Art

Com transformar els creuers turístics en un espai creatiu

Jordi Puig, Àlex Nogué i Víctor Sunyol exposen al Museu de Tossa la vivència d’una expedició per la Costa Brava

L’estiu abans de la pandèmia, el 2019, el fotògraf Jordi Puig, el poeta Víctor Sunyol i l’artista Àlex Nogué van embar­car-se a la platja de Cadaqués en un vai­xell turístic que feia la ruta per les cales del Cap de Creus. Durant cinc dies, sense saber-ne encara el propòsit, van enca­de­nar uns quants viat­ges més en aquests cre­uers fami­li­ars per res­se­guir tota la Costa Brava fins a Bla­nes, bar­re­jant-se amb els turis­tes de xan­cleta, bai­xant a la platja, pas­se­jant pels pobles que tro­ba­ven a cada escala i fent nit als hotels. Pot­ser hi havia la vaga idea d’asse­nya­lar un món super­fi­cial i adot­ze­nat, en què el viatge con­sis­teix a des­plaçar-se en cer­cles per llocs que s’emmi­ra­llen en la seva sem­blança, però al final de la tra­ves­sia la impressió que tenien era tota una altra.

“No deixa de ser un mètode de tre­ball, obrir-se al món, als esde­ve­ni­ments, a l’entorn, com a mètode”, rao­nen en el pròleg de l’expo­sició No Exit, que inau­gu­ren avui (20.30 h) al Museu de Tossa amb les obres que van néixer d’aque­lla experiència. Quan al cap de menys d’un any va arri­bar el dràstic con­fi­na­ment per la pandèmia, aquells cre­uers de platja, amb tot el seu bro­git humà, eren enyo­rats com un paradís per­dut on tots els pas­sat­gers, si més no, rema­ven en la mateixa direcció. “Des­plaçar l’estímul cre­a­tiu cap a llocs des­co­ne­guts i pot­ser igno­rats o fins i tot menys­tin­guts fins aquell moment no deixa de ser un repte, un escull, però jus­ta­ment per això també i sobre­tot és un al·lici­ent”, con­ti­nuen argu­men­tant els tres artis­tes, que han aca­bat con­ver­tint el seu turisme de cre­uer en una opor­tu­ni­tat per a la cre­ació al mateix temps que des­mi­ti­fi­quen l’artista com a geni de reco­lli­ments soli­ta­ris.

Apli­cant-se cada un al seu llen­guatge expres­siu, han trans­for­mat les sales del museu en una ins­tal·lació visual i sonora a través d’una seqüència d’imat­ges, que reme­ten a la line­a­li­tat del viatge, en què es con­fron­ten les foto­gra­fies de Jordi Puig, els poe­mes i les trans­crip­ci­ons sono­res de Víctor Sunyol, i els colla­ges sobre foto­gra­fia d’Àlex Nogué. Oberta fins al 23 d’octu­bre, l’expo­sició s’acom­pa­nya d’una publi­cació edi­tada per Úrsula Lli­bres, amb un text intro­duc­tori de la crítica d’art Glòria Bosch.

Un museu que aspira a renéixer

L’exposició ‘No Exit’ coincideix amb els tràmits que ha iniciat l’Ajuntament de Tossa perquè el museu municipal torni a ingressar a la xarxa de museus de Girona, de la qual va ser expulsat l’any 2016 quan una inspecció del Departament de Cultura va detectar incompliments greus de la normativa en aquest tipus d’equipaments. Rebaixat a la categoria de “col·lecció” i sense dret, per tant, a subvencions públiques, el museu d’art contemporani més antic de l’Estat, creat el 1935, està afrontant les reformes necessàries per recuperar el seu estatus, que inclouen la instal·lació d’un ascensor adaptat, la millora de l’accessibilitat i la reparació de les cobertes, mitgeres i façanes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia