Sense cultura

DE. CARA. A. LA. GALERIA

maria palau

Una llar per a l'art

Michael Dunev no entén l'art com una possessió sinó com una experiència ‘slow' per compartir

Hi ha una diferència impor­tant entre gale­ris­tes: els que trac­ten els col·lec­ci­o­nis­tes i els artis­tes com els seus cli­ents i, per la mateixa raó, l'art com la seva mer­ca­de­ria; i els que no tenen cli­ents, tenen amics que, casu­a­li­tats de la vida, són artis­tes i col·lec­ci­o­nis­tes, una part d'ells matei­xos, i és per això que ente­nen l'art no com una pos­sessió sinó com una experiència per com­par­tir. La gran diferència és que aquests gale­ris­tes viuen l'art amb natu­ra­li­tat. Hi ha un abisme entre els que tre­ba­llen per a l'art i els que maqui­nen perquè l'art tre­ba­lli per a ells. Molts gale­ris­tes podrien ser i fer qual­se­vol altra cosa (segu­ra­ment l'art els ho ben agrai­ria), però n'hi ha que no, n'hi ha que fan que el sen­tit de la seva vida pivoti dia i nit al vol­tant de l'art.

Mic­hael Dunev per­tany a aquesta mino­ritària estirp de gale­ris­tes. La seva gale­ria del car­rer Major de Tor­ro­e­lla de Montgrí, pro­ba­ble­ment una de les més pre­ci­o­ses del país, ama­rada de la història d'una casa res­tau­rada del segle XVII on havia resi­dit la família Ber­nat Metge, és una llar, o més i tot un refugi, per a l'art i per a tota ànima com­pro­mesa amb el món de l'art. A Dunev li agrada rebre bé la gent en el seu espai. Rebre-la bé i fer-la sen­tir en un lloc espe­cial on l'explo­ració de la cre­ació artística pot ser tan sols una bona excusa per par­lar i pas­sar una estona agra­da­ble. Dunev és un gran con­ver­sa­dor de coses que tenen a veure amb l'art o que sem­bla que no hi tenen res a veure. Fas­cina sen­tir-lo evo­car i invo­car el seu peri­ple, que va començar a Madrid, on va néixer el 1952, i va con­ti­nuar a l'Amèrica Lla­tina en uns anys setanta de molta empenta i lluita con­tra algu­nes for­ces del mal per des­ple­gar la seva pròpia car­rera artística, uns pro­jec­tes en forma de foto­gra­fia i cinema que li van com­por­tar entu­si­asme i frus­tració a parts iguals.

Després, un amic li va des­per­tar la curi­o­si­tat pel gale­risme, i el 1982 inau­gu­rava la seva pròpia gale­ria a San Fran­cisco, Califòrnia, fins que a finals dels noranta va des­co­brir l'Empordà, es va ena­mo­rar boja­ment d'aquesta terra, i va començar una nova etapa tot tras­lla­dant-hi tot el seu món. Dunev va obrir la seva gale­ria en una època en què l'Empordà era el Con­sell de Cent dels estius. Ja fa uns anys que aque­lla feli­ci­tat, pot­ser arti­fi­ci­osa, es va inter­rom­pre, i ell és dels pocs que seguei­xen al peu del canó, des­a­fi­ant uns temps poc ama­bles per a un mate­rial tan sen­si­ble com el de l'art. Tan sen­si­ble i tan rebel quan és trac­tat amb les lògiques estres­sants de la fast cul­tura, d'accés pro­hi­bit a la seva gale­ria.

Art propi
Entregat en cos i ànima al galerisme, Michael Dunev havia deixat la seva pròpia obra fotogràfica en un segon pla, fins que l'any passat la va poder exposar –no ho feia des del 1978– al museu d'Albarracín i a la galeria Kowasa de Barcelona.

“L'art és medicina per a l'ànima”

Miró o Picasso? Depèn de l'època. Em quedo amb un Miró de 1925-1935.

Un segle de la història de l'art? El XX.

Un poeta? Neruda.

Un músic? Bach.

La seva obra d'art més estimada?

Un dels nenúfars de Monet, el ‘Perro semihundido' de Goya, un Derain ‘fauve', la Madonna del Maestro della Madonna de Perugia...

Una obra que mai no es vendria? Considero que les obres són amigues i només passen temporades en la meva vida. Potser alguna peça precolombina...

Una ciutat que representa l'art? Nova York.

L'art s'ha de subvencionar? Sí, l'estímul del mercat no és suficient.

Per què la gent hauria de comprar art? Raons de salut mental. L'art és medicina per a l'ànima.

Com seria el món sense l'art?
Trist.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.