Opinió

Mirades

La ‘Gerunda’ ja perforava Girona

Fa quinze anys la tuneladora feia el túnel del tren d’alta velocitat, que es va inaugurar el gener del 2013

Fa quinze anys una gran tuneladora que va ser batejada com la Gerunda estava construint el gran túnel que faria passar els trens d’alta velocitat per sota la ciutat de Girona, on s’inauguraria una nova estació subterrània per als TAV. El 21 d’abril del 2010 es va anunciar l’inici d’unes obres esperades molts anys, després de l’anunci del ministre del Partit Popular Francisco Álvarez Cascos el 2001 que es faria un pas subterrani per a l’alta velocitat i també per al tren convencional, cosa que significaria l’eliminació del viaducte. En seu parlamentària el ministre de Foment havia dit anys abans que l’alta velocitat arribaria a la frontera el 2004. I després, quan es va veure que no seria possible, es va assegurar que arribaria a Girona el 2008. No va ser possible i de fet les obres no es van adjudicar fins a l’any 2007, ja amb un govern socialista.Del segon túnel per al tren convencional, que significava que el viaducte deixaria de tenir ús, se’n va deixar de parlar ben aviat, tot i que va provocar unes grans disquisicions entre els que consideraven que el viaducte havia d’anar a terra i els que feien l’aposta de mantenir-lo i reconvertir-lo en jardins i espais per passejar i, fins i tot, si no ho recordo malament, per instal·lar-hi un tramvia. En tot cas, la notícia havia sorprès tothom perquè l’eliminació del viaducte no havia estat objecte de demanda de ningú a Girona.

L’alta velocitat sí que era reclamada. Ara mateix fa quinze anys la tuneladora que havia atacat els treballs de perforació al pou d’atac de Mas Xirgu s’encaminava cap a la ciutat. En diverses fases es va excavar un túnel de més de 3,6 quilòmetres, dels quals més de 2,8 van ser perforats per la Gerunda. Va ser una gran obra, això no ho pot negar ningú. Que va arribar tard, però que va arribar i que va ser inaugurada el gener del 2013, quan va fer el viatge inaugural Barcelona-Figueres en 55 minuts i a una velocitat que va arribar als 290 quilòmetres.

Van ser anys d’obres que van provocar moltes molèsties, especialment als veïns de Sant Narcís, però cal donar-les per bones. Els trens d’alta velocitat tenen bona premsa i més en tenien quan no hi havia retards ni problemes com els que ha patit aquest any. De fet, la línia entre Figueres i Barcelona, i per extensió tota, és la més utilitzada i la que dona més rendiments als gestors. Ara que es construeixen TAV a Extremadura, cal continuar denunciant que l’alta velocitat no existeix entre Barcelona i València, objectiu perfectament pensat per anar a la contra del que és el més elemental sentit comú. De fet, la primera línia que hi va haver, entre Madrid i Sevilla, obeïa més a estratègies partidistes del PSOE i compensacions pels Jocs Olímpics de Barcelona que a res més. Això i que González i Guerra eren sevillans i eren el president i el vicepresident del govern espanyol, és clar.

La Gerunda treballava fa quinze anys i, al marge de les inundacions de l’estació el 29 de setembre i el 30 de novembre del 2014, es pot dir que compleix bé la seva funció. El viaducte continua dempeus. I la planta amb més de mil aparcaments subterranis entre l’estació de tren i la d’autobusos, també. Algú n’hauria d’explicar els motius, els reals és clar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia