Editorial

El ‘bullying’, un problema d’ara i d’abans

L’escola és un bon apa­ra­dor del ‘bullying’, un pro­blema que també s’estén a d’altres àmbits i ha de ser com­ba­tut amb la impli­cació impres­cin­di­ble de les famílies. No és un feno­men nou, de nens que n’asset­gen d’altres n’hi ha hagut sem­pre, però amb el temps el tema s’ha anat sofis­ti­cant i les xar­xes soci­als l’han ampli­fi­cat. Abans i ara, però, s’ha de con­si­de­rar una forma cruel de mal­trac­ta­ment infan­til perquè el pro­du­ei­xen els matei­xos com­panys. Al cap d’un any del dramàtic suïcidi de Sallent, el tema ha dei­xat de ser màxima actu­a­li­tat per als mit­jans de comu­ni­cació i el com­promís públic de les ins­ti­tu­ci­ons no ha donat els fruits neces­sa­ris. Una vegada més, la cons­ci­en­ci­ació social va al davant de la res­posta dels poders públics. No és que no s’hagin fet pas­sos, és que els resul­tats no es pal­pen. Els cen­tres ja dis­po­sen de pro­to­cols d’actu­ació que els ser­vei­xin de guia quan es detec­ten casos i s’ha dis­se­nyat la figura del docent desig­nat des de l’equip direc­tiu com a figura refe­rent en la pre­venció. Millo­res evi­dents.

Però un dels obs­ta­cles prin­ci­pals con­ti­nua essent la manca de col·labo­ració de les famílies dels asset­ja­dors, que sovint neguen la rea­li­tat. Perquè segons els experts és impres­cin­di­ble saber què ha fallat en cada situ­ació per poder cor­re­gir els errors i evi­tar nous casos. Les dades són per posar-se les mans al cap, dos de cada deu alum­nes de primària de l’Estat afir­men haver patit asset­ja­ment. Alhora, un 4,6% de l’alum­nat admet ober­ta­ment haver par­ti­ci­pat en algun acte d’aquesta mena. A més, tot el que té a veure amb pati­ment que pugui gene­rar dolor pot estar rela­ci­o­nat després amb con­duc­tes suïcides, un altre gran tabú dels infants. Tal com reco­ma­nen les auto­ri­tats edu­ca­ti­ves, és essen­cial actuar amb deter­mi­nació i cele­ri­tat davant qual­se­vol indici, tant a l’hora de denun­ciar-ho per part dels qui ho patei­xen com a l’hora d’afron­tar-ho per part dels docents. I per part de tots els adults en gene­ral. Paral·lela­ment cal tenir pre­sent que el ‘bullying’ s’ha de com­ba­tre també des de l’edu­cació, acon­se­guir neu­tra­lit­zar-lo perquè els agres­sors s’ado­nin que no és per estar-ne orgullós sinó tot el con­trari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia