Opinió

Tribuna

El poder i la seva base

“Fins ara, la base d’aquest edifici del poder ha estat molt àmplia i ferma; en canvi, el cim potser ha sentit vertigen a l’hora de rematar l’edifici

La sus­pensió del poder autonòmic mit­jançant l’apli­cació de l’arti­cle 155 ha fet de Cata­lu­nya una “soci­e­tat oberta” a totes les arbi­tra­ri­e­tats juri­di­co­polítiques del poder espa­nyol –el des­po­tisme indis­si­mu­lat de la llei, com ha succeït amb l’espoli del Museu de Lleida, sense anar més lluny–, for­mal­ment abo­li­des després de la subs­ti­tució de la lega­li­tat fran­quista per la Cons­ti­tució de 1978. La sepa­ració nomi­nal de poders ha estat anor­re­ada en nom de la uni­tat d’Espa­nya, de manera que es pot afir­mar que aquest propòsit ha cimen­tat les actu­a­ci­ons sis­temàtiques i coor­di­na­des dels poders exe­cu­tiu, legis­la­tiu i judi­cial. És, en aquest sen­tit, que els vells de la tribu podem par­lar, sense vio­len­tar en excés els límits de la raó política i històrica, de pràcti­ques neo­fran­quis­tes, perquè una de les carac­terísti­ques del fran­quisme era, jus­ta­ment, una fèrria uni­tat de propòsit en totes les esfe­res de poder. A banda dels resul­tats visi­bles d’aques­tes actu­a­ci­ons, cal remar­car-ne un efecte no menys evi­dent, però igual de per­tor­ba­dor pels seus efec­tes dis­sol­vents: es tracta del desor­dre ins­tau­rat, en la consciència social i indi­vi­dual, entorn de la relació entre el desen­vo­lu­pa­ment nor­mal d’una soci­e­tat –que, es digui el que es digui, con­ti­nua la seva dinàmica amb més o menys alts i bai­xos sec­to­ri­als– i el poder que l’ha d’arti­cu­lar i cohe­si­o­nar en ter­mes d’expressió simbòlica, admi­nis­tració mate­rial i repre­sen­tació política. El des­ga­vell expres­sa­ment ins­tau­rat és notori, i té com a estratègia que els cata­lans per­dem pel camí la capa­ci­tat de pen­sar-nos nosal­tres matei­xos com a sub­jec­tes de poder, capaços de crear i man­te­nir un estat propi. Les pròximes elec­ci­ons del 21-D poca cosa podran fer per recom­pon­dre el des­ga­vell, però ja n’hi ha que en vol­drien treure ren­di­ment asse­gu­rant a pri­ori un blo­queig que faria poc menys que ingo­ver­na­ble el país. Natu­ral­ment, aquesta posició com­porta la cer­tesa que els gua­nya­dors en serien els inde­pen­den­tis­tes (d’aquí, la insistència en la no gover­na­bi­li­tat, la per­sistència de la “frac­tura social”, l’amenaça més o menys con­cisa del 155, etcètera) i, en con­seqüència, que només els par­tits monàrquics serien els únics capaços de gover­nar (d’aquí, la insistència en l’esta­bi­li­tat, el retorn de les seus soci­als, les inver­si­ons, la cohesió, etcètera). Afe­gim-hi, per arro­do­nir el cer­cle màgic, la frag­men­tació del país en tres terços, repre­sen­tats, res­pec­ti­va­ment, pel “bloc inde­pen­den­tista”, el “bloc cons­ti­tu­ci­o­na­lista” i aquells ano­me­nats “indi­fe­rents”, que ara esta­rien dis­po­sats a sor­tir del seu ostra­cisme al llarg dels cicles elec­to­rals autonòmics.

En aquest esce­nari, deli­be­ra­da­ment decan­tat en favor de la con­tinuïtat del domini de la raó d’estat espa­nyola, la tasca que li espe­ra­ria a l’inde­pen­den­tisme, en cas que guanyés les elec­ci­ons, seria colos­sal, perquè no sols afec­ta­ria la recom­po­sició del poder en tots els àmbits, sinó que com­por­ta­ria una mena de recons­ti­tució de la moral pública sota l’assalt enfu­ris­mat i incon­ti­nent de la cata­la­nofòbia. La insistència dels par­tits monàrquics en el dibuix d’aquesta situ­ació, traçada i ali­men­tada per la burocràcia repres­sora que mana a l’Estat, plan­teja cru­a­ment a l’inde­pen­den­tisme què farà l’endemà de les elec­ci­ons: cal pre­gun­tar-se, doncs, si ho té prou en compte, i, en cas que sigui així, com pensa enfron­tar-s’hi. Fins fa un mes, jo era dels que pen­sa­ven en un govern de con­cen­tració dels tres par­tits inde­pen­den­tis­tes amb els Comuns-Podem de les “sobi­ra­nies”, la plu­ri­na­ci­o­na­li­tat, etcètera. Un pro­grama repu­blicà de xoc i garan­ties soci­als, de nous drets indi­vi­du­als i col·lec­tius, obert a un procés cons­ti­tu­ent, per­me­tia cons­truir el país sota una nova cohesió i un horitzó d’eman­ci­pació glo­bal basat en rea­li­tats mate­ri­als i noves for­mes de par­ti­ci­pació col·lec­tiva en els afers públics naci­o­nals. No cal dir que el des­plaçament de Cata­lu­nya en Comú cap a un ter­ri­tori de per­ma­nent inde­fi­nició pro­gramàtica en tots els àmbits, excepte en la des­qua­li­fi­cació sis­temàtica de les con­ques­tes gua­nya­des l’1 i el 3 d’octu­bre, que la pro­cla­mació de la República el 27-O no va ser capaç de coa­gu­lar en forma de poder propi, m’han fet renun­ciar a la uto­pia d’aque­lla pro­posta ago­sa­rada de con­cen­tració de poder. De manera que el 22-D l’inde­pen­den­tisme neces­si­tarà un “suprem arqui­tecte” per aixe­car el nou edi­fici del poder. Fins ara, la base d’aquest edi­fici del poder ha estat molt àmplia i ferma; en canvi, el cim pot­ser ha sen­tit ver­ti­gen a l’hora de rema­tar l’edi­fici. Pot­ser caldrà que la nova figura geomètrica sigui menys pira­mi­dal i més horit­zon­tal. Que el “suprem arqui­tecte” sigui col·lec­tiu. Que el poder torni al car­rer.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia