Economia

L’AP-7 tindrà un 15% més de trànsit quan s’aixequin peatges

La Cambra de Comerç i la Diputació no volen que l’acabament de la concessió serveixi d’excusa perquè es paralitzin els projectes pendents de l’N-II

Reclamen també cinc noves sortides per al tram gironí de l’autopista

649 establiments depenen de forma directa o indirecta de l’autopista

Un estudi de la Cam­bra de Comerç de Girona i la Dipu­tació pre­veu un incre­ment de trànsit del 15% en el tram gironí de l’AP-7 (des de la Jon­quera fins a Maçanet de la Selva) quan s’aixe­quin peat­ges, l’1 de setem­bre. Aquest per­cen­tatge, però, és infe­rior al d’altres llocs de l’Estat on ja s’han aixe­cat bar­re­res –com ara l’AP-7 entre València i Ala­cant, en què l’incre­ment ha estat del 40,3%, o l’AP-1 entre Bur­gos i Armiñón, amb un aug­ment del 31,2%– perquè “part dels efec­tes d’aquest canvi de flu­xos ja s’han produït”. D’entrada, segons explica un dels autors de l’estudi, Pere Macias, per la cir­cum­val·lació gratuïta de Girona, on l’AP-7 té qua­tre car­rils, però també per les res­tric­ci­ons del pas de cami­ons per l’N-II i l’obli­gació que tenen de des­viar-se per l’auto­pista. Macias creu que l’aug­ment del trànsit no serà homo­geni “sinó molt desi­gual”, i que anirà en funció dels trams ja que es notarà sobre­tot allà on l’N-II no trans­corre des­do­blada en paral·lel a l’auto­pista.

L’informe, que té el suport de la patro­nal FOEG i Ase­trans, ana­litza també com can­viarà la mobi­li­tat al ter­ri­tori. I per millo­rar-la, fa dife­rents pro­pos­tes que inclo­uen dema­nar la cre­ació de cinc noves sor­ti­des a l’AP-7 (entre altres, una a Cap­many i una altra a Figue­res oest, que entron­qui amb Vila­fant). “A Bar­ce­lona, de mit­jana, l’auto­pista té una sor­tida cada 5,4 quilòmetres, i a les comar­ques giro­ni­nes, en canvi, aquesta distància aug­menta fins als 7 quilòmetres”, con­creta Fran­cesc Ven­tura, un altre dels autors de l’estudi. Però, a més de crear més sor­ti­des, el tre­ball plan­teja que es millo­rin els enllaços que ja exis­tei­xen i que se’n com­ple­tin d’altres, perquè n’hi ha que tenen “deficiències nota­bles”, com per exem­ple la sor­tida 1 de la Jon­quera, que està incom­pleta, o la de Girona sud a Salt, que l’estudi reclama replan­te­jar.

No s’ha d’obli­dar l’N-II

La Dipu­tació i la Cam­bra de Comerç, però també la FOEG i Ase­trans, apro­fi­ten per fer un crit d’alerta i recla­men a l’Estat espa­nyol que l’alli­be­ra­ment dels peat­ges no ser­veixi en cap cas “d’excusa” per obli­dar l’N-II i para­lit­zar els pro­jec­tes que hi ha pen­dents. Segons diuen, el cor­re­dor viari a l’àmbit de Girona només pot fun­ci­o­nar cor­rec­ta­ment amb dues vies de gran capa­ci­tat. Per això, el pre­si­dent de l’àrea d’orde­nació del ter­ri­tori de la Cam­bra, i també d’Ase­trans, Àlex Gila­bert, reclama que l’N-II s’adapti “en funció de les neces­si­tats de cada tram”. Per Gila­bert els pres­su­pos­tos esta­tals per a l’any vinent han d’incloure més par­ti­des per a l’N-II. Subrat­lla, per exem­ple, que cal des­do­blar la ronda de Figue­res, perquè ja està “col·lap­sada” i l’alli­be­ra­ment dels peat­ges incre­men­tarà la pro­blemàtica. A més, com a pre­si­dent d’Ase­trans, comenta que un cop l’AP-7 sigui gratuïta caldrà refor­mu­lar les res­tric­ci­ons al pas de cami­ons per l’N-II.

Empre­ses d’influència

L’estudi comp­ta­bi­litza 649 esta­bli­ments (cafès i bars, res­tau­rants, ser­veis als trans­por­tis­tes i comerços) que estan situ­ats en l’àmbit d’accés directe al cor­re­dor o a la seva zona d’influència. A la Jon­quera (138), Sils (105), Riu­de­llots de la Selva (96), Cal­des de Mala­ve­lla (85) i For­nells de la Selva (73) és on n’hi ha més. És per això que es reco­mana ser “espe­ci­al­ment curo­sos amb l’impacte que el nou model de mobi­li­tat tindrà sobre aquest tei­xit pro­duc­tiu, els seus tre­ba­lla­dors i cli­ents”.

Mobi­li­tat sos­te­ni­ble

El tre­ball ana­litza solu­ci­ons per impul­sar la mobi­li­tat sos­te­ni­ble davant l’incre­ment del trànsit que supo­sarà la fi dels peat­ges. Pro­posa impul­sar el trans­port de mer­ca­de­ries per fer­ro­car­ril, ins­tal·lar pla­ques solars als espais lliu­res de l’auto­pista i elec­tro­li­ne­res o crear un iti­ne­rari per a bici­cle­tes al llarg del cor­re­dor de l’AP-7. També demana estu­diar la via­bi­li­tat de crear un ser­vei d’autobús ràpid que tin­gui para­des a les dife­rents àrees de ser­vei de l’auto­pista i que des d’aquí hi hagi punts de con­nexió amb altres línies de trans­port públic (regi­o­nals o inter­na­ci­o­nals).

I pel que fa als ser­veis als trans­por­tis­tes, es pro­posa poten­ciar l’acces­si­bi­li­tat a tres àrees logísti­ques que con­si­dera “estratègiques” (la Jon­quera sud, Figue­res-Llers i l’entorn de l’aero­port de Girona). La Dipu­tació i la Cam­bra també diuen que caldrà revi­sar pla­ne­ja­ments urbanístics vigents per adap­tar-los a les noves neces­si­tats del ter­ri­tori.

“No volem pagar només nosaltres”

El compromís del govern espanyol amb la UE de desenvolupar un sistema de pagament per l’ús de la xarxa viària d’alta capacitat podria implicar tornar a pagar per fer servir l’autopista. Però avui dia encara ningú sap com es traduirà aquest compromís. Podria adoptar diferents fórmules, des d’una vinyeta fins a un nou impost o un cobrament per vies concretes. I és aquí on empresaris, la Cambra i la Diputació alerten que en cap cas hauria de suposar que les comarques gironines “tornin a quedar perjudicades” i que sigui un dels pocs territoris on s’apliqui el pagament. “S’hauria d’aplicar un model que fos homogeni i que no discriminés per tipus de via ni per territori com ha passat fins ara”, va afirmar ahir el president de la Cambra, Jaume Fàbrega.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia