Arts escèniques

ÒPERA

Ollé aixeca l’òpera de Xostakóvitx com a ‘thriller’ per empoderar la dona

El compositor rus va escriure ‘Lady Macbeth de Mtsensk’ per reivindicar el paper de la dona a la Rússia comunista

Stalin va tallar de soca-rel la seva saga operística, amb un article al ‘Pravda’

Àlex Ollé, artista resi­dent del Liceu, estrena la seva pri­mera pro­ducció amb l’òpera maleïda de Dmi­tri Xos­takóvitx. El com­po­si­tor rus, de ben jove, va estre­nar Lady Mac­beth de Mtsensk com a himne per al nou règim soviètic: havia de ser el pri­mer títol que mostrés el paper eman­ci­pa­dor de la dona a Rússia. Tot i que va rebre mol­tes feli­ci­ta­ci­ons pel debut, la pro­ducció (i la resta del pro­jecte) es va atu­rar en sec quan un edi­to­rial del Pravda (el diari ofi­cial comu­nista) blas­mava el títol per anti­re­vo­lu­ci­o­nari. La lle­genda diu que va ser el mateix Sta­lin que va escriure l’arti­cle, després de veure la funció. El com­po­si­tor, al qual s’havia pla­ne­jat el seu assas­si­nat, va haver de sobre­viure com­po­nent sim­fo­nies. L’òpera, que es va poder veure fugaçment el 2002 (9 fun­ci­ons) en una pro­ducció de gira al Liceu, s’estrena dime­cres vinent i pre­veu 8 fun­ci­ons més, fins al 7 d’octu­bre (ara, amb pro­ducció pròpia).

Per a Àlex Ollé, aquesta par­ti­tura té un clau de thri­ller en què cada per­so­natge té el seu to musi­cal que l’iden­ti­fica i manté fidel la intenció del músic: Que el públic empa­titzés amb la pro­ta­go­nista, Kate­rina, tot i haver assas­si­nat el seu entorn per acon­se­guir treure’s de sobre el jou mas­clista. Per Ollé, l’òpera fa un retrat d’una soci­e­tat del 1934 que, avui, encara no ha can­viat prou.

Si hi ha una par­ti­cu­la­ri­tat afe­gida a la pro­posta escènica és que els intèrprets cir­cu­len durant les tres hores llar­gues del mun­tatge sobre un llit d’aigua. Vol ser la metàfora que evi­denciï la depressió en què viu una dona que, contínua­ment se sent traïda. De fet, Kate­rina canta al dar­rer acte: “L’aigua del llac és com­ple­ta­ment negra. Negra com la meva consciència. I quan el vent xiula al bosc, el llac fa ona­des, grans ona­des de por.” Ollé ha adver­tit que l’aigua, que s’uti­lit­zarà un cop trac­tada (uns 20.000 litres) els reti­ra­ran de l’aigua freàtica que periòdica­ment emer­geix dels soter­ra­nis del tea­tre. Aquest sis­tema ser­virà també per a una futura pro­ducció la tem­po­rada vinent, ja ha adver­tit el direc­tor con­vi­dat.

Els dos can­tants pre­sents a la roda de premsa d’aquest matí, Sara Jaku­biak (Kate­rina) i Pavel Cer­noch (Ser­guei) cele­bren una posada en escena valenta i molt cohe­rent. Per a Cer­noch, fa de Ser­guei per ter­cer cop, cele­bra que s’hagin incor­po­rat els punts de vista dels artis­tes al per­so­natge. Pons admet que els estu­dia “quan estan dis­trets” abans de la rèplica cor­res­po­nent. Incor­po­rar la seva mirada per­met que tot­hom e senti més còmode. Sara Jaku­biak debuta en el rol de Kate­rina.

El Gran Tea­tre del Liceu torna a estar de cele­bració, perquè engany faran 25 anys de la reo­ber­tura del tea­tre a les Ram­bles. Va ser un moment cru­cial en el fet que tots els sec­tors polítics i soci­als, insis­teix el direc­tor gene­ral Valentí Ovi­edo, es van posar d’acord en què calia recu­pe­rar el Liceu després de l’incendi. Es va fer, a més amb una mirada molt més àmplia, que incor­porés a tot el públic i que obrís la porta al món audi­o­vi­sual. Avui la pro­gra­mació esco­lar, la de l’Under35 (adreçada als joves, que enguany està pro­gra­mada pel 7 d’octu­bre), les òperes comu­nitàries i el seg­ment audi­o­vi­sual són refe­rents inter­na­ci­o­nals.

La ira de Stalin

Per què Stalin va veure l’òpera com a contrarevolucionària? Podria ser per l’escena en què apareix una policia corrupta o quan el sacerdot de l’escena apareix contínuament embriagat. Tampoc està clar que el comunisme volgués una dona alliberada, fins al punt de ser una assassina en sèrie, admet el director musical Josep Pons. Per a l’escenògraf Alfons Flores, el dilema comunista no és que la dona agredís a altres persones, sinó que ho fes com una decisió individual; no s’hagués malvist si els treballadors d’una fàbrica linxaven el capatàs, afegeix.

Josep Maria Flotats, el 2008, va estrenar una producció, titulada ’Stalin’ al Tívoli on el dictador provava de justificar les seves atrocitats per a la protecció del seu règim, un mirall, de fet, al que ell va veure d’anticomunista a la partitura de Dmitri Xostakóvitx. Per a Josep Pons, tallar aquesta carrera del compositor d’òpera va ser una de les terribles conseqüències culturals de l’estalinisme. Si amb menys de 30 anys, havia estat capaç de fer una peça renovadora, què no hagués fet en els altres 40 de vida?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia