Opinió

Tribuna

De models, ja no en volem?

Encara que vostè m’ho negui, li asse­guro que els joves d’avui dia no accep­ten que se’ls digui què han de fer. A més que l’ado­les­cent està en con­tra –per sis­tema– del que se li mani, resulta que la cul­tura que ens envolta ha can­viat. De debò. Abans –encara a memòria humana– sentíem: “Fixa’t en aquell noi o en aque­lla vai­leta: veus com estu­dia o com ajuda a casa?” Doncs, “Tu hau­ries de fer el mateix, sapas­tre!”. I ens queia un cla­te­llot. Això s’ha aca­bat: no només el cla­te­llot, sinó aquest to hiper­pa­ter­na­lista que –com diria John S. Mill– només sem­bla vigent per a infants o per a dis­ca­pa­ci­tats per pren­dre deci­si­ons.

Ara cal rao­nar, cer­car un con­sens, convèncer per les bones. I no només amb els grans, sinó ben bé des dels 11-12 anyets, en aque­lla “micro­ma­du­resa” ini­cial. L’Estat fixa en 18 anys una ima­ginària fron­tera entre el que és impu­ta­ble a la família –en fa res­pon­sa­bles els pares– i qui ha d’assu­mir-ho ja tot. Conec –com vostè– noiets i noie­tes res­pon­sa­bles i, en canvi, adults en qui bri­lla la “síndrome de Peter Pan” (Dan Kiley, 1983), tras­torn psi­cològic no reco­ne­gut encara (absent al DSM-5, del 2013), que il·lus­tra una èpica imma­du­resa, massa freqüent en la soci­e­tat postin­dus­trial. Cen­tro el tema: calen o no calen els models per actuar moral­ment, amb res­pon­sa­bi­li­tat? Fa algun ser­vei dir-li a algú: “Fes les coses com aquell, i les faràs bé”? La res­posta estàndard és: “No!, ni de bon tros.” T’esba­ten: “Jo soc l’amo de la meva vida i faré el que vul­gui.” La gent no vol pau­tes, però van errats: i els ho argu­men­taré.

La filo­so­fia pot ser cri­ti­cada per poc efi­ci­ent o pro­duc­tiva, però no conec cap filòsof –mínima­ment reco­ne­gut– que fos imbècil. I sobre acti­tuds i com­por­ta­ments “modèlics” han escrit força: des d’Aristòtil fins a Nietz­sche. Cobrei­xen vint-i-dos segles de pen­sa­ment. Marc Aureli (s. II), empe­ra­dor i filòsof, admet que els exem­ples d’altres ens ins­pi­ren, però insis­teix també que això mai ens ha de fer depen­dents, perquè no hi hem d’estar lli­gats. Aquest estoic des­taca el valor de l’auto­su­ficiència, l’ataràxia (mot d’ori­gen grec, ben valuós), per tal que el qui ens guiï sigui un “mes­tre inte­rior”, esde­ve­nint així els nos­tres pro­pis líders. Ales­ho­res, ¿visca els “models ide­als” però que no se’ns impo­sin?

No anem tan ràpid. Al segle XVIII, el gran Kant ens dirà que no, que mai s’han obeir les referències arri­ba­des de l’exte­rior, les que ano­mena “hipotètiques”, només fal­ta­ria! Hem de con­duir-nos de manera autònoma, segons una llei for­mal, categòrica, objec­tiva, uni­ver­sal, i sobre­tot “freda”! L’hete­ro­no­mia ens hau­ria d’aver­go­nyir. Tot i així, la tesi del prussià fa llufa quan admet el valor dels bons exem­ples, aquells que ens “enco­rat­gen a seguir allò que la llei ens mana” (la llei que donem nosal­tres matei­xos, és clar). Per tant, en breu: al segle XXI ens cre­iem més macos que ningú, lliu­res i auto­su­fi­ci­ents com els déus, però cer­quem en qui emmi­ra­llar-nos, ja sigui en un vai­let d’una sèrie o en aque­lla pro­fes­sora tan eixe­rida que vam tenir. Ai, senyor, si en Marc Aureli o en Kant aixe­ques­sin el cap!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia