Opinió

Tribuna

Elements per a una teoria

“Els mitjans de comunicació professionals, si han de sobreviure, no ho poden pas fer competint amb tuits i Instagrams, sinó oferint credibilitat, seriositat, professionalitat

Quan feia la car­rera de ciències de la infor­mació em vaig haver d’empas­sar molts lli­bres i mol­tes lliçons que, tot i reconèixer que pot­ser eren neces­sa­ris, m’apor­ta­ven ben poc. Però con­servo com una petita joia el lli­bret, gai­rebé només un fullet, de Hans Mag­nus Enzens­ber­ger que porta el poc engres­ca­dor títol de Ele­men­tos para una teoría de los medios de comu­ni­cación. No dic que sigui un gran lli­bre, ni goso reco­ma­nar-lo als peri­o­dis­tes d’avui. Els lli­bres, com tan­tes altres coses, ens afec­ten si arri­ben en el moment oportú de la nos­tra vida. A mi em va arri­bar en el moment just.

Em nego a relle­gir-lo ara mateix per por que em decebi. Es va publi­car per pri­mera vegada el 1971 i els anys, en matèria de comu­ni­cació, han sigut molt fèrtils. A les pri­me­res pàgines l’autor parla dels ele­ments apa­re­guts en els dar­rers vint anys. Apunta: “satèl·lits de comu­ni­ca­ci­ons, tele­visió en color, tele­visió per cable i amb cas­sete, video-tapes, video-recor­ders, video-fonos, la tècnica del làser, pro­ces­sos elec­trostàtics de repro­ducció, sis­te­mes electrònics d’impressió ràpida, màqui­nes de com­po­sició i d’ense­nya­ment, micro­fit­xes amb accés electrònic, com­pu­ta­do­res time-sha­ring, bancs de dades.”

Enzens­ber­ger era cons­ci­ent que els can­vis i les noves tec­no­lo­gies no s’atu­ra­rien pas. Devia ima­gi­nar que alguns dels invents que l’admi­ra­ven des­a­pa­rei­xe­rien al cap de pocs anys i que els seus noms ja no ens dirien res, o ben poca cosa. Què devien ser “micro­fit­xes amb accés electrònic”? Ell, sen­zi­lla­ment ens obria el camí i ens mar­cava un futur. Vist ara, podem dir que era cla­ri­vi­dent quan intuïa l’acce­le­ració tècnica a la qual estàvem abo­cats. No podia pas pro­fe­tit­zar cap a on ani­rien aquests can­vis. Quan escri­via fal­ta­ven encara molts anys perquè arribés inter­net, que havia de revo­lu­ci­o­nar la comu­ni­cació mun­dial.

Sí, fal­ta­ven més de deu anys per a la xarxa però Han Mag­nus la intu­eix, la reclama, exi­geix un sis­tema que per­meti la com­pleta interacció social. Vol que el lec­tor sigui comu­ni­ca­dor, que l’oient esde­vin­gui locu­tor, que tots els ciu­ta­dans puguin mani­fes­tar públi­ca­ment el que pen­sen i el que opi­nen, amb els matei­xos drets i opor­tu­ni­tats que els peri­o­dis­tes, locu­tors, direc­tors de cinema, autors de lli­bres... Ho reclama i busca la manera de fer-ho pos­si­ble. El recep­tor de ràdio amb tran­sis­tors, ens diu, era, en potència, una emis­sora que per­me­tia con­ver­tir l’oient en emis­sor.

Pròxim en alguns moments a l’ide­ari mar­xista, Hans Mag­nus abo­mina totes les dic­ta­du­res i denun­cia que a l’URSS l’admi­nis­tració ha renun­ciat a uti­lit­zar foto­co­pi­a­do­res per por que qual­se­vol empleat es con­ver­teixi en un edi­tor clan­destí. El poder d’una Xerox! Calia tenir sota con­trol tota la infor­mació, tots els mit­jans, des dels dia­ris i la tele­visió fins al telèfon. Penso ara en la pel·lícula La vida dels altres de Flo­rian Henckel.

Ha cos­tat molt que els grans mit­jans s’obris­sin al seu públic, el dei­xes­sin opi­nar, mal­grat que les peti­tes esclet­xes que s’ofe­rien tenien una gran accep­tació i fide­lit­za­ven el cli­ent. Les car­tes al direc­tor dels dia­ris van anar pre­nent volada. Pro­gra­mes com La nit dels igno­rants de Cata­lu­nya Ràdio –per par­lar d’un exem­ple casolà– tenien una àmplia accep­tació des del pri­mer moment. Les emis­so­res van apren­dre a uti­lit­zar el telèfon per incor­po­rar noves veus.

Quan n’he tin­gut l’opor­tu­ni­tat, he inten­tat obrir les por­tes als aires de fora. Com que m’he mogut en el camp periodístic, he mirat de donar prestància a les car­tes al direc­tor, evi­tant que sem­bles­sin un apèndix mar­gi­nal. Imbuït ben segur per les idees d’Enzens­ber­ger, vaig arri­bar a ima­gi­nar una publi­cació que aplegués bàsica­ment escrits dels lec­tors. El pro­jecte tenia fins i tot un nom, Demano la paraula. Dei­xem-ho estar. La paraula ja corre per la xarxa.

Tot el que he escrit fins aquí, ama­ble i paci­ent lec­tor, era la pre­pa­ració per sug­ge­rir que els mit­jans pro­fes­si­o­nals de comu­ni­cació, si han de sobre­viure, no ho poden pas fer com­pe­tint amb els tuits i els Ins­ta­grams. Una emis­sora, una capçalera de premsa tenen futur si ofe­rei­xen cre­di­bi­li­tat, seri­o­si­tat, pro­fes­si­o­na­li­tat. I si són capa­ces d’evi­tar con­ver­tir-se en but­lle­tins de les tendències polítiques impe­rants. Que no és pas fàcil, sem­bla.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia