Economia

Ni compreses ni tampons ni copes

Cocoro és la firma pionera a Europa de calcetes absorbents per a la menstruació, el fluix vaginal i les pèrdues d’orina

El teixit tècnic permet 60 rentades a 30 graus de temperatura

Van crear i ges­ti­o­nar, en for­mat coo­pe­ra­tiva, el pri­mer por­tal d’higi­ene íntima. “Va ser en aque­lla etapa, quan pro­mo­cionàvem molt la copa mens­trual, que ens vam ado­nar que la majo­ria de dones feien ser­vir pro­duc­tes externs per als dies de mens­tru­ació, bàsica­ment com­pre­ses i sal­vas­lips, i no els aca­bava d’agra­dar, a més de ser fatals per al medi ambi­ent. Aquesta insa­tis­facció ens va por­tar a la idea de crear un pro­ducte extern per als dies de regla que fos còmode, reu­ti­lit­za­ble i sos­te­ni­ble. Així va nàixer Cocoro”, explica Clara Guasch, co-CEO i una de les qua­tre fun­da­do­res de la firma, jun­ta­ment amb Eva Polio, Cris­tina Tor­res i Laida Memba.

Un test de pro­ducte durant tres mesos els va per­me­tre ajus­tar els pro­to­tips i la com­bi­nació de tei­xits més efec­tiva i salu­da­ble. Abans de fina­lit­zar el 2016, any en què va néixer, la firma va entrar en la seva pri­mera cam­pa­nya de micro­me­ce­natge, que va per­me­tre finançar la pro­ducció de les pri­me­res cal­ce­tes mens­tru­als d’Europa.

“Volíem acon­se­guir 21.560 euros i vam fina­lit­zar la cam­pa­nya amb 170.324 euros. És a dir, en lloc de les 1.000 uni­tats que prevèiem pro­duir, en vam fer 9.000. Això ens va obli­gar a can­viar la logística i els tallers de pro­ducció”, explica Guasch. Cocoro es con­ver­tia en marca pio­nera a Europa i ter­cera pel que fa a cal­ce­tes absor­bents per a la mens­tru­ació, el fluix vagi­nal i les peti­tes pèrdues d’orina, després d’una com­pa­nyia nord-ame­ri­cana i una altra d’aus­tra­li­ana.

El dis­seny es fa a Bar­ce­lona, el 90% dels mate­ri­als que s’uti­lit­zen en la pro­ducció són locals, així com els dis­tribuïdors i proveïdors, i la con­fecció es fa en tallers del Maresme i el Bar­ce­lonès. Aquesta estruc­tura de pro­xi­mi­tat res­pon als valors de la firma: sen­si­bi­li­tat medi­am­bi­en­tal, sos­te­ni­bi­li­tat i foment de l’eco­no­mia local.

Només un any després de la seva cre­ació, Cocoro ja dis­po­sava de botiga en línia i el 2018 va ini­ciar una tímida inter­na­ci­o­na­lit­zació, molt més activa a par­tir del 2019.

Inter­na­ci­o­nals.

A hores d’ara, Cocoro és pre­sent a l’Estat espa­nyol, Suïssa, Por­tu­gal, Àustria i la Gran Bre­ta­nya, amb boti­gues físiques que incor­po­ren els seus pro­duc­tes, com les britàniques Coco-Boo i Spark Etail Group; i en for­mat venda en línia, està pre­sent a França i a Itàlia. Enguany, amb el suport d’ACCIÓ, la firma es diri­geix cap al mer­cat d’Ale­ma­nya, on ja fa temps que col·labora amb la marca Mylily, per a la qual dis­se­nya i pro­du­eix diver­sos models. “Tot i això, el nos­tre mer­cat més potent és a Cata­lu­nya”, diu Guasch.

Les cal­ces de Cocoro com­bi­nen diver­sos tipus de tei­xits tècnics que fan que el líquid s’eva­pori amb el mateix calor cor­po­ral. Es tracta d’un tei­xit absor­bent, hidròfug, anti­bac­terià i trans­pi­ra­ble que es troba situat entre la roba de cotó de la part interna i el tei­xit extern, i no suposa més gruix que una calça nor­mal.

Les cal­ces es poden ren­tar a mà o a màquina, però s’ha d’evi­tar la uti­lit­zació de sua­vit­zant i d’asse­ca­dora. Si s’usen durant la mens­tru­ació i es fa un man­te­ni­ment cor­recte, les cal­ce­tes tenen al vol­tant de dos anys de vida útil, ja que el tei­xit tècnic per­met 60 ren­ta­des a 30 graus de tem­pe­ra­tura. Pas­sat aquest temps, es poden seguir uti­lit­zant com a roba inte­rior nor­mal.

Cocoro dis­posa de sis col·lec­ci­ons amb sis estils dife­rents –des del model clàssic al tanga–, vuit talles de la majo­ria de models i dife­rents graus d’absorció. El color bàsic és el negre, que han acom­pa­nyat de tocs de color en algu­nes col·lec­ci­ons. “Aquest estiu hem tret un boxer, pen­sant també en els nois trans que mens­truen”, explica Guasch, que asse­gura: “Estem tre­ba­llant mirant enda­vant”, i anun­cia que una nova col·lecció arri­barà amb el 2022. Ja han comp­ta­bi­lit­zat més de 130.000 cal­ce­tes venu­des i el 2020 la fac­tu­ració va doblar la de l’any ante­rior.

COCORO

Facturació
800.000 €
Treballadors
17
Any de fundació
2016
Dues arquitectes, una filòloga i una dissenyadora gràfica van aconseguir situar les col·leccions de Cocoro a la 080 Barcelona Fashion, al costat de reconegudes firmes com Lola Casademunt, Eiko Ai, Custo Barcelona i Txell Miras. El certamen es va celebrar la setmana del 25 d’octubre en format digital, a l’Espai XC d’Esplugues de Llobregat.

D’Amnistia Internacional a Oysho

Després que les vendes nacionals se situessin al 66% de la producció, Cocoro ha fet enguany el salt al mercat britànic. Opera des d’una planta logística local, que permet una gestió eficaç i de proximitat. Al Regne Unit, la botiga en línia d’Amnistia Internacional ha incorporat dues de les col·leccions més icòniques de la firma, perquè han valorat la seva implicació “en temes de sostenibilitat i medi ambient”, explica Guasch.

D’altra banda, Cocoro ha fet una col·lecció exclusiva de calces absorbents per a Oysho, la marca de la firma Inditex que aposta per la sostenibilitat. Des del juny passat es pot trobar a la botiga en línia d’Oysho per a tot Europa. “És un gran pas per visibilitzar la importància de normalitzar la regla i popularitzar el canvi de mentalitat”, afirma Guasch. Per a Oysho, han dissenyat i produït tres formats de calceta: clàssica i tanga, per a una absorció moderada, i hipster, per als dies de més fluix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia