Opinió

Tribuna

Un nou context?

“Si les paraules de Sánchez són sinceres, sembla que, per primer cop, hi ha una disposició a reconèixer ‘l’altre’ com a actor legítim del conflicte

La moció de cen­sura ha posat fi al govern del PP. Els 180 vots dels dipu­tats del PSOE, Pode­mos, el PDe­CAT, ERC, EH Bildu i el PNB, Nueva Cana­rias, més les con­fluències de Pode­mos –Com­promís, En Comú Podem i En Marea– han fet fora M. Rajoy de La Mon­cloa. En el cas dels par­tits cata­lans eren vots con­tra Rajoy i no necessària­ment a favor de Pedro Sánchez, que va ava­lar l’apli­cació de l’arti­cle 155 a Cata­lu­nya.

Al mateix temps, dis­sabte pre­nia pos­sessió el govern de Quim Torra i es posava així fi a l’arti­cle 155 que tan nega­ti­va­ment ha col­pe­jat Cata­lu­nya durant els dar­rers set mesos: sus­pensió dels mem­bres del govern i de gai­rebé tres cen­te­nars de càrrecs i tre­ba­lla­dors de la Gene­ra­li­tat, impo­sició de noves elec­ci­ons, anul·lació d’inver­si­ons i dis­mi­nució o endar­re­ri­ment de des­pe­ses en sec­tors clau com ara sani­tat, edu­cació, etc., inter­venció de les finan­ces de la Gene­ra­li­tat (decre­tada fins i tot abans de l’arti­cle 155 pel minis­tre Cristóbal Mon­toro) i de totes i cada una de les con­se­lle­ries per part d’un govern espa­nyol el par­tit del qual només té qua­tre dipu­tats en el Par­la­ment de Cata­lu­nya... I la indig­ni­tat de l’existència de pre­sos polítics i exi­li­ats com a con­seqüència de l’actu­ació d’un Estat que es pretén democràtic.

Cal espe­rar can­vis a par­tir d’ara? Sánchez va apel·lar al diàleg amb Cata­lu­nya i va res­ca­tar el con­cepte d’Estat plu­ri­na­ci­o­nal –va apos­tar per reconèixer Cata­lu­nya i Euskadi com a naci­ons– durant la moció de cen­sura. Torra, en el dis­curs pro­nun­ciat amb ocasió de la presa de pos­sessió dels nous con­se­llers, va fixar com a objec­tius del seu govern la res­ti­tució dels sus­pe­sos, la república –cons­ti­tució d’un estat inde­pen­dent en forma de república d’acord amb el man­dat de l’1 d’octu­bre–, la dis­po­sició a dia­lo­gar de “govern a govern” amb Sánchez, la reversió de les con­seqüències nega­ti­ves de l’arti­cle 155 i la recu­pe­ració de les lleis soci­als impug­na­des pel govern de Rajoy. Es pot pro­duir un punt d’encon­tre entre les inten­ci­ons mani­fes­ta­des per Sánchez i Torra?

Des de la pers­pec­tiva de l’anàlisi de con­flic­tes es poden avançar algu­nes con­si­de­ra­ci­ons. Com la majo­ria de vega­des, ens tro­bem davant d’un con­flicte asimètric amb un actor que té la força de la legis­lació vigent i de l’apa­rell de l’Estat i que es resis­teix a reconèixer l’existència del con­flicte i un actor que només té la força de la paraula i de la gent –en aquest cas amb una majo­ria par­la­mentària, però soci­al­ment justa. El pri­mer pas és el més difícil: reconèixer que exis­teix un con­flicte entre Cata­lu­nya i l’Estat espa­nyol i, en menor mesura –per molt que s’entesti Cs a ali­men­tar la frac­tura social–, entre cata­lans amb sen­ti­ments iden­ti­ta­ris dife­rents però no necessària­ment enfron­tats o exclo­ents, la qual cosa no és cap nove­tat; i, sobre­tot, reconèixer l’altre com a actor i part legítima del con­flicte. Que hi ha un con­flicte a hores d’ara sem­bla inne­ga­ble, només cal veure la premsa inter­na­ci­o­nal, i, si les parau­les de Sánchez són sin­ce­res, sem­bla que, per pri­mer cop, hi ha una dis­po­sició a reconèixer l’altre com a actor legítim del con­flicte.

De tot això es pot deduir que s’està en con­di­ci­ons de fer el pas següent: dis­po­sició a dia­lo­gar i tro­bar pos­si­bles punts d’encon­tre que per­me­tin arri­bar a acords que pro­piciïn una solució. Però els obs­ta­cles són evi­dents. De la banda del govern espa­nyol, les limi­ta­ci­ons són les fron­te­res que fixen la sepa­ració de poders –la judi­ci­a­lit­zació del con­flicte polític impo­sada pel PP és molt difícil de rever­tir– i la Cons­ti­tució espa­nyola –tot i que fer-ne una lec­tura fle­xi­ble, com ja fa molt de temps van pro­po­sar pel cas basc Ernest Lluch i Miguel Her­rero de Miñón, per­me­tria fins i tot la cele­bració d’un referèndum acor­dat– agreu­ja­des per la feblesa par­la­mentària del govern de Sánchez i la bru­tal opo­sició que cal espe­rar del PP i Cs. De la banda del govern català, les limi­ta­ci­ons són no trair el man­dat ema­nat de l’1-O, que s’ha cobrat una dura fac­tura en forma de pre­sos, exi­li­ats i els danys cau­sats pel 155.

Ence­tar la fase del diàleg exi­gi­ria alguns ges­tos: acos­ta­ment dels pre­sos; des­po­li­tit­zar l’acció de la fis­ca­lia i posar fi a la judi­ci­a­lit­zació de la política; reti­rar els recur­sos del Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal con­tra lleis soci­als apro­va­des pel Par­la­ment de Cata­lu­nya; reconèixer rela­ci­ons de bila­te­ra­li­tat, i, alhora i sobre­tot, ampliar la base social a favor de l’essència emi­nent­ment democràtica del con­flicte, ja que el dret a deci­dir no és la causa sinó la con­seqüència de la qüestió de fons: el res­pecte dels valors democràtics. En defi­ni­tiva, no serà fàcil ni tam­poc és segur que es dis­posi de prou temps.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia