Opinió

Vuits i nous

Caran d'Ache i Alpino

“En el nostre món infantil tot estava duplicat

El Col·legi d'Arqui­tec­tes de Cata­lu­nya i la Coo­pe­ra­tiva Jordi Capell, que admi­nis­tra la botiga de coses boni­ques situ­ada a la planta baixa de l'edi­fici social dels arqui­tec­tes cata­lans a la plaça Nova de Bar­ce­lona, han orga­nit­zat con­jun­ta­ment un con­curs infan­til d'idees sobre Bar­ce­lona que té de premi un lot de pro­duc­tes Caran d'Ache. Caran d'Ache! Els Reis, avui, ens duien una capsa de lla­pis de colors Caran d'Ache, encara que no l'haguéssim dema­nada. Hi havia dues clas­ses de lla­pis de colors: els de bata­lla i ús esco­lar, que es deien Alpino i ana­ven enva­sats en capses de cartó, i els de man­te­nir a casa, que es pre­sen­ta­ven en uns llu­mi­no­sos estoigs metàl·lics, que eren caríssims i que duien l'enigmàtic nom de Caran d'Ache. El nom sug­ge­ria una pro­cedència estran­gera, i més tard vam saber que els lla­pis eren suïssos i que Caran d'Ache no era un mos­que­ter d'Ale­xan­dre Dumas sinó un dibui­xant francès o, escrit seguit, “lla­pis” en rus. La dis­cri­mi­nació es manté: quan entro en una pape­re­ria a com­prar un bloc o un bolígraf, veig als pres­tat­ges de mate­rial esco­lar capses d'Alpino; quan passo per davant d'una botiga que ven mate­rial per a pin­tors pro­fes­si­o­nals o en potència em quedo un moment a l'apa­ra­dor obser­vant els estoigs de Caran d'Ache. Vint-i-qua­tre lla­pis en ren­glera, inclòs el de color blanc. Els Alpino no tenien el color blanc. Per què l'havíem de fer ser­vir? Cor­ria la fama que als Alpino se'ls tren­cava la punta a la mínima pressió. Ho puc con­fir­mar: se'ls tren­cava. El que no puc dir és si els Caran d'Ache eren més con­sis­tents perquè eren tan reve­ren­ci­ats i tan pro­te­gits pels pares que gai­rebé no els tocàvem. Em sem­bla que per casa corre una capsa de Caran d'Ache. Em sem­bla també que si l'obrís tro­ba­ria els efec­tius gai­rebé intac­tes. El color blanc, segur. El lla­pis blanc era per al paper negre, però no gastàvem aques­tes sofis­ti­ca­ci­ons suïsses. Quan van arri­bar els papers de colors ja no pintàvem res.

Alpino i Caran d'Ache. Tot estava en el nos­tre món dupli­cat: el pare i la mare, les mon­ges i els cape­llans, el cel i l'infern, la Coca-Cola i la Pepsi-Cola, la maqui­neta i el pun­tax, la carn i el peix, la dic­ta­dura i la democràcia, el mar i la mun­ta­nya, Tintín i Aste­rix. De vega­des et feien triar: “el pare o la mare?”, “va, la Coca-Cola o la Pepsi-Cola? “Els Beat­les o els Rolling?” “Rai­mon o Ser­rat?” “La Unió Soviètica o els Estats Units?” La democràcia. “El blanc o el negre?”

El ros. Els Reis, estra­nya­ment, es man­te­nien al marge de la dua­li­tat reg­nant, perquè eren senars. “El ros o el blanc?” El negre. Eren l'essència dels figu­rants infan­tils i ja pre­fi­gu­ra­ven la com­ple­xi­tat adulta. Es veia que els Reis no podien ser els pares perquè els pares ens apro­vi­si­o­na­ven d'Alpino i els Reis por­ta­ven Caran d'Ache.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia