Opinió

Tribuna

Què vol dir servei públic?

“Difícilment podrem discutir amb quin model de servei públic ens agradaria identificar el nostre país si prèviament no tenim clar què vol dir o què hem d’entendre per servei en el segle XXI

Anant més enllà dels motius del viatge ofi­cial que l’havia dut a Israel i tren­cant les nor­mes del pro­to­col diplomàtic, el secre­tari d’Estat dels Estats Units, Mike Pom­peo, va gra­var i trans­me­tre el pas­sat 26 d’agost des de Jeru­sa­lem unes decla­ra­ci­ons “per­so­nals” adreçades a la Con­venció Naci­o­nal Repu­bli­cana, en l’agi­tat con­text de la cam­pa­nya elec­to­ral pre­si­den­cial del seu país.

Imme­di­a­ta­ment, Ric­hard Haass, pre­si­dent del Con­sell de Rela­ci­ons Exte­ri­ors i exdi­rec­tor de pla­ni­fi­cació de polítiques del depar­ta­ment d’Estat, denun­ci­ava aquest fet tot recor­dant a Pom­peo que estava come­tent un malentès bàsic, atès que quan hom està exer­cint les tas­ques ofi­ci­als del càrrec explícita­ment renun­cia a la seva capa­ci­tat per­so­nal per par­lar de política de par­tit. La frase final de Haass és la que ens interessa: el que s’espe­rava de Pom­peo a Jeru­sa­lem era “ser­vei públic, no ser­vei polític” (una tasca en funció del seu càrrec ofi­cial al ser­vei del seu país, no a títol per­so­nal al ser­vei del seu par­tit).

L’anècdota nord-ame­ri­cana és tan sols un exem­ple recent per inten­tar expres­sar i com­par­tir amb els lec­tors la sen­sació que a casa nos­tra encara per­dura una certa con­fusió sobre què vol dir ser­vei públic, qui és ser­vi­dor públic i qui­nes són les seves fun­ci­ons, tas­ques i valors inhe­rents i, evi­dent­ment, qui­nes tas­ques no li per­to­quen.

En la pro­posta de Codi ètic del ser­vei públic de Cata­lu­nya recent­ment apro­vat s’afirma: “Ente­nem el ser­vei públic com el con­junt d’acti­vi­tats i pres­ta­ci­ons que tenen per fina­li­tat pre­veure, aten­dre i satis­fer de manera regu­lar i cons­tant les neces­si­tats indi­vi­du­als i col·lec­ti­ves con­si­de­ra­des d’interès gene­ral i de res­pon­sa­bi­li­tat de les admi­nis­tra­ci­ons públi­ques de Cata­lu­nya, sense per­ju­dici de qui les faci efec­ti­ves.

En con­seqüència, són ser­vi­dors públics tant les per­so­nes que tre­ba­llen a les admi­nis­tra­ci­ons i els sec­tors públics res­pec­tius, com les que tre­ba­llen en orga­nit­za­ci­ons pri­va­des i enti­tats que fan efec­tius ser­veis públics per compte de les admi­nis­tra­ci­ons, sense per­ju­dici de quina sigui la seva posició, con­dició o règim jurídic de vin­cu­lació.”

Cre­iem que, a més de des­co­nei­xe­ment, hi ha raons ideològiques i gre­mi­a­lis­tes que sens dubte con­ta­mi­nen aquests intents d’acla­ri­ment. Sovint hom repe­teix esque­mes anti­quats que con­tra­po­sen el públic i el pri­vat com si fos­sin el cel i l’infern i sense cap pos­si­bi­li­tat de col·labo­ració o coo­pe­ració; o de manera esbi­ai­xada s’iden­ti­fica “públic” amb “admi­nis­tració pública” sense accep­tar que el sec­tor públic no té el mono­poli en els pro­ces­sos de cre­ació de valor públic i no és el titu­lar exclu­siu en les acci­ons amb fina­li­tat d’interès col·lec­tiu. Igual­ment, de vega­des s’intenta ocul­tar la diferència entre la pro­visió d’un ser­vei i la pro­ducció d’un ser­vei. Avui el ser­vei pot ser públic, però pot estar produït pel sec­tor pri­vat. Sovint, l’usu­ari final del ser­vei pot no saber quina és la titu­la­ri­tat del pro­duc­tor. El sec­tor públic, gene­ral­ment, és proveïdor, super­vi­sor i regu­la­dor del ser­vei públic, men­tre que en alguns casos el sec­tor pri­vat pot ser pro­duc­tor i pres­ta­dor d’aquest ser­vei. Tot i que l’admi­nis­tració és qui, en dar­rera instància, ha de vet­llar per sal­va­guar­dar l’interès públic i el com­pli­ment de les con­di­ci­ons del ser­vei.

El mis­satge prin­ci­pal que volem expres­sar és que difícil­ment podrem dis­cu­tir i expli­ci­tar amb quin model de ser­vei públic ens agra­da­ria iden­ti­fi­car i que iden­ti­fi­ques­sin el nos­tre país (en ter­mes de con­tin­guts, abast, qua­li­tat o valors) si prèvia­ment no tenim clar què vol dir ser­vei o què hem d’enten­dre per ser­vei en el segle XXI; què aporta l’adjec­ti­vació de “públic” a aquests ser­veis (i com es dife­ren­cia dels ser­veis pri­vats o –com en l’anècdota nord-ame­ri­cana– dels ser­veis polítics par­ti­dis­tes); qui­nes per­so­nes podem con­si­de­rar ser­vi­do­res públi­ques i qui­nes no; quina mena de capa­ci­tació i pre­pa­ració hau­rien de tenir, etc.

Només lla­vors pot tenir sen­tit res­pon­dre a la pre­gunta: pot un secre­tari d’estat, en un viatge ofi­cial finançat pels con­tri­bu­ents dels seu país i en una missió ofi­cial del Depar­ta­ment d’Estat, obli­dar-se del seu títol i del ser­vei que havia de pres­tar i con­ver­tir-se de sobte en ciu­tadà pri­vat?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia