Arquitectura

ARQUITECTURA

De com Jujol va crear una de les seves obres mestres

L’endemà que els veïns del petit poble de Vis­ta­be­lla, al Tar­ra­gonès, encar­re­gues­sin a l’arqui­tecte moder­nista Josep Maria Jujol (1879-1949) la cons­trucció d’una església per a la seva parròquia, l’any 1917, l’arqui­tecte va aga­far uns fil­fer­ros, els va doble­gar i els va anar ense­nyant a la gent del poble per mos­trar-los com seria el futur tem­ple. “No van enten­dre res, quan van veure aquells fil­fer­ros en forma de catenària; «On és l’església?, i on serà el cam­pa­nar?», pre­gun­ta­ven”, segons recorda l’arqui­tecte Roger Mira­lles. Però Jujol va aca­bar cons­truint una església sin­gu­lar, de planta qua­drada i amb una volta de cre­ue­ria com­posta per arcs en forma de paràbola. Les obres les va aca­bar el 1923 i ara, poc més d’un segle després, al mateix tem­ple s’hi expo­sen els plànols, dibui­xos, maque­tes i altres ele­ments mòbils cre­ats pel mes­tre que expli­quen el procés de cre­ació de la que avui dia és una de les seves obres mes­tres.

La mos­tra, una ini­ci­a­tiva de l’Ajun­ta­ment de la Secuita (muni­cipi al qual per­tany Vis­ta­be­lla), és comis­sa­ri­ada pel mateix Roger Mira­lles, direc­tor de l’Escola Tècnica Supe­rior d’Arqui­tec­tura de la Uni­ver­si­tat Rovira i Vir­gili (URV). “La idea fona­men­tal de l’expo­sició és com expli­quem l’església del Sagrat Cor de Vis­ta­be­lla al segle XXI. Que l’espec­ta­dor pugui enten­dre com es va cons­truir i quin és el procés cre­a­tiu de Jujol”, explica Mira­lles. La mos­tra estarà oberta fins al 15 de desem­bre, i poste­ri­or­ment ini­ciarà una iti­nerància en altres ciu­tats, com ara Sant Sebastià i Toledo.

Sobre una taula de grans dimen­si­ons situ­ada a l’inte­rior del tem­ple es poden veure els dibui­xos de Jujol, “apunts d’obra que li ser­vien per explo­rar la cons­trucció i pen­sar com seria l’edi­fici”. També hi ha alguns ele­ments mòbils, com ara la creu de l’altar de l’any 1925 i cane­lo­bres, a més de les maque­tes. Un dels ele­ments des­ta­cats són les lli­bre­tes d’obra: “Sabem que Jujol venia a Vis­ta­be­lla més o menys dos dies per set­mana; venia el diven­dres i es que­dava fins dis­sabte. Aquests dies anava fent dibui­xos en els quals es poden veure tots els pro­ble­mes que ana­ven sor­gint, els ele­ments a mig fer..., és una mena de bitàcola”, diu el comis­sari. Altres peces dis­se­nya­des per Jujol també s’expo­sen dis­se­mi­na­des per l’església, com ara el pas de Set­mana Santa i l’escut de Pius XI.

El mate­rial expo­sat prové de l’Arxiu de Jujol dels Palla­re­sos, que actu­al­ment forma part de tot el fons de l’arqui­tecte que es con­serva ínte­gra­ment a la seu tar­ra­go­nina del Col·legi d’Arqui­tec­tes Cata­lu­nya (Coac), dipo­si­tari del lle­gat. Hi ha hagut algu­nes sor­pre­ses: “Hem tro­bat alguns dibui­xos que esta­ven solts, que no se sabia que eren de Vis­ta­be­lla i quan s’havien fet publi­ca­ci­ons no s’havien refe­ren­ciat.” Ara s’expo­sen en aquest mun­tatge. La recerca l’ha dut a terme Mira­lles en col·labo­ració amb Ignasi Pagès, doc­to­rand de la URV, que du a terme la cata­lo­gació del fons, gràcies a un acord entre el Coac i la Uni­ver­si­tat. Per Mira­lles, aquest fons encara amaga molts tre­sors: “Han apa­re­gut tot de pro­jec­tes que són des­co­ne­guts, i que són mera­ve­llo­sos.”

Les foto­gra­fies també són impor­tants en l’expo­sició. Gràcies a la recerca feta, es mos­tren imat­ges inèdites de l’època, del procés de cons­trucció, fetes pel mossèn Joan Llo­bet Monfà. Aquest capellà el van matar l’any 1936, durant la Guerra Civil. I ara les imat­ges, que sumen gai­rebé uns 300 nega­tius de vidre, les con­ser­ven els hereus. Una de des­ta­cada és la que mos­tra la bas­tida, feta a base de tau­lons lli­gats als arcs, i en la qual es veuen els tre­ba­lla­dors. Obrers que no eren pro­fes­si­o­nals. “En la cons­trucció hi va tre­ba­llar tot el poble”, recorda Mira­lles.

I per donar “una mirada actual” a l’obra, s’han encar­re­gat imat­ges al reco­ne­gut fotògraf holandès Iwan Baan, unes ins­tantànies fetes aquest any i que s’expo­sen a l’exte­rior de l’església, al vol­tant del recinte, i en altres loca­lit­za­ci­ons del poble per inten­tar que el visi­tant enten­gui com Jujol cons­truïa un edi­fici tenint en compte el pai­satge i el ter­ri­tori que l’envol­tava. El tem­ple es veu com un exem­ple d’eco­lo­gia apli­cada a la cons­trucció, perquè Jujol va emprar mate­rial que tenia al seu entorn. “Aga­fava les pedres que hi ha al camp i les feia ser­vir per aixe­car l’església”, resu­meix Roger Mira­lles. Pel comis­sari cal des­ta­car la importància d’aquest arqui­tecte en soli­tari, al marge de Gaudí, amb qui va col·labo­rar: “Gaudí es va apro­fi­tar de la cre­a­ti­vi­tat de Jujol per fer mol­tes obres. Jo sem­pre dic que hi ha Gaudí, hi ha Jujol-Gaudí i després hi ha Jujol. Són com tres arqui­tec­tes dife­rents. I cal rei­vin­di­car Jujol per si sol.”

Absis cre­mat

Un fet fatal va afec­tar l’església de Vis­ta­be­lla. Les pin­tu­res de l’absis van ser des­truïdes durant la Guerra Civil, quan hi van calar foc i les van mal­me­tre. Un cop aca­bat el con­flicte, van dema­nar a Jujol de res­tau­rar-les, però ell, que creia que el pas del temps i el des­gast no res­ta­ven l’obra, sinó que eren un valor afe­git, s’hi va negar. “Li agra­dava que el temps inter­vingués en l’obra, i va dir una frase mítica: que el que van pro­vo­car en dues hores no ho hau­rien fet 50 anys d’enve­lli­ment”, explica Mira­lles. Però un ric del poble va emblan­qui­nar l’altar major perquè s’hi havia de casar la seva filla, un fet que va enra­biar el mes­tre. Final­ment, la filla de Jujol, Tecla, va repin­tar les pin­tu­res ori­gi­nals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia