Economia

ECONOMIA/POLÍTICA

Junts negocia que els vehicles estrangers paguin per l’ús d’autopistes amb una vinyeta digital

Vol que un 20% dels ingressos es destinin al territori afectat

Junts vol pactar amb el PSOE un sistema de pagament amb vinyeta digital per als vehicles estrangers que circulen per vies d’alta capacitat i que un 20% dels ingressos es destinin al territori afectat, segons ha proposat en la negociació del projecte de Llei de Mobilitat Sostenible que ha començat aquesta setmana al Congrés.

Tot i que el govern central ha assegurat que els espanyols no pagaran peatges per l’ús d’autovies en aquesta legislatura, Junts creu que aquesta llei hauria de contenir algun avanç en el compliment de les directives europees sobre tarificació per l’ús de les infraestructures viàries.

Per això, han plantejat incloure al text una disposició addicional perquè “mentre no s’acorda un sistema de cofinançament de les carreteres d’altes prestacions d’acord amb el principi europeu de pagament per ús, a l’espera del consens social i polític, s’introdueixi un pagament per ús per vinyeta digital per a vehicles estrangers que transiten per les infraestructures viàries d’alta capacitat”.

En la seva esmena, a què ha tingut accés EFE, Junts demana que els ingressos que es generin es distribueixin segons la titularitat de la via, de manera que es destini un 20 % del total al territori afectat, en concepte d’emissions de gasos contaminants i afectació al trànsit dels seus habitants.

Així ho ha plantejat en la ponència del projecte de Llei de Mobilitat Sostenible, que ha començat a discutir aquesta setmana les 750 esmenes registrades pels diferents grups parlamentaris.

L’esmena de Junts recull que “aquest peatge serà proporcional, en consideració de les emissions emeses i el tipus de vehicle, tenint els vehicles elèctrics una bonificació del 20 %”.

Vinyeta versus peatge

El model de pagament per vinyeta, que és el que històricament han defensat anteriors executius de la Generalitat, consisteix en una tarifa plana per temps d’ús –diària, setmanal, mensual o anual– i s’aplica en països com Bulgària, República Txeca, Hongria, Romania, Eslovàquia, Eslovènia, Suïssa i Àustria.

La patronal de les concessionàries (Seopan), que fa anys que treballa per l’articulació d’un mecanisme de pagament per ús a la xarxa de carreteres estatals, no és partidària d’aquest sistema, que considera “ineficaç” si del que es tracta és de gravar la circulació i que pagui el que contamina i el que utilitzi el vehicle.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia