Editorial

El viacrucis de Rodalies, admès pel PSC

Només set dies dels 33 últims han estat nor­mals per al ser­vei de Roda­lies. És a dir, sense alguna incidència que generi retards de més de quinze minuts en alguna de les línies. La majo­ria de les ava­ries o atu­ra­des des de l’1 de setem­bre, data en què van entrar en vigor els abo­na­ments boni­fi­cats o gratuïts, han estat cau­sa­des per deficiències en la infra­es­truc­tura, el sis­tema de con­trol o ava­ries als com­bois, com deta­llava l’edició d’ahir d’aquest diari. La queixa dels usu­a­ris i del govern pel defi­ci­ent ser­vei de Roda­lies i de Renfe no és una impressió per­so­nal, ni cap idea ‘fake’ que en diuen ara, sinó la rea­li­tat més pal­pa­ble. El càstig a l’usu­ari s’ha agreu­jat a la tar­dor per l’acu­mu­lació d’obres a la Sagrera, que sot­met a tensió tot el cor­re­dor nord fer­ro­vi­ari de l’àrea metro­po­li­tana, amb cons­tants retards fins i tot en ser­veis que abans no els patien, com ara l’alta velo­ci­tat. Gai­rebé un 12% de la població activa de Cata­lu­nya ha adqui­rit un abo­na­ment boni­fi­cat, de manera que la decepció pel mal ser­vei esdevé doble, fet que com­plica la fide­lit­zació al trans­port públic en gene­ral. El govern esta­tal es pro­posa allar­gar la boni­fi­cació dels abo­na­ments, quan la gran rei­vin­di­cació és un ser­vei de qua­li­tat.

Ja fins i tot el PSC admet que cal deba­tre el traspàs de les com­petències pres­su­postàries del ser­vei de Roda­lies a Cata­lu­nya. Va pre­sen­tar una moció en el dar­rer ple del Par­la­ment que ins­tava a ana­lit­zar la cessió del model de recur­sos econòmics de Renfe a la taula bila­te­ral entre admi­nis­tra­ci­ons. La moció final sobre Roda­lies apro­vada, que van tirar enda­vant els par­tits del govern català, reclama el traspàs inte­gral del ser­vei, inclo­ent-hi el finançament i la pla­ni­fi­cació fer­ro­vi­a­ris de Roda­lies, la mit­jana distància i l’alta velo­ci­tat, fet que en va des­ca­val­car el PSC. El Minis­teri de Trans­ports s’avin­dria a tras­pas­sar a la Gene­ra­li­tat els fons que ara cedeix a Renfe, però no la capa­ci­tat de decisió sobre la xarxa. La Gene­ra­li­tat fa bé de recla­mar la gestió inte­gral, perquè assu­mir l’orde­nació horària com la del 2009 sense la gestió total del ser­vei no farà altra cosa que difu­mi­nar-ne les res­pon­sa­bi­li­tats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia