Opinió

Tribuna

Recuperació i riscos

“La globalització ha estat positiva per a les economies emergents. Globalment, la desigualtat ha disminuït. En canvi, dins dels països desenvolupats ha augmentat

L’eco­no­mia glo­bal crei­xerà un 3,5% aquest 2017 i una xifra molt sem­blant el pro­per any 2018. Es van con­fir­mant els sig­nes de recu­pe­ració econòmica, ja que és una dada millor del que s’espe­rava fa uns mesos. Les eco­no­mies desen­vo­lu­pa­des crei­xe­ran un 2% aquest any. Entre aques­tes, la zona euro crei­xerà apro­xi­ma­da­ment també un 2% i els Estats Units ho faran prop del 3%. Les eco­no­mies emer­gents crei­xe­ran un 4,5% aquest 2017 i s’espera que acce­le­rin el seu crei­xe­ment fins al 4,8% el pro­per 2018. L’Índia crei­xerà per sobre del 7%, la Xina, per sobre del 6% i els països del Sud-est asiàtic, per sobre del 5%. Algu­nes grans eco­no­mies que havien tin­gut pro­ble­mes els dar­rers anys, com Rússia, el Bra­sil i l’Argen­tina, tenen pers­pec­ti­ves de crei­xe­ment posi­tiu per aquest any. Hi ha mos­tres de recu­pe­ració gene­ra­lit­zada. Però encara no podem par­lar d’una recu­pe­ració ple­na­ment con­so­li­dada. Cal­dria que la inversió empre­sa­rial creixés amb més força i que millorés la pro­duc­ti­vi­tat, tant als països desen­vo­lu­pats com a les eco­no­mies emer­gents. I cal­dria, sobre­tot, evi­tar deter­mi­nats ris­cos.

Mol­tes eco­no­mies, espe­ci­al­ment a Europa, arros­se­guen volums molt alts d’endeu­ta­ment, tant públic com pri­vat. Al grup del G-20, el deute de famílies, empre­ses no finan­ce­res i governs suposa, per terme mitjà, un 220% del PIB. El 2007, just abans d’escla­tar la crisi “només” era del 180%. Aquest nivell tan alt d’endeu­ta­ment les fa massa febles davant una alça impor­tant dels tipus d’interès, pre­ci­sa­ment quan la majo­ria dels gran bancs cen­trals, lide­rats per la Reserva Fede­ral, ja estan començant apu­jar els seus tipus ofi­ci­als. Hi ha el perill que si això ho fan amb massa rapi­desa, la càrrega d’aquest deute torni a fre­nar l’acti­vi­tat econòmica.

Però el pit­jor perill per a la recu­pe­ració és la pos­si­bi­li­tat que s’escam­pin les polítiques de tipus pro­tec­ci­o­nista que ha promès començar l’admi­nis­tració de Trump. La pro­mesa que mesu­res d’aquest tipus por­ta­ran a la solució ràpida dels pro­ble­mes gene­rats per la glo­ba­lit­zació pot esten­dre a d’altres països el suport a for­ces polítiques amb un ide­ari sem­blant.

La glo­ba­lit­zació ha estat un feno­men posi­tiu, espe­ci­al­ment per a les eco­no­mies emer­gents. En els dar­rers trenta anys mil mili­ons de per­so­nes han aban­do­nat la pobresa. La població pobre ha pas­sat de ser el 50% de la de tot el pla­neta, a ser-ne el 10%. A escala glo­bal, la desi­gual­tat ha dis­minuït. En canvi, dins dels països desen­vo­lu­pats, en aquest període de temps les desi­gual­tats han aug­men­tat. En els dar­rers trenta anys la renda de l’1% més ric de la població ha aug­men­tat a una taxa anual mit­jana tres vega­des supe­rior al de la resta de la població. L’atur ele­vat i la pro­li­fe­ració de rela­ci­ons labo­rals poc esta­bles ha fet aug­men­tar el sen­ti­ment d’incer­tesa. Molta gent ha vist com els ha dis­minuït la pro­tecció social.

Un cor­rent d’opinió crei­xent culpa la glo­ba­lit­zació i la lliure cir­cu­lació de bens, ser­veis, per­so­nes i capi­tal d’aquest aug­ment de desi­gual­tat dins dels països avançats. I poden donar suport amb faci­li­tat polítiques pro­tec­ci­o­nis­tes. Amb això, es posa­ria en perill el flux de comerç inter­na­ci­o­nal i el sis­tema econòmic i polític de tipus coo­pe­ra­tiu creat a par­tir dels anys 90; un sis­tema que ha permès el desen­vo­lu­pa­ment glo­bal, i que cal pre­ser­var. Per aquest motiu és de gran importància que als països desen­vo­lu­pats es por­tin a terme polítiques que redu­ei­xin la desi­gual­tat i la des­pro­tecció i que per­me­tin una millor dis­tri­bució dels bene­fi­cis deri­vats de la glo­ba­lit­zació entre tots els grups de la població. Les polítiques fis­cals hi poden jugar un paper clau. Alguns països han començat a aju­dar les famílies amb ingres­sos més bai­xos mit­jançant crèdits fis­cals, que no desin­cen­ti­ven la par­ti­ci­pació al mer­cat de tre­ball. Es pot millo­rar la pro­gres­si­vi­tat de l’impost sobre la renda reduint i eli­mi­nant les exemp­ci­ons fis­cals regres­si­ves. I, en gene­ral, es pot acon­se­guir un nivell més alt de redis­tri­bució de la renda mit­jançant un millor ús dels impos­tos i les trans­ferències.

Del bon resul­tat d’aques­tes mesu­res redis­tri­bu­ti­ves a les eco­no­mies desen­vo­lu­pa­des en depèn, molt pro­ba­ble­ment, el man­te­ni­ment d’un model econòmic que altres parts del pla­neta, les eco­no­mies emer­gents i en desen­vo­lu­pa­ment, neces­si­ten per con­ti­nuar pros­pe­rant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia