Opinió

Tribuna

Codis ètics

“En l'aplicació dels codis, el pitjor conflicte és la manca de conflictes, perquè aquest és el millor indicador de la inefectivitat del codi

La Fede­ració de Muni­ci­pis de Cata­lu­nya (FMC) va orga­nit­zar el mes de febrer una jor­nada sobre valors i ètica pública posant espe­cial èmfasi en el paper dels codis ètics i els codis de con­ducta, les difi­cul­tats de la seva imple­men­tació ins­ti­tu­ci­o­nal i els con­flic­tes que en deri­ven. Amb el record encara per­du­ra­ble d'aquells debats, voldríem pre­sen­tar telegràfica­ment algu­nes de les nos­tres refle­xi­ons sobre el tema.

Al nos­tre parer, els codis ètics són dife­rents dels codis de con­ducta. Els pri­mers acos­tu­men a tenir un caire ins­pi­ra­dor i gene­ra­lista asse­nya­lant els valors i prin­ci­pis que hau­rien d'ori­en­tar el ser­vei públic de la ins­ti­tució, men­tre que els segons són nor­ma­tius i defi­nei­xen les pràcti­ques con­cre­tes que regei­xen el com­por­ta­ment de tots els ser­vi­dors o d'alguns en par­ti­cu­lar (com ara, els alts càrrecs). En gene­ral, doncs, els codis de con­ducta són con­cre­ci­ons nor­ma­ti­ves deri­va­des dels codis ètics.

És lògic posar l'accent en els pro­ble­mes d'imple­men­tació dels codis, ja que la par­tida real dels valors es juga en les pràcti­ques (deci­si­ons i acci­ons) i no en les for­mu­la­ci­ons, però cal també tenir pre­sent la importància dels pro­ces­sos d'ela­bo­ració dels codis, ja que un procés par­ti­ci­pa­tiu i repre­sen­ta­tiu pot ser una excel·lent opor­tu­ni­tat per a la cohesió del grup i per a la reno­vació del com­promís amb el ser­vei públic.

Hi ha qua­tre fac­tors deter­mi­nants en l'èxit del procés d'ela­bo­ració d'un codi: 1) la forta volun­tat política de fer-ho (altra­ment dit: hi ha un lide­ratge clar o no?); 2) la cor­recció del procés (és repre­sen­ta­tiu?, s'ha gua­nyat la legi­ti­mi­tat?, és par­ti­ci­pa­tiu?, ha cer­cat el con­sens?, ha triat els millors redac­tors?); 3) l'encert en l'enfo­ca­ment (aborda els valors en posi­tiu o en nega­tiu?, és reac­tiu o pro­ac­tiu?, és teòric o pràctic?, ser­mo­neja i san­ci­ona o ajuda a cons­truir pro­jecte i iden­ti­tat?), i 4) la qua­li­tat dels con­tin­guts desen­vo­lu­pats (són adap­ta­bles?, són apli­ca­bles?, s'adeqüen al con­text?, són prou trans­cen­dents per a gene­rar iden­ti­fi­cació i moti­vació?).

En els pro­ces­sos d'imple­men­tació dels codis cal ser cons­ci­ents, en pri­mer lloc, que els codis no són com el bàlsam de Ferabràs (lle­gendària poció màgica capaç de curar tots els mals), sinó que per ser real­ment efec­tius han d'anar acom­pa­nyats del desen­vo­lu­pa­ment d'un con­junt de mesu­res que els experts acos­tu­men a deno­mi­nar “infra­es­truc­tura ètica”, és a dir, un con­junt d'eines ori­en­ta­des a aju­dar a bai­xar els valors del cel a la terra.

A títol d'exem­ple, for­mu­lem en forma de pre­gunta un decàleg de pos­si­bles vies que con­tri­bu­ei­xen totes elles, de manera directa o indi­recta, a afa­vo­rir la imple­men­tació dels codis. 1) A més del codi ètic, hi ha un qua­dre jurídic eficaç? La gent coneix el marc nor­ma­tiu i aquest s'aplica o bé es con­ti­nua repe­tint la dita que “si ho faig bé no passa res i si ho faig mala­ment tam­poc”? 2) Dis­po­sem de meca­nis­mes d'audi­to­ria ètica i con­trol? Hi ha un pro­ce­di­ment periòdic d'ava­lu­ació i ren­dició de comp­tes rela­tius als valors? Pre­sen­tem plans de millora rela­ci­o­nats amb el com­pli­ment dels valors? Perquè, com deia el filòsof, “el que no s'ava­lua es deva­lua”. 3) S'han publi­cat, comu­ni­cat i difós els tex­tos, codis o decla­ra­ci­ons de valors? Com s'intenta reduir la distància entre valors for­mu­lats i prac­ti­cats? 4) El con­tin­gut del codi ètic ha estat incor­po­rat en el nucli cen­tral dels pro­gra­mes for­ma­tius de les uni­tats? I això es fa de manera obli­gatòria (i, per tant, nuclear) o opta­tiva (i, per tant, secundària)? 5) S'han pre­vist els meca­nis­mes de soci­a­lit­zació de per­so­nes i modi­fi­cació de con­tex­tos? Al cos­tat de qui posem la per­sona nova que s'incor­pora al ser­vei? 6) Hi ha espais deli­be­ra­tius per a enfor­tir la visió com­par­tida sobre els valors i per a acla­rir inter­ro­gants, pro­ble­mes i dile­mes? 7) Hi ha algun orga­nisme de coor­di­nació per­ma­nent o comissió ètica que faci el segui­ment con­ti­nuat i la moni­to­rit­zació dels valors? 8) Les con­di­ci­ons inter­nes de tre­ball afa­vo­rei­xen i fan creïble el tre­ball amb valors o més aviat al con­trari? 9) Hi ha una mínima coherència entre els valors for­mu­lats i els valors prac­ti­cats o la dis­sonància és tan gran que genera desànim sobre el dis­curs sobre els valors? I 10) Hi ha con­tinuïtat i coherència en la imple­men­tació dels valors en els moments de can­vis de governs o de can­vis d'equip o res no val i tot comença de nou amb cada nou canvi d'exe­cu­tiu?

Per últim, però no menys impor­tant, cal recor­dar que, en l'apli­cació dels codis, el pit­jor con­flicte és la manca de con­flic­tes, perquè aquest és el millor indi­ca­dor de la ine­fec­ti­vi­tat del codi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia