes llars, que és on tenia les seves amistats i la seva vida íntima.”

Artesà o artista?
Quino no es considerava un artista. “Ell va viure amb aquesta idea i la va practicar –comenta el director–. És una ètica, perquè ell veia l’art separat de la societat, del món, i ell estava molt a prop, sempre al costat de la gent, observant. La seva inspiració venia sempre de la gent. Es considerava un treballador i li agradava, perquè treballava cada dia, es tancava hores i hores al seu escriptori a dibuixar, i li costava materialment que li sortissin els dibuixos, perquè en feia molts a llapis i, un cop estava conforme, els passava a tinta.Els responsables de la pel·lícula, però, el consideren un artista amb majúscules, per múltiples raons. “A la pel·lícula és bastant explícit, hi ha la comparació amb el Goya dels aiguaforts de les guerres napoleòniques, que denuncia aquella violència incomprensible, amb les seves pàgines d’humor, on també hi ha aquesta tragèdia. Hi ha una part de la sensibilitat de Quino que va ser un pensador del segle XX, que va poder portar a les seves pàgines d’humor una cosa que era present en la filosofia del segle XX, com el discurs del poder de Foucault. Hi ha els hospitals, la salut, la burocràcia, amb aquell poder impersonal que pot arrabassar l’home i despersonalitzar-lo. I crec que ell, que era molt culte i llegia molt i sabia de tot això, trasllada tot aquest pensament d’un segle a la seva obra. Crec que això és el que fan els grans artistes.”Un gran artista que, a més, estava compromès: “Quino sempre es posa al costat no només de l’oprimit, sinó al costat de la gent. El lloc del poderós i del poder sempre li sembla una cosa dolenta, que no comporta en cap moment la possibilitat d’una restitució. Espero que la pel·lícula hagi pogut transmetre una mica això. Ho agafem des de la infància, des d’una infantesa aquí a Mendoza, en una família immigrant espanyola que va escapar de la guerra. Mendoza és un desert avui, i a l’any 40, molt més. Arriben aquí i viuen al barri de Guaymallén, que era un barri popular d’immigrants. Hi ha una part de pertinença de Quino a aquest barri, que increïblement ell fa universal.” Per a Mariano Donoso, això fa posa Quino de part de l’oprimit, del trepitjat: “Qui té el poder de la burocràcia no està mai del costat del bé o de la vida. Era una mica nietzschià. Tot allò reactiu a la vida, el posava malament. I la burocràcia o el govern del poder el posaven malalt.”


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia